Skatteministeriet J.nr. 99/04-133 - 00047 Den Spørgsmål 135, 137 og 138 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.135, 137 og 138 af 16. november 2004. (Alm. del - bilag ) Kristian Jensen /Jens Christiansen
Spør gsmål 135: ”Kan ministeren oplyse, hvor mange selskaber, der skal indbetale acont o- selskabsskat for 2004 senest den 22. november 2004, medens de samme selska- ber først den 24. november 2004 får udbetalt overskydende skat for 2003?" Svar: Det følger af selsk absskattelovens § 29B, stk. 5, at tilbagebetaling af oversky- dende skat for 2003 i videst muligt omfang skal ske ved modregning i den rate af ordinær (tvungen) acontoskat vedrørende indkomståret 2004, som forfa lder den 22. november 2004. Det er således ku n restbeløbet, som selskaberne får udbetalt to bankdage efter den 22. november 2004. 21.089 selskaber får modregnet overskydende skat for indkomståret 2003 i d  eres acontoskat for 2004, og heraf får 7.807 selskaber udbetalt oversk ydende skat den 24. november 2004 (disse selskaber har således betalt anden rate af den o r- dinære acontoskat og har ikke pligt til at indbetale mere).
Spørgsmål 137: ”Kan ministeren bekræfte, at de nuværende regler for udbetaling af overskyde n- de skat til selskaber, der har betalt for meget i selskabsskat for 2003, hvor udbe- talingen sker den 24. november 2004, mens at der skal indbetales tvungen acon- toskat den 22. november 2004, er indført af den nuværende regering af hensyn til staten, og ikke af hensyn til borgeren, ud fra devisen staten kommer før bo r- geren?” Svar: Jeg kan bekræfte, at ordningen er en del af et samlet lovkompleks   - lov nr. 1042 af 17. december 2002, der søgte at begrænse krydsende betalinger og hermed bidrage til at forbedre finansforvaltningen. Med indførelsen af  loven kunne det gennemsnitlige indeståe nde på statens saldo i Nationalbanken hen over året nedbringes med ca. 10 mia. kr. På selskabsskatteområdet betød det, at man skabte en bedre tidsmæssig sa m- menhæng mellem de ind  - og udbetalinger vedrørende selskabss kat som hvert år gennemføres i november m å ned. Man udskød således ved lovændringen udbetalingen af den overskydende se l- skabsskat med to bankdage fra indbetalingen af acontoskatten. For at så få se  l- skaber som muligt skulle blive påvirket af denne ændring,    valgte man at indføre en automatisk modregning af den overskydende skat i anden rate af den ordinæ- re acontoskat i udbetalingsåret. Det er således korrekt, at ordningen blev indført af hensyn til statens likvid  itet, men at man samtidig, i videst muligt omfang, forsøgte at begrænse selskabe   rnes ulempe ved den senere udbetaling.
Spørgsmål 138: Hvorfor har ToldSkat ikke gennemført en digital opkrævningsform for selskab   s- skat, så selsk aber, der skal have tilbagebetalt overskydende skat for 2003 den 24. november 2004, selv kan indberette via TastSelv, at de ønsker at denne  over- skydende skat indbetales som acontoskat (tvungent eller frivillig) for 2004 den 22. november 2004? Svar: Overskydende skat for forrige indkomstår modregnes i videst muligt omfang automatisk i anden rate af indeværende års ordinære (tvungne) acontoskat og skal derfor ikke indberettes til ToldSkat. Selskabet har mulighed for at få for meget indbetalt selskabsskat for indkoms t- året 2003 udbetalt før årsopgørelsen. Selskabet skal anmode ToldS kat om udbe- taling af det overskydende beløb inden udløbet af fristen for indlevering af sel  v- angivelsen. På denne måde kan selskabet (”manuelt”) anvende den overskyde    n- de skat fra indkomståret 2003 som en frivillig indbetaling af acontoskat for in d- komståret  2004. Det bør imidlertid nævnes, at selskabet mister rentegodtgøre l- sen for den overskydende skat ved en sådan tidlig udb etaling. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt ”digitalt” via TastSelv at fravælge udbetalingen af overskydende skat med henblik på i stedet at anvende beløbet som frivillig acontoskat for det indeværende år. En ændring af TastSelv til at omfatte denne mulighed kræver en omprogramm e- ring af det nuværende edb  -system, som udgiftsmæssigt vil være tung. Forsl aget vil dog indgå i ToldSkat s overvejelser i forbindelse udviklingen af nye digitale løsninger. I regeringens handlingsplan ”En enklere hverdag for borgere og virksomh eder” findes også et initiativ, der kan indebære forbedringer. Jeg tænker her på muli g- heden for at samle alle betalingsrelationer mellem virksomheder og det offentli- ge i én fælles afregningskonto. En løsning ventes gennemført i 2007.