SkatteministerietJ.nr. 2004-418-0140DenSpørgsmål Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet. 8585 og 86TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr.85 og nr. 86 af 27. oktober 2004.(Alm. del).Kristian Jensen/Lise Bo Nielsen
Spørgsmål 85:Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Jyllands-Posten den 10. oktober2004 om andelsbeskatningen, i den forbindelse bedes ministeren redegøre for, omdet er hensigten med den særlige andelsbeskatning, at der kan ske opsparing afoverskud frem for at udbetale det til andelshaverne. Ministeren bedes endvidereredegøre for, om der er en øvre grænse for hvor stor en del af overskuddetministeren mener, der kan spares op i stedet for at blive udbetalt til andelshaverne?Vil 10 pct. udbetaling og 90 pct. opsparing eksempelvis være acceptabelt? Spørgsmål 86:Ministeren bedes kommentere artiklen En underlig størrelse fra Jyllands-Postenden 10. oktober 2004. I den forbindelse bedes ministeren redegøre for, om han erenig med Arlas koncernøkonomidirektør, Jens Wendel Andersen, der siger, atandelsbeskattede virksomheder har en skattemæssig fordel i forhold til deselskabsbeskattede virksomheder? Hvis ministeren er enig i dette, bedes hanredegøre for, om en sådan skattemæssig forskelsbehandling er acceptabel?Svar:Som det fremgår af spørgsmålene, blev de to artikler, der henvises til, begge bragt iJyllands-Posten den 10. oktober 2004.Den ene artikel Skat: Ridser i andelstanken bygger på udtalelser fra en rækkeeksperter, jf. spørgsmål 85. Den anden artikel En underlig størrelsebygger påudtalelser fra repræsentanter for andelsforeningerne, jf. spørgsmål 86.Der er således tale om to sider af samme sag. Derfor har jeg valgt at besvarespørgsmål 85 og 86 samlet.En andelsforening er medlemmernes forlængede arm i opnåelsen af fordelagtigepriser og efterfølgende udlodning af en del af overskuddet til medlemmerne i formaf såkaldte efterbetalinger. Beskatningen af en andelsforening skal derfor ses i nærsammenhæng med beskatningen af foreningens medlemmer, dvs. andelshaverne,som er fuldt indkomstskattepligtige af udlodningerne.I 2004 beskattes en andelshaver således med en marginalskattesats på 43 til 63 pct.af udlodningen alt afhængig af andelshaverens indkomstforhold i øvrigt. Tilsammenligning beskattes en aktionær med en sats på 28 eller 43 pct. af udbyttet frasine aktier afhængig af udbyttets størrelse.Ligesom beskatningen af en andelsforening skal ses i sammenhæng medbeskatningen af foreningens andelshavere, skal beskatningen af et aktieselskab ses isammenhæng med beskatningen af selskabets aktionærer.
Det er derfor ikke retvisende blot at sammenligne skattereglerne for enandelsforening med skattereglerne for et aktieselskab. Med dette in mente vil jeg dog besvare spørgsmål 86 ved at erklære mig enig medArlas koncerndirektør i, at andelsbeskattede virksomheder isoleret set har enskattemæssig fordel i forhold til de selskabsbeskattede virksomheder, og at jegfinder dette acceptabelt og i overensstemmelse med hensigten med reglerne. En andelsforening kan imidlertid ikke skattefrit overføre overskud til egenkapitalensåledes, som en læser af de to artikler måske kunne få indtrykket af ved førsteøjekast.Reglerne er indrettet sådan, at overskud, som en andelsforening overfører tilegenkapitalen, indgår i foreningens skattepligtige indkomst, der opgøres som 4 pct.af en så stor del af formuen, som svarer til forholdet mellem andelsforeningensomsætning med medlemmer og den samlede omsætning, og 6 pct. af den resterendeomsætning. Det tal, der fremkommer ved denne opgørelse, beskattes med 14,3 pct.Så længe overskud ikke udloddes til medlemmerne, behandles det hvert år efterreglerne som beskrevet ovenfor. Når der således både sker en vis beskatning af andelsforeningens formue ogfuldbeskatning af beløb, der udloddes til andelsforeningens medlemmer, har jegvanskeligt ved at se, at der skulle være et behov for at gøre andelsforeningernealmindelig selskabsskattepligtige.De gældende skatteregler for andelsforeninger og deres medlemmer er tilpasset densærlige struktur på dette område, og vi er jo fortsat nødt til at have skatteregler, derdækker denne struktur.Andelsbeskatningen giver en andelsforening mulighed for at spare en del afoverskuddet op. Det opsparede beløb indgår som beskrevet ovenfor ved opgørelsenaf det grundlag, der beskattes med 14,3 pct.I visse tilfælde kan andelsbeskatningen betyde en hårdere beskatning endselskabsbeskatningen, da et andelsselskab jo også beskattes i år, hvor det ikke haroparbejdet overskud, eller hvor det ligefrem har underskud. Dette sker ikke for etselskab, der er omfattet af den almindelige selskabsbeskatning. I skattelovgivningen er der ikke fastsat nogen øvre grænse for, hvor stor en andel afoverskuddet en andelsforening må spare op, men når beløb senere udloddes tilforeningens medlemmer, eller hvis foreningen likvideres, sker der fuld beskatningaf overskuddet. Som svar på spørgsmål 85 kan jeg oplyse, at jeg ikke umiddelbart har til hensigt atforeslå ændringer i disse regler.
Jeg finder, at der i reglerne er en rimelig balance, som på den ene side givermulighed for, at andelsforeningerne kan foretage fornuftige forretningsmæssigedispositioner, og som på den anden side sikrer, at overskuddet i sidste endebeskattes hos foreningernes medlemmer, dvs. hos andelshaverne.