SkatteministerietJ.nr2004-080-0081 DenSpørgsmål  Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet. 77 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.   77 af 27. oktober 2004. (Alm. del). Kristian Jensen /Jesper Skovhus Poulsen
Spørgsmål:   På baggrund af, - at det fremgår af sektoranalysen, at skattesektoren er den offentlige institution, som oftest er i kontakt med borgere og virksomheder, og at der fortsat er behov for borgernærhed - og at det fremgår af en rapport fra 2003 fra Kommunernes Landsforening, at der årligt er  6,5 mio.  henvendelser,  hvoraf 2  mio. er  personlige, som  uanset bestræbelser på forenkling og automatisering har været uændret de sidste 6 – 7 år, bedes   ministeren   forklare,   hvordan   det   harmonerer   med   regeringens overordnede  målsætninger   om  borgernærhed,   at  afstanden  til   de  nye skattecentre nogen steder bliver op til 65-70 km? Svar: Det  er  ganske  rigtigt  en  af  regeringens  overordnede  målsætninger  at  skabe  en borgernær  offentlig  sektor.  Med  aftalen  om  en  kommunalreform  sikres,  at skatteområdet også i fremtiden bidrager til at realisere denne målsætning. Borgernærhed  handler  om,  at  borgeren  skal  have  mulighed  for  personligt fremmøde, når  det ønskes.  Men det handler  i lige  så høj  grad også om,  at den offentlig sektor skal være tilgængelig for borgerne, når de ønsker det, og hvor de ønsker det. Borgerne skal derfor på skatteområdet tilbydes en række servicekanaler Den   lokale   borgerbetjening   foregår   i   kommunale   servicecentre,   hvor borgerbetjeningen  på  skatteområdet  indgår  som  en  del  af  opgaverne  i  de almindelige kommunale servicecentre. Borgere og virksomheder vil i stigende grad kunne få ekspederet skattesager ved hjælp af TastSelv-løsninger  på internettet eller pr.  telefon. Allerede fra 2003  til 2004 er der sket en betydelig udvikling i anvendelsen af TastSelv til ændring af forskudsopgørelserne. I 2004 har der været 519.000 TastSelv rettelser i alt i forhold til 348.000 i 2003. Endvidere etableres landsdækkende servicetelefoner.