Skatteministeriet J.nr. 2004-318 - 0313 Den Spørgsmål    162 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.    162 af 26. november 2004. (Alm. del). Kristian Jensen /Birgitte Christensen
Spørgsmål:   Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. oktober 2004 fra Jørgen   Nielsen   vedrørende   betaling   af   arbejdsmarkedsbidrag   af   overførsels   - indkomst, jf. alm. del –  bila g 63. Svar: Jørgen Nielsen har i sit brev til Jens Peter Vernersen anført, at han ikke har fået svar på, hvorfor personer på overførselsindkomst skal betale arbejdsmarkeds - bidrag af en indkomst, hvor arbejdsmarkedsbidraget er modregnet. Jørgen Nielsen anfører, at personer på overførselsindkomst betaler 108 kr. i ekstra skat årligt, hvi l- ket svarer til det, der modregnes af lønmodtagerens indbetaling. Den tidligere skatteminister kommenterede den 20. juli 2004 over for udvalget en henvendelse fra Jørgen Ni elsen om samme spørgsmål. Jeg vil gerne uddybe denne kommentar. Med virkning fra 1997 blev der ved en ændring af ATP  -loven indført mulighed for, at personer på bl.a. efterløn frivilligt kan foretage indbetaling til ATP. Denne æ n- dring af ATP-loven ville efter de dagældende regler i arbejdsmarkedsfondsloven medføre en forskellig behandling af lønmodtagere og modtagere af efterløn. For lønmodtagernes vedkommende skal der betales arbejdsmarkedsbidrag af indbet a- linger til ATP, medens der for modtagere af efterløn ikke skulle betales arbejd s- markedsbidrag af indbetalinger til ATP. Denne forskelsbehandling blev ved lov nr. 988 af 22. november 1996 fjernet med virkning fra 1997, idet modtagere af efterløn blev bidragspligtige af indbet alinger til ATP. Når der ef ter den nævnte lovændring indeholdes arbejdsmarkedsbidrag af ATP - indbetalinger for modtagere af efterløn, er der skabt symmetri i relation til arbejd s- markedsbidrag af ATP-indbetalinger mellem lønmodtagere og efterlønsmodtagere. For begge grupper betales der arbejdsmarkedsbidrag af indbetalinger til ATP, me- dens udbetalinger fra ATP er friholdt for arbejdsmarkedsbidrag for begge grupper. Derved er der balance i pensionsværdien af pensionsindbetalinger til ATP fra mo  d- tagere af efterløn og lønmodtagere i arbejd  e. Det er korrekt, at der ved indførelsen af arbejdsmarkedsbidraget i 1994 skete en reduktion af satserne for overførselsindkomster, herunder efterløn. Dette kan efter min opfattelse imidlertid ikke begrunde, at man nu overvejer at fritage modtagere af bl.a. efterløn for arbejdsmarkedsbidrag af indbetalinger til ATP. En eventuel frit a- gelse ville føre til, at bl.a. personer på efterløn ville blive stillet bedre end lønmo d- tagere. Det var netop denne forskelsbehandling, der blev fjernet ved lovændri  ngen i 1997.