SkatteministerietJ.nr 2004-080-0078DenSpørgsmål Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet.39TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 39 af 14. oktober 2004.(Alm. del - Offentlig).Kristian Jensen/K.-H. Ludolph
Spørgsmål:Vil ministeren redegøre for, hvorfor provenuskønnet i L 54 fra folketingsåret2001-02 om fuld omkostningsdækning i skattesager ikke har holdt? Der henvises iden forbindelse til, at det i lovforslaget blev skønnet, at der ville være en årligmerudgift på 15 mio. kr., mens det fremgår af ministerens redegørelse, jf. SAU alm. del - bilag 582 (folketingsåret 2003-04), at den årlige udgift i 2003 var ca. 92mio. kr.Svar:I lovforslaget om fuld omkostningsgodtgørelse i skattesager m.v., hvor den skatte-eller afgiftspligtige får fuld eller i overvejende grad medhold (L 54, folketingsåret2001 02, 2. samling), skønnedes det, at provenutabet ved forhøjelsen afgodtgørelsesprocenten i visse sager på sigt udgør 15 mio. kr. årligt, hvilket svarertil ca. 30 pct. af de budgetterede udgifter på FL 2002 før indregning af udgiften tilforbedringen. For årene 2000 2003 har skatteministeren fremsendt årlige redegørelser omudviklingen i udgifterne til omkostningsgodtgørelse i skattesager m.v. tilFolketinget. I redegørelsen for 2002, jf. SAU - alm. del bilag 511 (folketingsåret2002 03) er der foretaget en opgørelse af, hvorledes udgiften i 2002 ville haveværet under de tidligere regler, jf eksempelvis redegørelsens bilag 2. Den viser, atde samlede faktiske udgifter for sager afsluttet i 2002 udgjorde 59,3 mio. kr., mensde med tidligere regler ville have udgjort 37,4 mio. kr. Merudgiften som følge af forbedringen af dækningen udgør således 21,7 mio. kr.,svarende til 58 pct. af udgifterne før forbedringen, hvilket er noget højere end der erlagt til grund i provenuskønnet i L 54.En nærmere analyse viser, at undervurderingen af omkostningsvirkningen navnligskyldes, at udgifterne i de sidste 3 kvartaler af 2000, som ligger til grund forprovenuskønnet i L 54, er atypisk sammensat i forhold til de efterfølgende år.Således er andelen af udgifter vedrørende sager, hvor skattemyndighederne fårmedhold (uændret 50 pct.´s dækning), betydelig mindre i 2002 og 2003 end iskønnet vedrørende 2000. Tilsvarende er andelen af udgifter, der går til syn og skøn(100 pct.s dækning) ligeledes mindre i 2002 og 2003 end i skønnet vedrørende2000. Disse forhold betyder omvendt, at andelen af udgifterne, der vedrører sager,hvor der efter de nye regler ydes fuld omkostningsgodtgørelse, er mindre i 2000 endi 2002 og 2003. Dette indebærer, at udgifterne ved forbedringen afomkostningsgodtgørelsesordningen bliver større end forventet i L 54. I provenubemærkningerne til lovforslaget er det endvidere anført, atprovenuskønnet er baseret på uændret sagsomfang, samt at meromkostningerne vedforslaget vil blive større, såfremt forbedringen af godtgørelsesordningen i sig selvfører til flere sager, hvor der anvendes sagkyndig bistand.De årlige redegørelser om udviklingen i udgifterne til omkostningsgodtgørelse
viser, at antallet af afsluttede sager er steget fra 2.084 i 2001 til 3.478 i 2003. Detteforhold er stærkt medvirkende til stigningen i udgifterne til godtgørelsesordningen ide par sidste år.