SkatteministerietJ.nr. 2004-518-0115 DenSpørgsmål  Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet. 13 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.13 af 12. oktober 2004. (SAU alm. del ) Kristian Jensen /John Fuhrmann
Spørgsmål 13: Det ønskes oplyst, hvilke ti modeller af biler, der hyppigst sælges på gule plader til privat brug herhjemme - eventuelt efter skøn. For hver af ti modeller bedes oplyst en typisk  salgspris på gule  plader, samt hvad  bilen ville  koste på hvide  plader, forudsat samme nettopris. Det bedes vurderet om de fremkomne forhold mellem hvidplade-  og  gulpladepris  er  typiske  for  markedet  i  det  hele  taget.  Om  muligt bedes oplyst salgstal for hver af de ti modeller. Svar: I tabellen nedenfor er angivet en liste over de 10 mest solgte varebiler til privat brug i perioden 1. januar – 13. oktober 2004. For hver bil er  angivet den sædvanlig pris som  varebil,  registreringsafgift  som  varebil,  samt  hvad  varebilen  ville  koste  på hvide  plader,  forudsat  samme  nettopris.  Endvidere  er  angivet  pris  og  afgift  på tilnærmelsesvis tilsvarende biler, der markedsføres som personbiler. Mærke/model Antal Sædvan-li g pris som varebil Her af registre-ri ngs-afgift Pris som personbil, forudsat samme nettopris Sædvan-li g pris som personbil Registre- rings-afgi ft her- af 1  SUZUKI GRAND VITARA 1.151 162.015 27.988 315.343 261.889 146.584 1) 2  VOLKSWAGEN TOURAN 531 173.864 30.133 331.982 313.008 175.700 1) 3  TOYOTA RAV 4 468 198.356 35.785 390.071 396.305 231.092 1) 4  XSARA PICASSO 314 174.179 30.206 332.757 384.116 221.173 2) 5) 5  FORD FOCUS VAN 309 186.015 78.934 235.852 219.230 117.626 1) 3) 6  HYUNDAI MATRIX VAN 306 120.801 17.886 224.266 198.561 104.390 1) 7  HYUNDAI SANTA FE 221 203.527 36.977 401.123 407.282 238.117 1) 8  OPEL MERIVAN 213 148.691 24.553 283.282 281.310 158.022 9  PEUGEOT 307 AIR VAN 212 197.609 35.611 382.765 284.189 157.240 4) 10  SUZUKI XL 7 195 199.833 36.715 391.681 377.451 220.589 I ALT 3.920 Kilder: Centralregisteret for motorkøretøjer og ToldSkat Sydsjælland, Region Høje-Taastrup. Noter: 1) findes i mange modelvarianter - her valgt den "billigste" og så vidt muligt samme i personbilsvarianten 2) Dette køretøj er henført til 30% beskatning efter kendelse fra Landsskatteretten - regionen mente det var en 95% 3) Eneste 95% i denne oversigt. 4) Verserer ved Landsskatteretten, idet regionen ændrede afgørelse fra 30% til 95% efter nye oplysninger. 5) Det er oplyst, at denne udgave næsten udelukkende sælges som varebil. Det  kan af  angivelserne  beregnes,  at varebilerne  i  gennemsnit  (vejet) koster  ca. 173.000 kr., hvoraf hen ved 34.000 kr. er registreringsafgift. Med samme nettopris ville de samme biler i gennemsnit koste ca. 325.000 hvor af hen ved 185.000 kr. ville være registreringsafgift. De  tilnærmelsesvist  tilsvarende  biler,  der  markedsføres  som  personbiler,  er
gennemgående  prissat  noget  lavere  end  varebilerne  med  en  deraf  følgende gennemgående lavere registreringsafgift,   end når det forudsættes, at nettoprisen er den samme som for varebilen. Forudsættes de angivne antal varebiler i stedet solgt som personbiler ville den gennemsnitlige registreringsafgift være ca. 171.000 kr. eller i gennemsnit godt 137.000 kr. mere end bilerne registreret som varebiler. Forskellen i registreringsafgift på henholdsvis godt 137.000 kr. og ca. 151.000 kr. må  anses  for  et  typisk  forhold  mellem  hvidplade-  og  gulpladepris.  Noget  af forskellen mellem de to beløb skyldes, at der ofte er udgifter forbundet med opfylde registreringsafgiftslovens krav om, at varebiler skal  være utvivlsomt indrettet til godstransport.  En  anden  del  af  forskellen  kan  forklares  ved,  at  importør-  og forhandleravancer er mindre presset når registreringsafgiften er marginalt 30 pct. end når den er marginalt 180 pct.