SkatteministerietJ.nr. DenSpørgsmål 168-170TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 168-170af 1. december.(Alm. del).Kristian Jensen/John Fuhrmann
Spørgsmål 168:Ministeren bedes oplyse, hvad tallene er måned for måned på eksportbiler, dvs. antal og beløb i perioden 1. januar 2004 til 30. november 2004? Hvad er det samlede beløb for importbiler i samme periode?Svar:I tabel 1 nedenfor er måned for måned angivet antal og gennemsnitlig værdi for de person- og varebiler, der indtil og med september 2004, er blevet udbetalt godtgørelse for. Der forligger endnu ikke statistiske oplysninger vedrørende oktober og november måned.Tabel 1 Antal og værdi af udførte bilerPersonbilerStore varebilerSmå varebilerMånedAntalGennem-snitlig værdi kr. AntalGennem-snitlig værdiAntalGennem-snitlig værdijanuar 200417338.32415637.122343.667februar 200416040.2889949.5451718.059marts 200421541.24711653.0438127.500april 200411535.56515245.158932.556maj 200411034.1278959.697226.500juni 200428631.13650143.3792536.360juli 200415530.54813252.8481041.800august 200418735.70118260.582637.000september 200423333.54519141.136329.000I alt1.63435.4471.61847.3548341.446I tabel 2 nedenfor er angivet antal og værdi af berigtigede brugte indførte biler i perioden 1. januar 2004 til 30. september 2004. Der forligger endnu ikke statistiske oplysninger vedrørende oktober og november måned.Det bemærkes, at angivelserne er beregnede på grundlag af oplysninger om antallet af registreringer i konkrete værdiintervaller og derfor er behæftet med en vis usikkerhed.Tabel 2.Antal og værdi a f berigtigede brugte indførte bilerPersonbilerStore varebilerSmå varebilerJanuar tilSeptemberAntal, stk.Gennem-snitlig værdiAntal, stk.Gennem-snitlig værdiAntal, stk.Gennem-snitlig værdi12.23247.202572119.4861.31524.237
Spørgsmål 16 9:Hvordan vil ministeren forsvare overfor EU, at eksportbeløbet kun er 1 pct. (0,5 pct.), i forhold til importafgiften? Det virker jo ikke som det smøremiddel, der var hensigten med loven.Svar:Den samlede afgiftsgodtgørelse for perioden januar -september 2004 udgjorde ca. 100 mio. kr., svarende til et årsniveau på ca. 130 mio. kr.De samlede indtægter fra registreringsafgiften skønnes i 2004 at blive 16.200 mio. kr. Dette omfatter import af både brugte og nye biler. Eksportgodtgørelsen udgør således ca. 0,8 pct. af den samlede registreringsafgift.Det er helt naturligt, at eksportgodtgørelsen af registreringsafgiften kun udgør en lille del af den samlede afgift. Danmark er ikke et bilproducerende land og vil derfor være nettoimportør af biler. Dette skyldes to effekter. For det første er værdien for en importeret bil større end for en eksporteret. Bilimporten sker fortrinsvis med henblik på kørsel og brug her i landet, og derfor vil der løbende være en værdiforringelse af bilerne inden en eventuel reeksport kan komme på tale. For det andet omfatter eksporten af brugte biler kun en mindre andel af bilerne. Samlet set vil værdien af de eksporterede biler derfor være begrænset i forhold til værdien af de importerede biler, og det samme vil være tilfældet for registreringsafgiften.Formålet med at indføre godtgørelsesordningen var ikke, som det antydes i spørgsmålet, at opnå en stor eksport af brugte biler, men at undgå dobbeltbeskatning i form af, at der skulle betales registreringsafgift flere gange af den samme bil. Det blev ved fremsættelse af forslaget skønnet, at forslaget ville berøre ca. 1.000 biler og motorcykler årligt, om end det blev understreget, at skønnet var behæftet med betydelig usikkerhed. Tallene for de første 9 måneder af 2004 viser et årsniveau på over 4.000 køretøjer. Der er således ingen grund til at konkludere, at godtgørelsesordningen ikke fungerer.Jeg skal for en god ordens skyld gøre opmærksom på, at jeg ikke skal forsvare dette forhold overfor EU. EU-kommissionen har i en meddelelse september 2002 anbefalet, at alle medlemslande med registreringsafgift hurtigst muligt gennemfører en ordning med godtgørelse af registreringsafgiften ved udførsel for at undgå problemer med dobbeltbeskatning. Efter det foreliggende er Danmark det eneste medlem af EU, der har en sådan ordning, så jeg vil mene at Danmark som det eneste medlemsland er i overensstemmelse med Kommissionens anbefalinger på dette område.
Spørgsmål 170:Hvad vil ministeren gøre for at fremme eksporten? Vil reglerne om 15 p ct. i fradrag på eksportbiler blive fjernet? De 15 pct. fratrækkes, da der ikke er afgiftsgodtgørelse på avancen. Vil gebyret på 150 kr. pr. bil, der eksporteres, blive fjernet? Dette bør vel også ske for minimumsbeløbet på afgiftsgodtgørelsen, da der inden for det seneste år er importeret ca. 2.000 biler, hvor afgiften var under minimumsbeløbet?Svar:Jeg har ingen planer om at ændre godtgørelsesordningen. Som det fremgår af svaret på spørgsmål 169 var formålet med godtgørelsesordningen ikke at opnå en stor eksport af brugte biler, men at fjerne dobbeltbeskatningen. Jeg mener, at de gældende regler opfylder dette formål.