Skatteministeriet J.nr. 2004-080 - 0115   Den Spørgsmål    160 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.160 af    26. november 2004. (Alm. del). Kristian Jensen /Birte Deleuran
Spørgsmål:   Ministeren bedes kommentere vedlagte artikler fra Midtjyllands Avis af  1.  og  11.  november  2004:  ”Bilhandlere  kunne  spare  på  skattecenter”  og ”Erhvervslivet går i brechen for skattecenter”. Svar: Af artiklerne fremgår det bla ndt andet, at det er uacceptabelt, at Silkeborg er blevet  forbigået  ved  placeringen  af  de  30  skattecentre,  og  at  afstanden  til  et skattecenter for borgerne i Silkeborg fremover vil blive 40 – 70 km afhængig af, hvilket center Silkeborg bliver tilknyttet. Endvidere fremgår det, at der vil være op til en lille halv million at spare for bilbranchen, hvis der placeres et skattecenter i Silkeborg.  I  den  nuværende  organisering  håndteres  registreringsafgift,  told  og moms ved import af biler af ToldSkat i Horsens, medens bilerne kan indregistreres og synes i Silkeborg.    Som det fremgår af mit svar til Folketingets Skatteudvalg på spørgsmål nr. 115 af 11. november 2004,  er antallet af skattecentre fastlagt i aftalen mellem regeringen og  Dansk  Folkeparti  om  kommunalreformen  fra  juni  måned  og  placeringen  af skattecentrene en del af aftalen om en udmøntningsplan for kommunalreformen fra september måned. Disse aftaler har jeg ikke i sinde at ændre på. Når vi ønsker at skabe en skatteforvaltning med bedre effektivitet   og større faglige enheder, kan det ikke undgås, at der vil blive længere til nærmeste skattecenter. Men denne ulempe forsøger vi i størst muligt omfang at afhjælpe ved en række andre servicekanaler, fx mulighed for frit valg af skattecenter, forbedrede TastSelv løsninger,  forbedrede  muligheder  for  betjening  ved  de  kommende  kommunale servicecentre og landsdækkende servicetelefoner.    For et mere uddybende svar henvises der til mit svar på spørgsmål nr. 115. Hertil vil jeg gerne tilføje, at regeringen har  sat fokus på de problemer, der relaterer sig    til    registrering    af    biler    og    andre    motorkøretøjer,   i    det    supplerende regeringsgrundlag fra august 2003. Der er som følge heraf nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, som både har fokus på mulighederne for at   skabe administrative lettelser ved blandt andet at begrænse behovet for at skulle henvende sig til flere offentlige   myndigheder   og   på   mulighederne   for   at   operere   med   en   digital motorregistrering for både borgere og virksomheder.