27. oktober 2004 Besvarelse af spørgsmål 62, alm. del stillet af Folketingets Skatteudvalg den 20. oktober 2004 Spørgsmål 62: Ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 20. oktober 2004 om samrådsspørgsmål B. Svar Talegrundlaget, der vedrører samrådsspørgsmål B, følger nedenfor. Samrådsspørgsmål B: Ministeren bedes redegøre for drøftelserne og den danske regerings tilkendegivelser om fælles initiativer mht. selskabsbeskatning på det uformelle ECOFIN-møde den 10.-11. september 2004. Selskabsbeskatning - På det uformelle ECOFIN-møde d. 10-11. september 2004 blev emnet om en fælles selskabsskattebase    kort drøftet. - Hovedprincippet med en fælles base er, at en koncern med aktiviteter i flere lande får opgjort sin skattepligtige selskabsindkomst efter et sæt fælles  EU-regler.  Indkomsten  fordeles  herefter  mellem  de  berørte lande efter en fordelingsnøgle og det enkelte land beskatter sin del af indkomsten med sin egen selskabsskattesats. - Der  er  mange  fordele  ved  en  konsolideret  selskabsskattebase.  En harmoniseret  skattebase  og  en  fordelingsnøgle  for  det  samlede overskud  vil  reducere  de  administrative  byrder  for  selskaber  med grænseoverskridende  investeringer inden for EU  – og dermed  give besparelser på rådgivning og administration. Ét sæt skatteregler vil også  medføre,  at  det  bliver  betydeligt  lettere  at  gennemføre grænseoverskridende omstruktureringer, og det vil i stor udstrækning forhindre dobbeltbeskatning inden for EU. - En samlet opgørelse af underskud og overskud i EU vil også gøre det nemmere at overføre underskud fra datterselskaber i andre EU-lande. Set  med  danske  øjne  er  muligheden  for  overførsel  af  underskud mellem selskaber i forskellige lande interessant.
1 - Danmark er i øjeblikket et af de få lande, der giver mulighed for en sådan  grænseoverskridende  overførsel  af  underskud.  Reglerne  er imidlertid konstant under pres fra kreative skatterådgiveres side. Det ville  alt  andet  lige  mindske  dette  pres,  hvis  flere  lande  –  efter ensartede regler – gav mulighed for grænseoverskridende overførsel af  underskud.  Endvidere  vil  det  være  nemmere  at  få  udenlandske investeringer her til landet, hvis udlandet giver fradrag for underskud i danske datterselskaber. På denne måde opnås gensidighed i reglerne. - Men  det  er et  stort  projekt at  skabe  en fælles  selskabsskattebase. EU-landenes selskabsskatteregler er i dag meget forskellige. Det vil være  særdeles  kompliceret  og  forbundet  med  en  lang  række problemer  at  etablere  fælles  regler  for  selskabsskattebasen  og fordelingsnøglen. Det skal også sikres, at en ny base ikke medfører utilsigtede lempelser. - Nogle   lande   var   skeptiske   overfor   ideen   om   en   fælles selskabsskattebase, men på ECOFIN-mødet var der opbakning til – også fra dansk side - at Kommissionen nedsætter en arbejdsgruppe. Den skal bestå af eksperter fra alle interesserede medlemslande, og den skal udarbejde forslag til, hvordan en fælles selskabsskattebase kan  etableres  samt  analysere  fordele  og  ulemper  ved  en  fælles selskabsskattebase.