Skatteministeriet J.nr.    Den Spørgsmål    168 - 170 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.   168 - 170 af 1. december. (Alm. del). Kristian Jensen /John Fuhrmann
Spørgsmål 168: Ministeren bedes oplyse, hvad tallene er måned for måned på eksportbiler, dvs. antal  og  beløb  i  perioden  1.  januar  2004  til  30.  november  2004?  Hvad  er  det samlede beløb for importbiler i samme periode? Svar: I tabel 1 nedenfor er måned for måned angivet antal og gennemsnitlig værdi for de person-  og  varebiler,  der  indtil  og  med  september  2004,  er  blevet  udbetalt godtgørelse for. Der forligger endnu ikke statistiske oplysninger vedrørende oktober og november måned. Tabel 1 Antal og værdi af udførte biler Personbiler Store varebiler Små varebiler Måned Antal Gennem- snitlig værdi kr. Antal Gennem- snitlig værdi Antal Gennem- snitlig værdi januar 2004 173 38.324 156 37.122 3 43.667 februar 2004 160 40.288 99 49.545 17 18.059 marts 2004 215 41.247 116 53.043 8 127.500 april 2004 115 35.565 152 45.158 9 32.556 maj 2004 110 34.127 89 59.697 2 26.500 juni 2004 286 31.136 501 43.379 25 36.360 juli 2004 155 30.548 132 52.848 10 41.800 august 2004 187 35.701 182 60.582 6 37.000 september 2004 233 33.545 191 41.136 3 29.000 I alt 1.634 35.447 1.618 47.354 83 41.446 I tabel 2 nedenfor er angivet antal og værdi af berigtigede brugte indførte biler i perioden 1. januar 2004 til 30. september 2004. Der forligger endnu ikke statistiske oplysninger vedrørende oktober og november måned. Det bemærkes, at angivelserne er beregnede på grundlag af oplysninger om antallet af  registreringer  i  konkrete  værdiintervaller  og  derfor  er  behæftet  med  en  vis usikkerhed. Tabel 2.Antal og værdi a  f berigtigede brugte indførte biler Personbiler Store varebiler Små varebiler Januar til September Antal, stk. Gennem- snitlig værdi Antal, stk. Gennem- snitlig værdi Antal, stk. Gennem- snitlig værdi 12.232 47.202 572 119.486 1.315 24.237
Spørgsmål 16  9: Hvordan vil ministeren forsvare overfor EU, at eksportbeløbet kun er 1 pct. (0,5 pct.), i forhold til importafgiften? Det virker jo ikke som det ”smøremiddel”, der var hensigten med loven. Svar: Den samlede afgiftsgodtgørelse for perioden januar -september 2004 udgjorde ca. 100 mio. kr., svarende til et årsniveau på ca. 130 mio. kr. De samlede indtægter fra registreringsafgiften skønnes i 2004 at blive 16.200 mio. kr. Dette omfatter import af både brugte og nye biler. Eksportgodtgørelsen udgør således  ca. 0,8 pct. af den samlede registreringsafgift. Det er helt naturligt, at eksportgodtgørelsen af registreringsafgiften kun udgør en lille  del  af  den  samlede  afgift.  Danmark  er  ikke  et  bilproducerende  land og vil derfor  være  nettoimportør  af  biler.  Dette skyldes  to  effekter.  For  det  første  er værdien  for  en  importeret  bil  større  end  for  en  eksporteret.  Bilimporten  sker fortrinsvis med henblik på kørsel og brug her i landet, og derfor vil der løbende være en værdiforringelse af bilerne inden en eventuel ree ksport kan komme på tale. For det andet omfatter eksporten af brugte biler kun en mindre andel af bilerne. Samlet set vil værdien af de eksporterede biler derfor være begrænset i forhold til værdien   af   de   importerede   biler,   og   det   samme   vil   være   tilfældet for registreringsafgiften. Formålet  med  at  indføre  godtgørelsesordningen  var  ikke,  som  det  antydes  i spørgsmålet,    at    opnå    en    stor    eksport    af    brugte    biler,    men    at    undgå dobbeltbeskatning i form af, at der skulle betales registreringsafgift flere gange af den samme bil. Det blev ved fremsættelse af forslaget skønnet, at forslaget ville berøre  ca.  1.000  biler  og  motorcykler  årligt,  om  end  det  blev  understreget,  at skønnet var behæftet med betydelig usikkerhed. Tallene for de første 9 måneder af 2004 viser et årsniveau på over 4.000 køretøjer. Der er således ingen grund til at konkludere, at godtgørelsesordningen ikke fungerer. Jeg skal for en god ordens skyld gøre opmærksom på, at jeg ikke skal forsvare dette forhold  overfor  EU.  EU-kommissionen  har  i  en  meddelelse  september  2002 anbefalet, at alle medlemslande med registreringsafgift hurtigst muligt gennemfører en  ordning  med  godtgørelse  af  registreringsafgiften  ved  udførsel  for  at  undgå problemer med dobbeltbeskatning. Efter det foreliggende er Danmark det eneste medlem  af EU, der har en sådan ordning, så jeg vil mene at Danmark som det eneste medlemsland er i overensstemmelse med Kommissionens anbefalinger på dette område.
Spørgsmål 170: Hvad vil ministeren gøre for at fremme eksporten? Vil reglerne om 15 p ct. i fradrag på    eksportbiler    blive    fjernet?    De    15    pct.    fratrækkes,    da    der    ikke    er afgiftsgodtgørelse på avancen. Vil gebyret på 150 kr. pr. bil, der eksporteres, blive fjernet? Dette bør vel også ske for minimumsbeløbet på afgiftsgodtgørelsen, da der inden  for  det  seneste  år  er  importeret  ca.  2.000  biler,  hvor  afgiften  var  under minimumsbeløbet? Svar: Jeg har ingen planer om at ændre godtgørelsesordningen. Som det fremgår af svaret på spørgsmål 169 var formålet med godtgørelsesordningen ikke at opnå en st or eksport  af  brugte  biler,  men  at  fjerne  dobbeltbeskatningen.  Jeg  mener,  at  de gældende regler opfylder dette formål.