SkatteministerietJ.nr. 2004-080-0114 DenSpørgsmål 154TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 154 af 23. november 2004.(Alm. del).Kristian Jensen/Birte Deleuran
Spørgsmål: Kan ministeren oplyse, hvor mange henvendelser det kommunale skattekontor i Silkebort årligt har fra bilforhandlere i området vedrørende skatte - og afgiftsforhold? Ministeren bedes samtidig anslå, hvor stort det øgede tidsforbrug vil være for den enkelte bilforhandler, når henvendelserne ikke længere kan rettes til et kommunalt skattekontor, men i stedet skal rettes til et regionalt skattecenter, som ligger 50 km længere væk end det kommunale skattekontor.Svar: Spørgsmålet har været forelagt Skatteafdelingen i Silkeborg Kommune, der har oplyst, at der i Silkeborg er ca. 30 bilforhandlere, der har salg af nye og brugte biler som hovedaktivitet. Hertil kommer ca. 40 virksomheder, hvor bilhandel indgår i driften, men hvor autoreparationer er virksomhedens primære aktivitet. Skatteafdelingen har endvidere oplyst, at der ikke findes eksakte tal over antallet af henvendelser fra bilforhandlere, men skønner at de gennemsnitligt besvarer ca. 15 20 forespørgsler om ugen vedrørende den skattemæssige behandling af biler. Af disse henvendelser, der kommer fra såvel bilforhandlere, autoreparatører mv. og andre skatteenheder, er ca. 50 pct. skriftlige/telefoniske. Det er min opfattelse, at de længere afstande til et skattecenter ikke nødvendigvis behøver at medføre væsentlige ulemper for bilforhandlere med de nye servicekanaler, der til gengæld vil blive tilbudt, fx forbedrede muligheder for borgerbetjening ved de kommende kommunale borgerservicecentre og landsdækkende servicetelefoner. For så vidt angår afgiftsforhold (registreringsafgift, tol d og moms) behandles disse spørgsmål ikke af kommunen, men af ToldSkat Østjylland, Region Horsens, hvor der i øvrigt vil blive placeret et skattecenter.