Folketingets Socialudvalg Dato: 13. januar 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  10.  december 2004   følger   herm ed   –    i   5   eksemplarer   –    socialministerens   svar   på spørgsmål nr.   47 (SOU Alm. del). Spørgsmål nr.   47: ” Ministeren bedes, i forlængelse af samrådet den 9. december 2004, oplyse, hvad  regeringen  har  gjort  for  at  komme  det  stopurstyranni  til  livs,  som statsministeren talte imod i sidste valgkamp.” Svar: I det omfang der stadig findes noget, der kan betegnes som ”sto purstyranni”, må  det være    udtryk for, at den enkelte kommune  tilrettelægger  ældreplejen for stift og ufleksibelt. For det er fortsat kommunalbestyrelsens ansvar, at der sættes tid nok af til at løse opgaverne ordentligt, og at de afgørelser, der træ f- fes, afspejler den enkeltes behov for hjælp. Den ældrepakke  , regeringen fik vedtaget i 2002,  har blandt andet medvirket til at sætte fokus på     denne forpligtelse. Ældrepakken, herunder reglerne om frit  valg  i  hjemmeplejen,  har  således  været  medvirkende  til  at  understrege vigtigheden  af,  at  kommunalbestyrelsen  skaber  synlighed  om,  hvilket  ser- viceniveau, der er i kommunen, hvilke ydelser, der leveres, og hvor mange ressourcer, der bruges på at levere hjælpen.    Og dermed er ældrepakken også blevet et vigtigt redskab til at forebygge eventuelle tendenser til ”stopurst y- ranni”  i  ældreplejen.  Det  er  nemlig  netop  s   tørre  gennemsigtighed  og  øget dokumentation,  der giver  det bedst mulige grundlag for at gøre op med   det såkaldte  ”stopurs tyranni” . Men når det er sagt,  vil jeg gerne endnu engang understrege, at der ikke er nogen modsætning mellem omsorg og styring.    Tværtimod kan man kun sk  a- be tid til omsorg og samvær, hvis man ved hvor meget tid  , der skal bruges på praktiske opgaver og personlig  pleje. Derfor er der et løbende behov for   at udvikle området,  med henblik på at sikre øget opmærksomhed om ressource- forbrug og opgavevaretagelse, og sikkerhed for en god kvalitet i indsatsen. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] LBR/ J.nr. 221-803
2 Øget  gennemsigtighed  i  arbejdstilrettelæggelsen kan  altså  være  et  vigtigt redskab for kommunalbestyrelsen og forvaltningen til at få den nødvendige indsigt  i  forholdet  mellem  de  politiske  målsætninger,  der  er  fastsat  for  æ l- dreplejen,  de  ressourcer,  der  anvendes  og  den  konkrete  hjælp,  der  kommer borgerne til gode. Herudover  kan  gennemsigtighed  i  arbejdstilrettelæggelsen  b  idrage  til  en tidsmæssig og administrativ lettelse for den enkelte hjemmehjælper, og de r- med bidrage til, at tiden bliver brugt på det væsentligste i ældreplejen –  nem- lig de ældre selv. Eva Kjer Hansen /Birgitte Olesen