Skatteministeriet J.nr.  2004-080 - 0114 Den Spørgsmål   154 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 154 af  23. november 2004. (Alm. del). Kristian Jensen /Birte Deleuran
Spørgsmål:    Kan  ministeren  oplyse,  hvor  mange  henvendelser  det  kommunale skattekontor i Silkebort årligt har fra bilforhandlere i området vedrørende skatte   - og afgiftsforhold? Ministeren bedes samtidig anslå, hvor stort det øgede tidsforbrug vil være for den enkelte bilforhandler, når henvendelserne    ikke længere kan rettes til et kommunalt skattekontor, men i stedet skal rettes til et regionalt skattecenter, som ligger 50 km længere væk end det kommunale skattekontor. Svar: Spørgsmålet har været forelagt Skatteafdelingen i Silkeborg Kommune, der har oplyst, at der i Silkeborg er ca. 30 bilforhandlere, der har salg af nye og brugte biler som hovedaktivitet. Hertil kommer ca. 40 virksomheder, hvor bilhandel indgår i driften, men hvor autoreparationer er virksomhedens primære aktivitet. Skatteafdelingen  har endvidere oplyst, at der ikke findes eksakte tal over antallet af henvendelser fra bilforhandlere, men skønner at de gennemsnitligt besvarer ca. 15  – 20 forespørgsler om ugen vedrørende den skattemæssige behandling af biler. Af disse henvendelser, der kommer fra såvel bilforhandlere, autoreparatører mv. og andre skatteenheder, er ca. 50 pct. skriftlige/telefoniske. Det er min opfattelse, at de længere afstande til et skattecenter ikke nødvendigvis behøver    at    medføre    væsentlige    ulemper    for    bilforha ndlere   med    de    nye servicekanaler,  der  til  gengæld  vil  blive  tilbudt,  fx  forbedrede  muligheder  for borgerbetjening     ved     de     kommende     kommunale     borgerservicecentre     og landsdækkende servicetelefoner.   For så vidt angår afgiftsforhold (registreringsafgift, tol  d og moms) behandles disse spørgsmål ikke af kommunen, men af ToldSkat Østjylland, Region Horsens, hvor der i øvrigt vil blive placeret et skattecenter.