SkatteministerietJ.nr. 2004-518-0115DenSpørgsmål Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet.13TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr.13 af 12. oktober 2004.(SAU alm. del )Kristian Jensen/John Fuhrmann
Spørgsmål 13:Det ønskes oplyst, hvilke ti modeller af biler, der hyppigst sælges på gule plader tilprivat brug herhjemme - eventuelt efter skøn. For hver af ti modeller bedes oplysten typisk salgspris på gule plader, samt hvad bilen ville koste på hvide plader,forudsat samme nettopris. Det bedes vurderet om de fremkomne forhold mellemhvidplade- og gulpladepris er typiske for markedet i det hele taget. Om muligtbedes oplyst salgstal for hver af de ti modeller.Svar:I tabellen nedenfor er angivet en liste over de 10 mest solgte varebiler til privat brugi perioden 1. januar 13. oktober 2004. For hver bil er angivet den sædvanlig prissom varebil, registreringsafgift som varebil, samt hvad varebilen ville koste påhvide plader, forudsat samme nettopris. Endvidere er angivet pris og afgift påtilnærmelsesvis tilsvarende biler, der markedsføres som personbiler. Mærke/modelAntalSædvan-lig prissomvarebilHer afregistre-rings-afgift Pris sompersonbil,forudsatsammenettoprisSædvan-lig prissompersonbilRegistre-rings-afgift her- af 1 SUZUKI GRAND VITARA1.151162.01527.988315.343261.889146.5841)2 VOLKSWAGEN TOURAN531173.86430.133331.982313.008175.7001)3 TOYOTA RAV 4468198.35635.785390.071396.305231.0921)4 XSARA PICASSO314174.17930.206332.757384.116221.1732)5)5 FORD FOCUS VAN309186.01578.934235.852219.230117.6261)3)6 HYUNDAI MATRIX VAN306120.80117.886224.266198.561104.3901) 7 HYUNDAI SANTA FE221203.52736.977401.123407.282238.1171)8 OPEL MERIVAN213148.69124.553283.282281.310158.0229 PEUGEOT 307 AIR VAN212197.60935.611382.765284.189157.2404)10 SUZUKI XL 7195199.83336.715391.681377.451220.589I ALT3.920Kilder: Centralregisteret for motorkøretøjer og ToldSkat Sydsjælland, Region Høje-Taastrup.Noter:1) findes i mange modelvarianter - her valgt den "billigste" og så vidt muligt samme i personbilsvarianten2) Dette køretøj er henført til 30% beskatning efter kendelse fra Landsskatteretten - regionen mente det var en 95%3) Eneste 95% i denne oversigt.4) Verserer ved Landsskatteretten, idet regionen ændrede afgørelse fra 30% til 95% efter nye oplysninger. 5) Det er oplyst, at denne udgave næsten udelukkende sælges som varebil.Det kan af angivelserne beregnes, at varebilerne i gennemsnit (vejet) koster ca.173.000 kr., hvoraf hen ved 34.000 kr. er registreringsafgift. Med samme nettoprisville de samme biler i gennemsnit koste ca. 325.000 hvor af hen ved 185.000 kr.ville være registreringsafgift.De tilnærmelsesvist tilsvarende biler, der markedsføres som personbiler, er
gennemgående prissat noget lavere end varebilerne med en deraf følgendegennemgående lavere registreringsafgift, end når det forudsættes, at nettoprisen erden samme som for varebilen. Forudsættes de angivne antal varebiler i stedet solgtsom personbiler ville den gennemsnitlige registreringsafgift være ca. 171.000 kr.eller i gennemsnit godt 137.000 kr. mere end bilerne registreret som varebiler.Forskellen i registreringsafgift på henholdsvis godt 137.000 kr. og ca. 151.000 kr.må anses for et typisk forhold mellem hvidplade- og gulpladepris. Noget afforskellen mellem de to beløb skyldes, at der ofte er udgifter forbundet med opfylderegistreringsafgiftslovens krav om, at varebiler skal være utvivlsomt indrettet tilgodstransport. En anden del af forskellen kan forklares ved, at importør- ogforhandleravancer er mindre presset når registreringsafgiften er marginalt 30 pct.end når den er marginalt 180 pct.