Skatteministeriet J.nr. 99/04-7050 - 278 Den Spørgsmål 20 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 20 af 12. oktober 2004. (SAU alm. del – Spørgsmål 20) Kristian Jensen /Jens Perch Nielsen
Spørgsmål 20: "Ministeren bedes oplyse udvalget om resultaterne af reguleringen af ejendoms- vurderingerne pr. oktober 2004, herunder særligt: - de gennemsnitlige stigninger i ejendomsværdi samlet og fordelt på amter samt på de 20 største kommuner - det tabte skatteprovenu pga. skattestoppet på hhv. ejendomsværdiskat og grundskyld, samlet og fordelt på amter samt på de 20 største komm   uner - de afledte effekter på ejendomspriserne samlet og fordelt på amter samt på de 20 største kommuner.” Svar: Ligningsrådet har på sit møde den 21.    september 2004 vedtaget vedlagte satser for årsreg uleringen af ejerboliger pr. 1. oktober 2004. De 20 største kommuner er indbyggermæssigt: 1.    Københavns kommune (reguleres med satserne for København og Fred  e- riksberg) 2.    Århus kommune (reguleres med satserne fo  r Århus amt) 3.    Odense kommune (reguleres med satserne for Fyns amt) 4.    Aalborg kommune (reguleres med satserne for Nordjyllands amt) 5.    Frederiksberg kommune (reguleres med satserne for København og Fr e- deriksberg) 6.    Esbjerg kommune (reguleres med satserne for Ribe amt) 7.    Gentofte kommune (reguleres med satserne for Københavns amt) 8.    Kolding kommune (reguleres med satserne for Vejle amt) 9.    Randers kommune (reguleres med satserne for Århus amt) 10. Gladsaxe kommune (reguleres med satserne for Københavns amt) 11. Helsingør kommune (r eguleres med satserne for Frederiksborg amt) 12. Herning kommune (reguleres med satserne for Ringkøbing amt) 13. Horsens kommune (reguleres med satserne for Vejle amt) 14. Vejle kommune (reguleres med satserne for Vejle amt) 15. Silkeborg kommune (reguleres med satserne for Århus amt) 16. Roskilde kommune (reguleres med satserne for Roskilde amt) 17. Lyngby-Taarbæk kommune (reguleres med satserne for Københavns amt) 18. Hvidovre kommune (reguleres med satserne for Københavns amt) 19. Fredericia kommune (reguleres med satserne for Vejle amt) 20. Greve kommune (reguleres med satserne for Roskilde amt) Som det fremgår af vedlagte tabeller vil hovedparten af ejendommene få uæn d- ret ejendoms- og grundværdi som følge af årsreguleringen pr. 1. oktober 2004. Ejendomsværdien af sommerhuse og ejerlejlig  heder stiger dog i en række a  mter, og endvidere nedreguleres ejendomsværdien af ejerlejligheder i Roskilde og Bornholms amter med 0,95. Skattestoppet betyder, at der for den enkelte ejendom er fastsat et loft over skat- ten på henholdsvis ejendomsværdi og g   rundværdi. For ejendomsværdiskatten betyder loftet, at ejendomsværdiskatten ikke beregnes af et grundlag, der ove  r- stiger det laveste af vurderingen pr. 1.1.2001 tillagt 5 pct. og vurderingen pr.
2 1.1.2002, mens loftet over grundskylden betyder, at beregningsgrundlaget for grundskylden fra år til år maksimalt kan stige svarende til udviklingen i det kommunale udskrivningsgrundlag tillagt 3 pct. Der foreligger ikke tilgængelige oplysninger, der gør det muligt at skønne over effekten af skattestoppet i 2004 med tilstrækkelig præcision til, at det med rim e- lighed kan fordeles på kommuner m.v. Det skyldes, at sådanne skøn kræver v i- den om udviklingen i ejendomsværdien og grundværdien fra 2001 og fremefter for hver enkelt ejendom. Det seneste år, hvor sådanne oplysn  inger er tilgængel  i- ge, er 2002,  hvor der haves oplysninger om ejendomsværdiskat via Lovmode  l- len. Disse oplysninger er eksempelvis anvendt i besvarelsen af S 5304 af 10. september 2004. Grundværdien pr. 1.10. 2004 vil herudover først danne grundlag for be   regning af grundskyld i 2006. De eventuelle afledte effekter af årsreguleringen pr. 1. oktober 2004 på eje  n- domspriserne skønnes at være meget beskedne. Det skyldes, at skatteloftet si   k- rer, at eventuelle stigende ejendomsværdier ikke fører til stigende ej   endomsvæ  r- diskat, mens loftet over grundskylden begrænser effekten på grundskylden. G   e- nerelt set gælder det herudover, at ejendomspriserne på lidt længere sigt ikke afhænger af den løbende beskatning af ejendommen, men i stedet af, hvor meget det koster at nyopføre et hus.