Folketingets Socialudvalg Dato: 13. januar 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  10.  december 2004   følger   hermed    –    i   5   eksemplarer   –    socialministerens   svar   på spørgsmål nr.   48 (SOU Alm. del). Spørgsmål nr.   48: ” Ministeren  bedes,  i  forlængelse  af  samrådet  d.  9.  december  2004,  oplyse, hvor mange af de 500 mio. kr. til ældrepakken, som er gået til ekstra hje   m- mehjælp.  ” Svar: De 500 mio. kr. til ældrepakken har skullet dække udgifter til følgende fo r- mål: kompensation for indførelse af det frie valg, merudgifter til erstatning  s- hjælp  og  et  generelt  løft  på  ældreområdet. Midlerne har således ikke  v æ  ret målrettet øge  t hjemmehjælp  , men er givet til ældreområdet generelt   . Statstilskuddet på 500 mio. kr., der er givet til kommunerne i forlængelse af ældrepakken, er givet som en del af bloktilskuddet. Tildelingsmetoden bet  y- der,  at  der  er  en  væsentlig  usikkerhed  forbunde  t  med  at  opgøre  udgifterne nøjagtigt.  Rigsrevisionen  har  ved  en  gennemgang  af  området  fastslået,  at pengene fuldt ud er udmøntet i overensstemmelse med formålet og Folketi  n- gets  beslutning.  Dertil  kommer,  at  det  aldrig  har  været  hensigten  krone  for krone at kunne følge den konkrete anvendelse af de 500 mio. kr. Regeringen  og  KL  har  imidlertid  været  enige  om  at  tilvejebringe  en  mere retvisende  opgørelse  af  ældreudgifterne.  En  sådan  opgørelse er  gennemført ved hjælp af   en spørgeskemaundersøgelse   til alle landets kommuner i august 2004 . I  kommunernes  regnskabstal  kan  man  direkte  aflæse en  vækst  på  135  mio. kr. (2004 PL) i ældreudgifterne   fra 2001 til 2003. Hertil kommer, at kommu- nerne i forbindelse med spørgeskemaundersøgelsen har oplyst, at de skøn   s- mæssigt h  ar omkonteret 222 mio. kr. fra ældreudgifter hovedkonto 5 til a  d- ministration hovedkonto 6. Det betyder, at hvis man alene ser på udgifterne på hovedko nto 5, så undervurderes ældreudgifternes stigning med 222 mio. kr. (2004 PL). Den ændrede konteringspraksi  s fremstår i regnskaberne isol e- ret set som et fald i ældreudgifterne, selvom der reelt ikke har været ændri n- Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] KWA/ J.nr. 221-385
2 ger i den udførte aktivitet.  Ældreudgifterne fra 2001 til 2003 er dermed vo   k- set med 222 mio. kr. mere end man umiddelbart kan aflæse af regnskabet p  å hovedkonto 5. Det betyder, at den reelle ekstraaktivitet i ældreservicen ifølge kommunernes eget skøn er på ca. 3  57 mio. kr. (2004 PL).   Den ændrede konteringspraksis er resultatet af,    at kommunerne efter indfø- relsen  af  ældrepakken  og  det  frie  valg    i  højere  grad udskiller  udgifterne  til myndighedsopgaver  -  for  eksempel  lønninger  til  visitatorer   –  fra udgifterne til  leverandør opgaver  –  som    for  eksempel  løn  til  plejepersonale.  Dette  er ikke ensbetydende med, at de 222 mio. kr. er mer-udgifter til administration, men at udgifter til visitation mv., der førhen blev registreret som udgifter  til ældreservice,   nu registreres på  administrationskontoen. Som forudsat har kommunerne også brugt en del af ekstratilskuddet til o m- stilling og udvikling  af  ældreplejen    som følge af frit valg. Spørgeskemau  n- dersøgelsen  viser,  at  kommunerne  skønnet  har    brugt  127  mio.  kr.  på   dette formål . Eva Kjer Hansen /Birgitte Olesen