Skatteministeriet J.nr.  2005-080 - 0126 Den Spørgsmål    195 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.   195 af 23. december 2004. (Alm. del). Kristian Jensen /Birte Deleuran
Spørgsmål: Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  21.  december  2004  fra  Hobro Kommune vedrørende etablering af Skattecenter Himmerland, jf. alm. del  – bilag 88. Svar: Jeg   har   ved   flere   lejligheder   kommenteret   henvendelser   om   placering   af skattecentre. Min  besvarelse  af  alm.  del  spm.  115  sammenfatter  disse  kommentarer.  I  det følgende vil jeg fremhæve en række elementer fra min besvarelse af spm. 115. Antallet af skattecentre er fastlagt i aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti   om kommunalreformen fra juni måned. Placeringen af skattecentrene er en del af den  aftale  om  en  udmøntningsplan  for  kommunalreformen,  som  regeringen  og Dansk Folkeparti indgik i september måned. Jeg har ikke i sinde at ændre aftalerne på skatteområde t. Helt   generelt   er   der   ikke   dukket   argumenter   op   siden   offentliggørelsen   af udmøntningsplanen, som ikke var med i vores overvejelser forud for beslutningen om placeringen af skattecentrene. Antallet af skattecentre og kriterierne for placering af dem Når der etableres 30 skattecentre er det ud fra en samlet vurdering af en række hensyn,  herunder effektivitet, faglig bæredygtighed, regional tilstedeværelse og muligheden   for   at   bygge   på   de   bæredygtige   elementer   i   den   eksisterende kommunale og statslige struktur.   Udmøntningsplanen indebærer bl.a., at der udover placeringen af skattecentrene er taget stilling til placeringen af decentrale statslige administrationer på en række yderligere områder, såsom beskæftigelsesregioner og regionale statslige kontor er. Placeringen af de statslige arbejdspladser skal derfor ses i en helhed. Ved placeringen af skattecentrene er der lagt vægt på fem kriterier: Fordelingen skal understøtte en rationel og effektiv skatteforvaltning. Der skal i videst muligt omfang ske genbrug af eksisterende struktur (store byer, kommunale ligningscentre/samarbejder og ToldSkat-regioner). Tidligere amtshovedstæder skal tilgodeses.
Der skal sikres fortsat regional balance. Skattecentre og ankenævnssekretariater skal som hovedregel ikke li  gge i samme by af hensyn til retssikkerheden og den geografiske fordeling. Placeringen af skattecentrene er således udtryk for en samlet vurdering. Det giver derfor  ikke  mening  at  tale  om,  at  enkelte  centre  er  placeret  ud  fra  et  specifikt hensyn, som f.eks. regional balance. Det kan dog nævnes, at regionalpolitiske hensyn har vejet tungt i placeringen af skattecentre  i  bl.a.  Tønder,  Rønne  og  Grenå,  mens  hensynet  til  at  tilgodese  en tidligere    amtshovedstad    har    haft    betydning    for    placeringen    af    data-    og betalingscenteret i Ringkøbing. Afstanden til skattecentrene og borgerbetjening Det vil ikke kunne undgås, at nogle borgere vil få længere til nærmeste skattecenter, når vi ønsker at skabe en skatteforvaltning med bedre effektivitet og større faglige centre. Derfor har placeringen været en afvejning af bl.a. ønsket om en effektiv struktur og en regional tilstedeværelse. Når det er sagt vil jeg gerne slå fast, at skattecentrene hverken er borgernes eneste eller primære indgang til fremtidens skatteforvaltnin  g, men blot én indgang blandt flere mulige. Borgerne skal – som et led i regeringens overordnede målsætning om at skabe en borgernær offentlig sektor   - tilbydes en række servicekanaler på skatteområdet. Borgernærhed   handler   om,   at   borgeren   skal   have   muli  ghed   for   personligt fremmøde,  når  det  ønskes.  Men  det  handler  i  lige  så  høj  grad  også  om,  at  den offentlig sektor skal være tilgængelig for borgerne, når de ønsker det, og hvor de ønsker det. Den     lokale     borgerbetjening     foregår     i     kommunale     servicecentre,     h vor borgerbetjeningen   på   skatteområdet   indgår   som   en   del   af   opgaverne   i   de almindelige kommunale servicecentre. Borgere og virksomheder vil i stigende grad kunne få ekspederet skattesager ved hjælp af TastSelv  -løsninger på internettet eller pr. telefon. A  llerede fra 2003 til 2004 er der sket en betydelig udvikling i anvendelsen af TastSelv til ændring af forskudsopgørelserne. I 2004 har der været 519.000 TastSelv rettelser i alt i forhold til 348.000 i 2003.
Endvidere etableres landsdækkende servicetelef  oner.