SkatteministerietJ.nr 2004-713-0087DenSpørgsmål Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet. 5 5TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 5 af 8. oktober 2004.Kristian Jensen/Jesper Skovhus Poulsen
Spørgsmål: Vil ministeren redegøre for, om det fortsat vil være muligt for enborger kun at henvende sig ét sted (kommunen) for at indgå en betalingsaftaleomkring sin skatterestance, børnebidragsrestance og daginstitutionsrestance, ellerom borgeren fremover, som følge af den påtænkte ændring af opkrævningsreglerne,skal henvende sig til ToldSkat vedr. skatterestancen og til kommunen vedr. deøvrige restancer?Svar: Spørgsmålet baserer sig på en forkert antagelse om, at borgerne fremover ernødsaget til at kontakte den statslige restanceinddrivelsesmyndighed vedrørendeafvikling af en skatterestance, mens en samtidig børnebidragsrestance ogdaginstitutionsrestance skal håndteres af kommunen.Antagelsen beror på en misforståelse af, hvordan snitfladerne ogkompetenceforholdet mellem de enkelte fordringshavere ogrestanceinddrivelsesmyndigheden fastlægges.Helt grundlæggende tages der udgangspunkt i den allerede eksisterende sondringmellem opkrævning og inddrivelse. Ved opkrævning forstås beregning og opgørelse af beløb til opkrævning, udsendelseaf opkrævninger og regninger, herunder betaling i rater, til borgere og virksomhederm.fl., kontrol af om betaling finder sted inden for den fastsatte betalingsfrist, samteventuelt efterfølgende udsendelse af rykkere. Som et led i opkrævningsarbejdet erdet tanken, at der skal kunne indgås aftaler om betaling af fordringen, herunder ombetaling i rater. Ved inddrivelse forstås anvendelse af lovgivningens tvangsinddrivelsesmidler iform af eksempelvis lønindeholdelse, indtrædelsesret, modregning, indgivelse afkonkursbegæring og indgåelse af frivillige betalingsordninger til afvikling afrestancen. Anvendelsen af egentlige inddrivelsesredskaber kreditorbeføjelser er såledesforbeholdt restanceinddrivelsesmyndigheden.Restanceinddrivelsesmyndigheden kommer først ind i billedet, når fordringshaverenikke kan opkræve fordringen med de midler, der er til rådighed i opkrævningsfasen.Dvs., når en skyldner ikke overholder betalingsfristen eller misligholder en aftaleom betaling i rater på trods af en eller flere rykkerskrivelser. Først på dette tidspunkt har fordringen udviklet sig til en restance, somfordringshaveren overdrager til restanceinddrivelsesmyndigheden med henblik påafvikling af restancen.I eksemplet, der omhandles i spørgsmålet, hvor der er tale om samtidige restancerpå skatte-, børnebidrags- og daginstitutionsområdet, er det fremoverrestanceinddrivelsesmyndigheden, der har kompetencen til at få afviklet borgerens
samlede restancemellemværende med det offentlige. Hidtil har restanceinddrivelsenpå de 3 områder været varetaget af kommunerne. Dvs. både i dag og fremover vilborgeren i eksemplet kun være i kontakt med én offentlig myndighed vedrørenderestanceafviklingen.Med den valgte arbejdsdeling mellem de enkelte kommunale og statsligefordringshavere og restanceinddrivelsesmyndigheden, hvor der som nævnt sondresmellem opkrævning og inddrivelse, er det den enkelte fordringshaver, der varetagerkontakten til borgeren. Opkrævning vedr. børnebidrag og daginstitutionsbetaling ersåledes et kommunalt anliggende, mens opkrævning på skatteområdet er et statsligtanliggende.Det er ikke anderledes end i dag, hvor man også kan være i kontakt med en ellerflere fordringshavere/opkrævningsmyndigheder på en gang samtidig med, at entredje myndighed f.eks. begærer lønindeholdelse for en restance vedr. et andetforhold. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis en borger modtager en opkrævning(girokort) for daginstitutionsbetaling fra kommunen samtidig med, atInddrivelsesenheden i ToldSkat iværksætter lønindeholdelse for enTV-licensrestance eller restance med en anden af de adskillige hundrede statsligefordringer, der inddrives af Inddrivelsesenheden. Der er ikke noget usædvanlig elleroverraskende i, at man må forholde sig til et girokort fra kommunen og staten på enog samme tid.Det nye er således, at man i inddrivelsesfasen fremover kun er i kontakt med énmyndighed, hvor man i dag kan være i kontakt med en række myndigheder.For så vidt angår opkrævningen af personlige skatter og inddrivelsen af personligeskatterestancer er opkrævningen som nævnt allerede efter gældende regler enstatslig opgave. Opkrævningen af personlige skatter er i meget vidt omfangautomatiseret. Den løbende opkrævning sker ved arbejdsgiverens indeholdelse afA-skat i forbindelse med lønudbetalingen og for selvstændigt erhvervsdrivendesvedkommende ved udsendelse af 10 årlige B-skatterater. Eventuelle restskatterudskrives i forbindelse med udsendelse af den ordinære årsopgørelse eller iforbindelse med ændring af en årsopgørelse som følge af ligningsmæssigeændringer. Restskatter kan indtil en vis grænse indregnes i efterfølgende årsforskudsskat og eller betales i op til 3 rater.Hvis en personlig restskat ikke betales rettidigt, overgår den efter udsendelse af enmaskinelt genereret rykkerskrivelse i tilfælde af fortsat manglende betaling tilinddrivelse i kommunen, der udfører inddrivelsen på vegne af de statslige told- ogskattemyndigheder. Inddrivelsen overføres med det nye forslag tilrestanceinddrivelsesmyndigheden. Tilsvarende gælder ifølge aftalen omkommunalreformen på skatteområdet forskudsregistreringen og ligningen, derflyttes fra kommunerne til staten.Med andre ord lægges der op til, at den samlede skatteopgave inklusive
restanceinddrivelsen skal ligge i staten, og det synes jeg er en både stringent, logiskog forståelig organisatorisk tilrettelæggelse af opgaven til gavn for ikke mindstborgerne og virksomhederne. Omvendt ville det forekomme noget besynderligt ogvanskeligt forståeligt for borgerne og de personligt drevne virksomheder at flytteopkrævningen af personlige skatter fra staten til kommunerne henset til, at der somnævnt er tale om en stort set automatiseret proces og henset til, at bådeforskudsregistreringen, ligningen og restanceinddrivelsen foreslås overført tilstaten.