27. oktober 2004 Besvarelse af spørgsmål 61, alm. del, stillet af Folketingets Skatteudvalg den 20. oktober 2004 Spørgsmål 61: Ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 20. oktober 2004 om samrådsspørgsmål A. Svar Talegrundlaget, der vedrører samrådsspørgsmål A, følger nedenfor. Samrådsspørgsmål A: Ministrene  anmodes  i  forbindelse  med  formandsskifte  i  EU  om  en orientering om fiskale EU-forslag. Skattepakken: rentebeskatningsdirektivet -   Arbejdet med skattepakken resulterede som bekendt i, at ECOFIN den 3. juni 2003 vedtog rentebeskatningsdirektivet, rente-\royaltydirektivet og  indgik  aftale  om  gennemførelsen  af  adfærdskodeksen  for erhvervsbeskatning. -   Ikrafttrædelsesdatoen  for   rentebeskatningsdirektivet  den  1.  januar 2005  var  betinget  af,  at  de  relevante  tredjelande  og  de  tilknyttede områder fra denne dato kunne sikre beskatningen af rentebetalinger fra  disse  lande  og  områder  til  personer  i  EU-landene.  I  lyset  af forhandlingerne  med  tredjelandene  og  de  tilknyttede  områder  har Rådet besluttet at udskyde datoen for direktivets virkning til den 1. juli 2005. Alle tredjelande og områder har givet tilsagn om anvendelse af de nye regler fra denne dato. -   Det  forventes,  at  ECOFIN  under  det  hollandske  formandskab  vil afslutte  arbejdet  med  rentebeskatningsdirektivet  ved  den  formelle indgåelse  af  aftaler  med  de  centrale  tredjelande  og  tilknyttede områder. Fra dansk side støttes op om dette arbejde. Skattepakken: adfærdskodeks - For så vidt angår adfærdskodeksen    for erhvervsbeskatning skal den særlige  adfærdskodeksgruppe  fortsætte  med  at  overvåge,  at EU-landene  og  deres  tilknyttede  områder  dels  gennemfører  de planlagte  ændringer  af  deres  skadelige  skatteordninger,  som  ikke
1 allerede  er  gennemført  (”roll-back”),  og  dels  ikke  indfører  nye skadelige  ordninger  (”stand-still”).  Det  forventes,  at  arbejdsgruppen aflægger rapport om arbejdet til ECOFIN. Ændring af rente-/royaltydirektivet - Rente/royalty-direktivet   trådte   i   kraft   den   1.   januar   2004. Kommissionen har dog allerede nu stillet forslag om en ændring af direktivet. - Direktivets hovedprincip er, at et EU-land ikke må opkræve kildeskat af renter og royalties, som et selskab i dette land betaler til et forbundet selskab i et andet EU-land. - Kommissionen foreslår nu den præcisering, at et EU-land skal undlade at kildebeskatte renter og royalties, på betingelse af , at dét selskab, der modtager betalingen i et andet EU-land er omfattet af en effektiv beskatning i dette land. Desuden foreslås at flere former for selskaber omfattes af direktivet.   - Ændringen skal sikre, at kildebeskatning kan finde sted i de tilfælde, hvor et selskab har lempelige skattevilkår i sit hjemland, fordi selskabet er omfattet af en af de skatteordninger, som ganske vist er i strid med adfærdskodeksen   for   erhvervsbeskatning,   men   som   fik   en tidsbegrænset forlængelse ved de tidligere forhandlinger. - Det forventes, at ECOFIN vil drøfte ændringen af direktivet under det hollandske formandskab. Ændring af fusionsskattedirektivet - Kommissionen  har  fremsat  forslag  til  ændring  af  det  eksisterende fusionsskattedirektiv fra 1990. Direktivet fastlægger fælles regler for beskatning ved fusion, spaltning, tilførsel af aktiver og ombytning af aktier, der vedrører selskaber i forskellige EU-lande. - Ændringsforslaget indeholder en række tekniske ændringer, der har til formål at klargøre og øge effektiviteten af reglerne. Det skal bl.a. ske gennem en mere ensartet anvendelse af reglerne om afskaffelse af dobbeltbeskatning af transaktioner med aktier og aktiver i EU-landene og en udvidelse af anvendelsesområdet, så flere former for selskaber omfattes. - Det  er  muligt,  at  ECOFIN  vil  drøfte  forslaget  under  det  hollandske
2 formandskab. Udvidelse af voldgiftskonvention med de nye EU-lande -EU-landene  har  tidligere  vedtaget  en  voldgiftskonvention.  Hensigten med konventionen er at hjælpe de erhvervsvirksomheder, der opererer i  to  EU-lande  og  som  ved  deres  interne  samhandel  er  kommet  i klemme mellem landenes skattemyndigheder således, at den samme fortjeneste beskattes af to myndigheder. Voldgiftskonventionen sikrer, at uenighed om prisfastsættelse af intern handel kan forelægges et voldgiftsudvalg. -Voldgiftskonventionen har i en periode ikke været gældende, fordi nogle EU-lande har haft svært ved at godkende en forlængelses-protokol. De to sidste lande [Italien og Portugal] har netop bragt dette i orden, så konventionen kan træde i kraft den 1. november 2004. - Der skal nu indgås en ny konvention således, at de nye EU-lande bliver omfattet af konventionen. Det forventes, at den udvidede konvention bliver underskrevet under det hollandske formandskab. Moms Moms på grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til erhvervskunder - Det hollandske formandskab har meddelt, at det vil følge op på det store arbejde som det irske formandskab udførte i forhold til forslaget om moms   på   grænseoverskridende   salg   af   tjenesteydelser   til erhvervskunder. - Forslaget  går  ud  på  at  ændre  beskatningsstedet  for  handel  med tjenesteydelser mellem virksomheder (business-to-business, B2B), så hovedreglen bliver, at momsen pålægges i  forbrugslandet. Under de eksisterende  regler  (6.  momsdirektiv)  momses  tjenesteydelser  som hovedregel i oprindelseslandet i modsætning til varer, der momses i forbrugslandet. - Forslaget  skal  ses  i  lyset  af  de  seneste  års  drøftelser  i  ECOFIN vedrørende beskatningsstedet for ydelser. Drøftelserne har især drejet sig om leasing af biler. Udgangspunktet har været, at de gældende regler   om   moms   i   oprindelseslandet   blandt   andet   giver grænsehandelsproblemer.  Da  det  i  dag  er  salgslandets  regler  som afgør om kunden i købslandet kan få refunderet momsen kan det ofte
3 være  fordelagtigt  for  en  virksomhed  at  lease  en  bil  i  et  land  med gunstige fradragsregler. - Forslaget har på EU-plan nok størst betydning for netop billeasing. I Danmark vil forslaget også få betydning for bus og tog. Det skyldes, at Danmark – i kraft af en undtagelse fra EU’s almindelige regler – ikke har  moms  på  salg  af  personbefordring.  Vi  har  så  heller  ikke momsfradrag for indkøb til brug for personbefordring – i modsætning til andre  EU-lande.  Derfor  har  leverandører  af  personbefordring  i Danmark i de senere år i vidt omfang lejet rutebiler og togvogne i andre  EU-lande  –  hvorved  de  har  fået  disse  transportmidler  uden moms. - En vedtagelse af forslaget vil betyde, at udlejning af f.eks. rutebiler i Danmark fra et andet EU-land skal følge danske momsregler. - Fra  dansk side  ligges generelt  vægt på  princippet om  beskatning i forbrugslandet. Regeringen er indstillet på at kompensere for de øgede momsudgifter i forbindelse med rutekørsel med bus for at neutralisere virkningen af direktivet, hvilket skatteministeren allerede har orienteret bl.a. kommuner og amtskommuner om. Nedsat moms - Formandskabet har signaleret, at det vil arbejde videre med forslaget om anvendelsesområdet     for     nedsatte     momssatser .    Men forhandlingssituationen  synes  fastlåst.  Forslaget  har  tidligere  været drøftet på flere ECOFIN-møder under de to foregående formandskaber uden  udsigt til  løsning. Fra  dansk  side vil  vi fortsat  arbejde for,  at anvendelsesområdet for nedsat moms begrænses mest muligt. Punktafgifter Ændring af cirkulationsdirektivet - Det   hollandske   formandskab   er   påbegyndt   behandlingen   af Kommissionens forslag om ændring af cirkulationsdirektivet. Et centralt element angår åbning af fjernsalg.   Kommissionen foreslår, at private skal have mulighed for at købe punktafgiftspligtige varer til eget forbrug i  andre  EU-lande  med  salgslandets  punktafgift  -  uanset  om  varen medbringes personligt eller ej - så længe forbrugeren selv arrangerer transporten.  Forslaget  omfatter  bl.a.  vin  og  spiritus,  men  ikke tobaksvarer. - Herudover    har    Kommissionen    foreslået,   at    de    vejledende
4 mængdebegrænsninger  fjernes .  Ved  vurdering  af  om  de  personligt medbragte  varer  er  til  eget  forbrug,  kan  EU-landene  i  dag  bl.a. anvende varernes mængde som indikator. - Endvidere forslår Kommissionen, at punktafgiften for privates køb af mineralolier skal betales i salgslandet. I dag er der mulighed for at opkræve   punktafgift   i   forbrugslandet,   hvis   mineralolien   ikke transporteres i benzintanken på et køretøj eller i en reservedunk. - Fra dansk side er vi - på linje med flere andre EU-lande - mod åbning af   fjernsalg.   Danmark   støtter   som   nævnt   princippet   om forbrugsbeskatning og de nordiske lande har tidligere tilkendegivet, at det  er  afgørende  at  fastholde  reglen  om,  at  private  selv  skal transportere punktafgiftspligtige varer for at blive fritaget for beskatning i hjemlandet. - Efter  flere  drøftelser  i  rådsarbejdsgruppen  har  det    hollandske formandskab fremsat et kompromisforslag, som fjerner forslaget om åbning af fjernsalg, genindsætter bestemmelsen om mineralolier, så afgifterne på mineralolier betales i forbrugslandet, og genindsætter de vejledende   mængder.   Fra   dansk   side   støttes   op   om kompromisforslaget i den videre forhandling. - I forslaget indgår også mindre kontroversielle punkter, der kan lede til tekniske  og  administrative  forenklinger.  Denne  del  af  direktivet arbejdes der også videre med.