Skatteministeriet J.nr. 99/04-580-00107 Den Spørgsmål 60 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.60 af 18. oktober 2004. (Alm. del – spørgsmål 60) Kristian Jensen /Tage Christensen
1 Spørgsmål 60: "I ministerens besvarelse af 15.09.2004 af § 20-spørgsmål S 5237 (2003-04) fra Morten Homann oplyser skatteministeren at antallet af kontroller fra ToldSkats arbejdsgiverkontrol er steget til knap 8.000 i 2003, medens den var ca. 5.400 i 2001 og 2002. Det bedes oplyst, om der i alle tilfælde har været tale om kontrol ved besøg i virksomheden. Da det ikke af besvarelsen fremgår hvad resultatet af kontrollerne var eller hvor ressourcekrævende de var, bedes det oplyst, hvor mange årsværk, der er brugt til de pågældende kontroller i 2001, 2002 og 2003, samt om det forøgede antal kontroller i 2003 også har givet sig udtryk i tilsvarende antal reguleringer og konstaterede overtrædelser m.v. Det bedes herunder oplyst antallet af afledede ændringer hos lønmodtagere på baggrund af de gennemførte kontroller i 2001, 2002 og 2003." Svar: Told- og Skattestyrelsen har over for mig oplyst: ” Styrelsen skal indledningsvis oplyse, at styrelsen under udarbejdelse af nærværende svar er blevet opmærksom på, at det antal kontroller, som er anført i svaret på spørgsmål S 5237 (2003-04), er planlægningstal (måltal) og ikke produktionstal. Produktionstallene (antal kontroller) udgør 6.138 i 2001, 5.640 i 2002 og 7.879 i 2003, jf. nedenfor. De nævnte arbejdsgiverkontroller gennemføres som udgående kontrol i virksomhederne. De udbedte statistiske oplysninger fremgår af nedenstående skema, idet det bemærkes: Styrelsen har ikke oplysninger om de faktisk konstaterede overtrædelser, idet resultatregistrering kun foretages i form af reguleringsbeløb og/eller antal kontroloplysninger til kommunerne. Eventuelle påtaler eller forhold, der ikke giver anledning til reguleringer eller kontroloplysninger, er således ikke registreret. I antallet for videregivelse af personskatteoplysninger til kommunerne indgår ikke ændrede oplysningssedler for det verserende indkomstår, idet disse automatisk indgår som fortrykte beløb på selvangivelsen. Stigningen i antallet af arbejdsgiverkontroller i 2003 i forhold til årene 2001 og 2002 skyldes en bevidst prioritering med henblik på at sikre korrekte oplysninger til brug for ligningen. I forbindelse hermed er der foretaget en justering af kontrolindsatsen gennem en forøgelse af andelen af partielle arbejdsgiverkontroller på bekostning af de mere tidskrævende lovområdekontroller, hvilket er en medvirkende årsag til den forholdsmæssig svage stigning i ressourceforbruget. Til udvalgets orientering kan styrelsen om forskellen på de to kontrolformer oplyse:
2 En lovområdekontrol omfatter alle elementer under den pågældende lov, for eksempel kildeskatteloven, momsloven eller en afgiftslov. Dog kan enkeltelementer efter en risiko- og væsentlighedsvurdering fravælges med en dokumenteret begrundelse. Ved arbejdsgiverkontrol vil kontrol til afdækning af forholdene i en bestemt branche ofte blive gennemført som lovområdekontroller. Ved en partiel kontrol udvælges et enkelt eller ganske få elementer inden for lovområdet, eksempelvis kontrol af fri bil. 2001 2002 2003 Ressourceanvendelse i ToldSkat: Årsværk 115 114 118 Resultater: ToldSkat-reguleringer af A-skat, AM- og SP-bidrag (mio.kr.) 136 146 160 Virksomhedskontroller med ToldSkat-reguleringer 1.857 1.532 2.158 Antal videregivne personskatteoplysninger 4.997 3.276 3.119    Jeg skal henholde mig til det af Told- og Skattestyrelsen oplyste og beklage, at de tidligere oplyste tal var fejlagtige. Det ændrer ikke ved, at antallet af arbejdsgiverkontroller er markant højere i 2003 end i både 2001 og 2002.