Skatteministeriet J.nr. 99/04-6146-00564 Den Spørgsmål 35 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 35 af 13. oktober 2004. (Alm. del) Kristian Jensen /Tage Christensen
1 Spørgsmål 35: "Vil  ministeren  oplyse,  om  han  er  enig  med  formanden  for  Foreningen  af Registrerede  Revisorer,  Mogens  Olsen,  der  i  annoncer  i  dagspressen,  bl.a. Erhvervsbladet  den  8/10-2004  under  overskriften:  ”Fra  sort  til  hvidt  arbejde” anfører:  ”Da den sidste skatteminister afskaffede den obligatoriske indsendelse af kapitalforklaringen, gjorde han det lettere at skjule sort og illegalt arbejde. Der er nemlig  ofte  en  forklaring  på,  hvorfor  nogle  ikke  ønsker  at  udarbejde  en kapitalforklaring.” Svar: Jeg kan oplyse, at jeg var og er helt enig i, at den obligatoriske kapitalforklaring blev afskaffet. Det  forekommer  mig,  at  det  voldte  en  del  vanskeligheder  at  dokumentere  den ligningsmæssige nytte af kapitalforklaringen, hvorimod mange bogføringspligtige anså den som både tidskrævende og dyr, da de fleste ikke-regnskabskyndige var ude af stand til selv at udarbejde en retvisende kapitalforklaring. Man kunne derfor med rette  stille spørgsmålstegn ved, om omkostningerne  ved kapitalforklaringen stod  mål  med  nytteværdien.  Hertil  kom,  at  alle  hovedaktionærer  uanset skattemæssig status var omfattet af pligten til at selvangive en kapitalforklaring, hvilket  forhindrede,  at  hovedaktionærer,  som  udelukkende  havde  status  som lønmodtagere,   kunne   blive   omfattet   af   ordningen   med   den   fortrykte selvangivelsesblanket. Jeg  mener  heller  ikke,  at  det  med  afskaffelsen  af  kapitalforklaringen  er  blevet lettere at udføre sort arbejde. Erhvervsdrivende fysiske personer skal fortsat benytte den udvidede selvangivelsesblanket og indgive et skattemæssigt årsregnskab, som skal    være    udarbejdet    i    overensstemmelse    med    den    såkaldte mindstekravsbekendtgørelse.   Skønner   skattemyndigheden,   at   den   på   det foreliggende  grundlag  ikke  kan  foretage  en  korrekt  skatteansættelse,  har myndigheden  efter  skattekontrollovens  bestemmelser  både  mulighed  for  at indkræve  supplerende  regnskabsoplysninger  mv.  og  –  som  en  konsekvens  af afskaffelsen  af  den  obligatoriske  kapitalforklaring  –  at  anmode  en  skattepligtig fysisk person, herunder en erhvervsdrivende, om en formueforklaring.    For  så  vidt  angår  illegalt  arbejde  har  afskaffelsen  af  kapitalforklaringen  næppe nogen betydning, idet illegalt arbejde – som jeg forstår det – udføres af personer, som hverken har opholds- og/eller arbejdstilladelse her i landet og som følge heraf heller ikke er på mandtallet – registret over samtlige skattepligtige her i landet, som bruges  til  udsendelse  af  forskudsopgørelse,  selvangivelse  og  årsopgørelse  –  og dermed ikke er kendt af skattemyndigheden.