Folketingets Socialudvalg Dato: 20. december 2004 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  23.  november 2004   følger   he rmed   –    i   5   eksemplarer   –    socialministerens   svar   på spørgsmål nr.   26 (SOU Alm. del). Spørgsmål nr.   26: Ministeren bedes, med udgangspunkt i nedenstående eksempel, redegøre for, hvilke  muligheder  de  offentlige  myndigheder  har  for  at  gribe  ind  over  for voksne børns vanrøgt af deres forældre ? Eksempel: En ældre bor i ældrebolig og børnene har påtaget sig ansvaret for at  sørge  for,  at  den  ældre  har  mad  i  køleskabet,  får  tøj,  lommepenge  osv. Børnene forvalter således den ældres pension, men uden at sørge for, at den ældre  har  det  nødvendige.  Når  hjemmehjælpen  kommer  for  at  forberede mad, er der næsten intet i køleskabet. Ligesom den ældre aldrig har ”lomm e- penge” og således heller ikke kan betale andre for at købe ind. Den ældre er ikke umyndiggjort,  men tø r ikke gribe ind over for børnenes forvaltning af hans  pension.  Det  kan  være  svært  for  ældre  at  stille  spørgsmål  ved  deres egne børns motiver. Det kan også handle om overhovedet at få besøg. Svar: Spørgsmålet  om  lovregulering  vedr.  forhold  indenfor  hjemm  ets  fire  vægge vil  altid  bero  på  en  afvejning  af  på  den  ene  side  respekten  for  privatlivets fred,  herunder  individets  ret  til  selv  at  tilrettelægge  sit  eget  liv,  og  på  den anden  side  hensynet  til  at  kunne  beskytte  borgerne  mod  overgreb,  vanrøgt m.v.. Den sociale lovgivning afspejler disse hensyn. I medfør af Lov om Social Service har   kommunen en generel pligt til at til- byde  rådgivning  og  støtte  til  forebyggelse  af  sociale  problemer    og  for  at hjælpe borgeren over øjeblikkelige vanskeligheder, således at bor geren sæ  t- tes i stand til at løse opståede problemer ved egen hjælp. Kommunen skal i forbindelse  med  denne  rådgivning   være  opmær ksom  på,  om  borgeren  har behov  for  anden  hjælp  efter  denne  eller  anden  lovgivning.    Kommunen  har Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] ABA/ J.nr. 226-858
2 endvidere  en  pligt  til  at  være  op  mærksom  på,  om  der  er  behov  for  at  bede Statsamtet om at beskikke en værge efter   værgemålsloven. I forhold til det anførte eksempel kan der  desuden peges på muligheden for at pensionisten kan indgå en frivillig aftale med kommunen om administrat i- on af pensionen. En  sådan  frivillig  aftale  kan  fx  anvendes  i  tilfælde,  hvor  pensionisten  er  i stand til at handle fornuftsmæssigt og  træffe de nødvendige valg,  men all i- gevel af forskellige årsager ikke mener sig i stand til eller kan klare de pra k- tiske opgaver, der er forbundet med at varetage de økonomiske dispositioner, som fx at hæve penge, betale regninger m.v. Kommunen har efter lov om social pension også mulighed for at træffe afg   ø- relse om administration af pensionen (efter lovens § 36). Sådanne afgørelser kan træffes, hvis pensionisten ikke er umyndiggjort eller under nogen anden form for værgemål, men hvor det skønnes, at pensionisten ikke er i stand til at administrere pensionen efter dens  formål. Indtægter ved siden af pensi   o- nen kan ikke administreres efter denne regel. Bestemmelsen bør administr e- res med varsomhed, og der bør tages vidtgående hensyn til den enkelte pe  n- sionists ønsker og behov. Når der er truffet beslutning om, på hvilken måde pensionen skal udbetales, kan den månedlige pension fx admini streres således, at kommunen sørger for betaling af rimelige faste udgifter og udbetaler beløb til pensionisten til pe r- sonlige fornødenheder. Endelig mener jeg, at der påhviler os alle et  ansvar for at gribe ind ved mis- tanke  om,  at  der  sker  overgreb  på  sv age  og  hjælpeløse  personer.     Det  må  i den enkelte konkrete situation vurderes, om der er tale om forhold af en så- dan grovhed, at der er behov for politianmeldelse. Eva Kjer Hansen /Charlotte Markussen