SkatteministerietJ.nr2004-080-0079DenSpørgsmål Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet.68TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 68 af 22. oktober 2004.(Alm. del).Kristian Jensen/Jesper Skovhus Poulsen
Spørgsmål: Mener ministeren, det er hensigtsmæssigt, at borgerne i nogle af destørste provinsbyer får så langt til et skattecenter, som det er tilfældet medregeringens forslag, jf. henvendelsen fra Silkeborg Kommune (alm. del, bilag 9)?Svar: Det vil ikke kunne undgås, at nogle borgere vil få længere til nærmeste skattecenter,når vi ønsker at skabe en skatteforvaltning med bedre effektivitet og større fagligecentre. Derfor har placeringen været en afvejning af bl.a. ønsket om en effektivstruktur og en regional placering.Jeg vil gerne benytte lejligheden til at slå fast, at skattecentrene hverken erborgernes eneste eller primære indgang til fremtidens skatteforvaltning, men blot énindgang blandt flere mulige.Den personlige, lokale borgerbetjening finder sted i de kommunale servicecentre,hvor borgerbetjeningen på skatteområdet indgår som en del af opgaverne i dealmindelige kommunale servicecentre.Hertil kommer, at Tast Selv-løsninger på internettet og via telefonen er en stadigmere brugt kommunikationsform, som vil blive udviklet yderligere de kommendeår. Endelig vil der blive etableret landsdækkende servicetelefoner med brugervenligeåbningstider.