SkatteministerietJ.nr. 2004-318-0292 DenSpørgsmål  Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet. 70 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 70 af    26. oktober 2004. Kristian Jensen /Birgitte Christensen
Spørgsmål: Ministeren    bedes    forklare    hvad    forskellen    er    på    grundskatten    og ejendomsværdiskatten,  siden  grundskatten  får  lov  til  at  stige  år  for  år,  mens ejendomsværdiskatten holdes i ro? I denne forbindelse bedes ministeren redegøre for, om denne forskel er i overensstemmelse med det han siger, jf. vedlagte artikel fra  Politiken  den  25.  oktober  2004,  om  en  skat  der  opkræves  i  kroner  og  øre, fastholdes i krone og øre, og en skat, der opkræves i procent, fastholdes i procent? Svar: Hovedprincippet i skattestoppet er, at ingen skat eller afgift må sættes op. Opkræves en skat med en procentsats, eksempelvis momsen, kan procenten ikke hæves, og opkræves skatten med et kronebeløb pr. enhed, som eksempelvis benzinafgiften, kan  kronebeløbet  ikke  sættes  op.  Ejendomsværdiskatten  har  en  ganske  særlig placering i skattestoppet, idet den både  er låst fast i pct. og i kroner og ører, jf. nedenfor. Skattestoppet har været overholdt til punkt og prikke i mere end 1.000 dage,  og  den  stedfundne  udvikling  med  hensyn  til  udviklingen  i  grundskylden strider på ingen måde imod skattestoppet, jf. nedenstående gennemgang. Grundskyld  er  en  kommunal  skattekilde,  der  opkræves  med  en  promillesats  af grundværdien. Grundskyldspromillen fastsættes af hver enkelt kommune og skal udgøre mindst 6 promille og højst 24 promille. Den amtslige grundskyld opkræves fast med 10 promille. Ejendomsværdiskatten blev indført med virkning fra indkomståret 2000 som led i Pinsepakken   til   afløsning   af   lejeværdibeskatningen.   Ejendomsværdiskatten opkræves sammen med indkomstskatten som 10 promille af beregningsgrundlaget. Ejere, der har anskaffet boligen senest 1. juli 1998, får et nedslag på 2 promille, og yderligere et nedslag på 4 promille, maks. 1.200 kr., hvis de ejer et enfamiliehus eller  sommerhus  m.v.  Ejere  over  65  år  får  et  nedslag  på  4  promille  af beregningsgrundlaget,  dog  maksimalt  6.000  kr.  (2.500  kr.  for  fritidshuse). Provenuet  af  ejendomsværdiskatten  fordeles  med  1/3  til  amterne  og  2/3  til kommunerne. Skattestoppet  for  de  kommunale  skatter  tager  både  hensyn  til  det  kommunale selvstyre  og  sikrer  samtidigt,  at  skatterne  ikke  sættes  op.  Skattestoppet  for  de kommunale skatter er således defineret som, at de kommunale skatter – herunder også  grundskylden  –  set  under  ét  ikke  må  sættes  op.  Det  betyder,  at  den landsgennemsnitlige  kommunale  skatteprocent  og  grundskyldspromille  ikke  må stige. Skattestoppet sikrer altså, at skatteprocenten ikke sættes op. Skatten kan derimod godt stige, hvis det beløb skatten beregnes af vokser. Eksempelvis vil højere løn også  medføre  højere  skattebetaling  –  ligesom  højere  grundværdier  vil  medføre højere grundskyld. Det er ikke i strid med skattestoppet. Regeringen  har  med  virkning  fra  og  med  2003  indført  et  supplement  til
skattestoppet   i   form   af   et   loft   over,   hvor   meget   beregningsgrundlaget (grundværdien)  for  grundskylden  kan  stige  fra  år  til  år,  sådan  at  stigninger  i grundværdi ikke udløses på en gang, men i stedet fordeles over flere år. Loftet  over  stigningen  i  beregningsgrundlaget  for  grundskylden  sikrer,  at beregningsgrundlaget fra år til år maksimalt kan stige svarende til udviklingen i det kommunale  udskrivningsgrundlag    tillagt  3  pct.  Stigningen  kan  dog  maksimalt udgøre  7  pct.  For  2005  kan  beregningsgrundlaget  for  grundskylden  således maksimalt stige med 6,5 pct. Skattestoppet    har    en    særlig    og    skærpet    definition    vedrørende ejendomsværdiskatten.  Skattestoppet  er  udformet  sådan,  at  beregningsgrundlaget for ejendomsværdiskatten er det laveste af: 1) ejendomsværdien pr. 1.1.2001 tillagt 5  pct.,  2)  ejendomsværdien  pr.  1.1.2002  og  3)  det  aktuelle  års  ejendomsværdi. Ejendomsværdiskatten kan således aldrig beregnes af et grundlag, der er højere end niveauet i 2002. Mine udtalelser til Politiken den 25. oktober 2004 er i fuld overensstemmelse med gennemgangen ovenfor.