SkatteministerietJ.nr. 2004-318-0296DenSpørgsmål Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet. 99TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 99 af 3. november 2004.(Alm. del).Kristian Jensen/Birgitte Christensen
Spørgsmål:I ministerens besvarelse af 29. oktober 2004 på SAU spørgsmål nr. 70 forsøgerministeren at forklare, hvorfor grundskylden godt kan stige mensejendomsværdiskatten ikke kan, uden at det er i strid med skattestoppet. Detfremgår bl.a. af besvarelsen at skattestoppet sikrer, at skatteprocenten ikke kansættes op, men at skatten godt kan stige, hvis det beløb skatten beregnes af vokser.På den baggrund bedes ministeren forklare, hvorfor det samme ikke gælder forejendomsværdiskatten, der jo også er en fast promille?Svar:Skattestoppet sikrer, at ingen skat eller afgift må sættes op opkræves en skat meden procentssats, kan procentsatsen ikke sættes op, og opkræves en skat med etkronebeløb, kan dette kronebeløb ikke sættes op. Skattestoppet har været overholdti mere end 1.000 dage, og regeringen lægger stort vægt på, at skattestoppet ogsåfremefter overholdes. Det kan blandt andet aflæses af, at regeringen vil fremlæggeforslag om at sænke bundskatten som kompensation til borgerne for, atkommuneskatten i 2005 ikke er holdt i ro.Som det blev nævnt i besvarelsen af Skatteudvalgets spørgsmål 70, harskattestoppet for ejendomsværdiskatten en særlig og skærpet definition, idetejendomsværdiskatten både er låst fast i pct. og i kroner og ører.Skattestoppet fik denne udformning for ejendomsværdiskatten for at giveboligejerne tryghed for deres fremtidige økonomiske situation.Der er mange gode grunde til, at det var nødvendigt med et skattestop for at skabetryghed for boligejerne. Lejeværdiskatten udgjorde eksempelvis ca. 6,7 mia. kr. i1998. I 2002 udgjorde ejendomsværdiskatten 10,2 mia. kr. Det er en stigning påmere end 50 pct. på fire år.