SkatteministerietJ.nr. 2004-318-0292DenSpørgsmål Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet.70TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 70 af 26. oktober 2004.Kristian Jensen/Birgitte Christensen
Spørgsmål:Ministeren bedes forklare hvad forskellen er på grundskatten ogejendomsværdiskatten, siden grundskatten får lov til at stige år for år, mensejendomsværdiskatten holdes i ro? I denne forbindelse bedes ministeren redegørefor, om denne forskel er i overensstemmelse med det han siger, jf. vedlagte artikelfra Politiken den 25. oktober 2004, om en skat der opkræves i kroner og øre,fastholdes i krone og øre, og en skat, der opkræves i procent, fastholdes i procent?Svar:Hovedprincippet i skattestoppet er, at ingen skat eller afgift må sættes op. Opkrævesen skat med en procentsats, eksempelvis momsen, kan procenten ikke hæves, ogopkræves skatten med et kronebeløb pr. enhed, som eksempelvis benzinafgiften,kan kronebeløbet ikke sættes op. Ejendomsværdiskatten har en ganske særligplacering i skattestoppet, idet den både er låst fast i pct. og i kroner og ører, jf.nedenfor. Skattestoppet har været overholdt til punkt og prikke i mere end 1.000dage, og den stedfundne udvikling med hensyn til udviklingen i grundskyldenstrider på ingen måde imod skattestoppet, jf. nedenstående gennemgang.Grundskyld er en kommunal skattekilde, der opkræves med en promillesats afgrundværdien. Grundskyldspromillen fastsættes af hver enkelt kommune og skaludgøre mindst 6 promille og højst 24 promille. Den amtslige grundskyld opkrævesfast med 10 promille.Ejendomsværdiskatten blev indført med virkning fra indkomståret 2000 som led iPinsepakken til afløsning af lejeværdibeskatningen. Ejendomsværdiskattenopkræves sammen med indkomstskatten som 10 promille af beregningsgrundlaget.Ejere, der har anskaffet boligen senest 1. juli 1998, får et nedslag på 2 promille, ogyderligere et nedslag på 4 promille, maks. 1.200 kr., hvis de ejer et enfamiliehuseller sommerhus m.v. Ejere over 65 år får et nedslag på 4 promille afberegningsgrundlaget, dog maksimalt 6.000 kr. (2.500 kr. for fritidshuse).Provenuet af ejendomsværdiskatten fordeles med 1/3 til amterne og 2/3 tilkommunerne. Skattestoppet for de kommunale skatter tager både hensyn til det kommunaleselvstyre og sikrer samtidigt, at skatterne ikke sættes op. Skattestoppet for dekommunale skatter er således defineret som, at de kommunale skatter herunderogså grundskylden set under ét ikke må sættes op. Det betyder, at denlandsgennemsnitlige kommunale skatteprocent og grundskyldspromille ikke måstige.Skattestoppet sikrer altså, at skatteprocenten ikke sættes op. Skatten kan derimodgodt stige, hvis det beløb skatten beregnes af vokser. Eksempelvis vil højere lønogså medføre højere skattebetaling ligesom højere grundværdier vil medførehøjere grundskyld. Det er ikke i strid med skattestoppet.Regeringen har med virkning fra og med 2003 indført et supplement til
skattestoppet i form af et loft over, hvor meget beregningsgrundlaget(grundværdien) for grundskylden kan stige fra år til år, sådan at stigninger igrundværdi ikke udløses på en gang, men i stedet fordeles over flere år. Loftet over stigningen i beregningsgrundlaget for grundskylden sikrer, atberegningsgrundlaget fra år til år maksimalt kan stige svarende til udviklingen i detkommunale udskrivningsgrundlag tillagt 3 pct. Stigningen kan dog maksimaltudgøre 7 pct. For 2005 kan beregningsgrundlaget for grundskylden såledesmaksimalt stige med 6,5 pct.Skattestoppet har en særlig og skærpet definition vedrørendeejendomsværdiskatten. Skattestoppet er udformet sådan, at beregningsgrundlagetfor ejendomsværdiskatten er det laveste af: 1) ejendomsværdien pr. 1.1.2001 tillagt5 pct., 2) ejendomsværdien pr. 1.1.2002 og 3) det aktuelle års ejendomsværdi.Ejendomsværdiskatten kan således aldrig beregnes af et grundlag, der er højere endniveauet i 2002.Mine udtalelser til Politiken den 25. oktober 2004 er i fuld overensstemmelse medgennemgangen ovenfor.