SkatteministerietJ.nr. 2004-080-0115 DenSpørgsmål 160 TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr.160 af 26. november 2004. (Alm. del).Kristian Jensen/Birte Deleuran
Spørgsmål: Ministeren bedes kommentere vedlagte artikler fra Midtjyllands Avis af 1. og 11. november 2004: Bilhandlere kunne spare på skattecenter og Erhvervslivet går i brechen for skattecenter.Svar: Af artiklerne fremgår det bla ndt andet, at det er uacceptabelt, at Silkeborg er blevet forbigået ved placeringen af de 30 skattecentre, og at afstanden til et skattecenter for borgerne i Silkeborg fremover vil blive 40 70 km afhængig af, hvilket center Silkeborg bliver tilknyttet. Endvidere fremgår det, at der vil være op til en lille halv million at spare for bilbranchen, hvis der placeres et skattecenter i Silkeborg. I den nuværende organisering håndteres registreringsafgift, told og moms ved import af biler af ToldSkat i Horsens, medens bilerne kan indregistreres og synes i Silkeborg. Som det fremgår af mit svar til Folketingets Skatteudvalg på spørgsmål nr. 115 af 11. november 2004, er antallet af skattecentre fastlagt i aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om kommunalreformen fra juni måned og placeringen af skattecentrene en del af aftalen om en udmøntningsplan for kommunalreformen fra september måned. Disse aftaler har jeg ikke i sinde at ændre på.Når vi ønsker at skabe en skatteforvaltning med bedre effektivitet og større faglige enheder, kan det ikke undgås, at der vil blive længere til nærmeste skattecenter. Men denne ulempe forsøger vi i størst muligt omfang at afhjælpe ved en række andre servicekanaler, fx mulighed for frit valg af skattecenter, forbedrede TastSelv løsninger, forbedrede muligheder for betjening ved de kommende kommunale servicecentre og landsdækkende servicetelefoner. For et mere uddybende svar henvises der til mit svar på spørgsmål nr. 115.Hertil vil jeg gerne tilføje, at regeringen har sat fokus på de problemer, der relaterer sig til registrering af biler og andre motorkøretøjer, i det supplerende regeringsgrundlag fra august 2003. Der er som følge heraf nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, som både har fokus på mulighederne for at skabe administrative lettelser ved blandt andet at begrænse behovet for at skulle henvende sig til flere offentlige myndigheder og på mulighederne for at operere med en digital motorregistrering for både borgere og virksomheder.