SkatteministerietJ.nr2004-080-0081DenSpørgsmål Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet.77TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 77 af 27. oktober 2004.(Alm. del).Kristian Jensen/Jesper Skovhus Poulsen
Spørgsmål: På baggrund af,-at det fremgår af sektoranalysen, at skattesektoren er den offentlige institution,som oftest er i kontakt med borgere og virksomheder, og at der fortsat erbehov for borgernærhed-og at det fremgår af en rapport fra 2003 fra Kommunernes Landsforening, at derårligt er 6,5 mio. henvendelser, hvoraf 2 mio. er personlige, som uansetbestræbelser på forenkling og automatisering har været uændret de sidste 6 7 år,bedes ministeren forklare, hvordan det harmonerer med regeringensoverordnede målsætninger om borgernærhed, at afstanden til de nyeskattecentre nogen steder bliver op til 65-70 km?Svar:Det er ganske rigtigt en af regeringens overordnede målsætninger at skabe enborgernær offentlig sektor. Med aftalen om en kommunalreform sikres, atskatteområdet også i fremtiden bidrager til at realisere denne målsætning.Borgernærhed handler om, at borgeren skal have mulighed for personligtfremmøde, når det ønskes. Men det handler i lige så høj grad også om, at denoffentlig sektor skal være tilgængelig for borgerne, når de ønsker det, og hvor deønsker det.Borgerne skal derfor på skatteområdet tilbydes en række servicekanalerDen lokale borgerbetjening foregår i kommunale servicecentre, hvorborgerbetjeningen på skatteområdet indgår som en del af opgaverne i dealmindelige kommunale servicecentre.Borgere og virksomheder vil i stigende grad kunne få ekspederet skattesager vedhjælp af TastSelv-løsninger på internettet eller pr. telefon. Allerede fra 2003 til2004 er der sket en betydelig udvikling i anvendelsen af TastSelv til ændring afforskudsopgørelserne. I 2004 har der været 519.000 TastSelv rettelser i alt i forholdtil 348.000 i 2003. Endvidere etableres landsdækkende servicetelefoner.