Socialudvalget 2004-05 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
118049_0001.png
118049_0002.png
118049_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København KTlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]NEH/ J.nr. 217-883
Dato: 10. november 2004
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. oktober 2004følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmålnr. 12 (Alm. del – bilag ).
Spørgsmål nr. 12:”På baggrund af oplysningerne om den voldsomme stigning i antallet afhårdt belastede børn i Fyns Amt, bedes ministeren undersøge, om andre am-ter har samme problemer som Fyns Amt. Ministeren bedes endvidere vurde-re, hvorfor denne situation er opstået og redegøre for, hvordan ministeren vilsikre, at der er tilstrækkeligt med anbringelsessteder til disse børn og unge.”
Svar:For at undersøge om amterne generelt oplever en stigning i antallet af megethårdt belastede børn og unge, der skal anbringes uden for hjemmet, har So-cialministeriet gennemgået amternes indberetninger til grundtakstovervåg-ningen.Amterne indberetter her antallet af børn og unge, hvor amterne medvirkerved visiteringen og finansieringen, fordi børnene og de unge har behov forforanstaltninger, der koster mere end den såkaldte grundtakst. Disse børn ogunge udgør generelt den tungeste gruppe af de børn og unge, som har behovfor særlig støtte.Amterne indberetter antallet af disse børn og unge hvert kvartal. Amternesindberetninger fremgår af følgende tabel:
2Tabel 1: Tilbud over grundtaksten indberettet af amterne, bestandsoplysninger, ultimo kvartalet

2002

2003

2004

1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal 1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal 1. kvartal 2. kvartal§ 49, stk. 1. Anbringelse ifamiliepleje§ 49, stk. 2. Anbringelse i kost- ogefterskoler§ 49, stk. 2. Anbringelse isocialpædagogiske opholdssteder§ 51. Anbringelse i døgninstitutionerfor adfærdsvanskelige børn§ 51. Anbringelse i døgninstitutionerfor handicappede børn329..252.001357322.180266231.68725281.88524971.952306212.123304222.153302561.713287411.740
.
1.850
1.836
2.179
2.146
2.108
2.174
2.141
2.069
1.695
.
614
604
594
636
637

4.953

643

5.267

606

5.226

695

4.835

572

4.335

I alt

0

4.819

5.009

4.749

4.927

Kilde: Servicestyrelsen, grundtakstovervågningen, november 2004Note: Tallene for 2004 er endnu foreløbige, og kan derfor afvige fra det endelige resultat.
Selvom tallene for 2004 endnu er foreløbige, viser tabellen, at der ikke ertegn på, at amterne generelt oplever en stigning af hårdt belastede børn ogunge, der kræver amtets medvirken ved visitering og finansiering. Talletsvinger både lidt op og lidt ned fra kvartal til kvartal. Men samlet set er an-tallet ganske stabilt gennem perioden.Det er Socialministeriets vurdering, at en del af forklaringen på udviklingen iFyns amt er, at der har været en række tilfældige udsving i antallet. Som deter fremhævet, viser tallene således, at der typisk sker udsving i både den eneog den anden retning fra et kvartal til et andet, selvom udviklingen overord-net set er stabil.I forhold til sikringen af, at der løbende er tilstrækkeligt med anbringelses-steder til de hårdt belastede børn og unge, skal det fremhæves, at kommunal-reformen indeholder flere elementer, der vil bidrage til en yderligere sikringaf et passende udbud af pladser.Med kommunalreformen overtager beliggenhedskommunen både de nuvæ-rende amtslige døgninstitutioner/-tilbud til børn med sociale eller adfærds-mæssige problemer og kompetencen til at godkende private opholdssteder.Dermed har kommunen adgang til at regulere den samlede tilbudsvifte.Kommunen visiterer selv til tilbudene, og kommunen har altså fuld indsigt iefterspørgslen. Derfor bliver der bedre vilkår for at sikre at udbud og efter-spørgsel passer sammen, dvs. at der er de rigtige pladser til rådighed.For at sikre et samlet overblik over tilbudene oprettes der desuden en lands-dækkende tilbudsportal i statsligt regi. I denne tilbudsportal vil der være enoversigt over samtlige kommunale, regionale og godkendte private tilbud.I forbindelse med kommunalreformen etableres desuden et udviklingsråd ihver region. Udviklingsrådene skal i en overgangsperiode afgive en årligredegørelse om udviklingen i regionen til Socialministeriet. Redegørelserne
3
vil give et godt grundlag for at vurdere, om kommunerne lever op til deresforsyningsforpligtigelse.Endelig skal det fremhæves, at anbringelsesreformen vil give kommunernebedre muligheder for at få et godt overblik over behovet for anbringelsesste-der. Anbringelsesreformen øger således kravene til både undersøgelserne ibørnesagerne og den efterfølgende beskrivelse af målene med en anbringel-se. Dermed kommer der fremover mere præcise beskrivelser af, hvilke typeraf tilbud, der er behov for.Samlet set bliver der således fremover endnu bedre muligheder for at sikre,at der er både det rigtige antal og de rigtige typer af tilbud til rådighed forbørn og unge, som skal anbringes uden for hjemmet.
Eva Kjer Hansen
/Lone Larsen