SkatteministerietJ.nr. 2004-318-0306 DenSpørgsmål  Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet. 116 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.   116 af 12. november 2004. (Alm. del). Kristian Jensen /Thomas Larsen
Spørgsmål:   Ministeren  anmodes  om,  at  redegøre  for,  hvordan  de  i  regeringens finanslovsforlig med Dansk Folkeparti foreslåede ændringer på afgiftsområdet og af grundskyldspromillen passer ind i regeringens skattestop. Svar: Aftalen om  Finansloven  2005  omfatter bl.a.  lavere  afgifter på  øl  og vin,  højere afgift på cigaretter samt indførelse af en særlig afgift på alkoholsodavand. Aftalen er i overensstemmelse med skattestoppet. Allerede ved formuleringen af skattestoppet blev der taget hensyn til de særlige spørgsmål i forbindelse med afgifter på grænsehandelsfølsomme varer og 24-timers reglens ophør. Af regeringens skattestopsnotat fremgår det således: ”Såfremt Danmark bliver nødt til at sænke en skat eller afgift som følge af EU-beslutninger eller internationale aftaler, kan mindreprovenuet kompenseres gennem forhøjelser af andre skatter eller afgifter. Det forudsættes at en sådan omlægning er provenuneutral. Den 1. januar 2004 ophæves den såkaldte 24- timers regel, hvorefter rejsende til Danmark  kan  passere  grænsen  frit  uden  mængdemæssige  begrænsninger  på  de medbragte  varer.  Med  henblik  på  at  forebygge  vækst  i  grænsehandelen  vil regeringen fremsætte forslag om sænkninger af en række afgifter på spiritus, tobak og andre typiske grænsehandelsvarer, således at satserne reduceres over et antal år startende i 2003. Tilpasningen af de danske afgifter er en nødvendig omlægning af hensyn   til   en   EU-beslutning,   og   kan   derfor   finansieres   som   led   i   en skatteomlægning.” I  forbindelse  med  bortfaldet  af  24-timers  reglen  har  regeringen  gennemført afgiftsnedsættelser pr. 1. oktober 2003 af afgifterne på spiritus og cigaretter for at forebygge en stigning i grænsehandelen med de to produkter. Regeringen valgte ikke  umiddelbart  at  finansiere  bortfaldet  af  24-timers  reglen  med  forhøjelser  af andre skatter og afgifter. Regeringen  og  Dansk  Folkeparti  har  imidlertid  i  forbindelse  med  aftalen  om Finansloven 2004 tilkendegivet, at man ville følge udviklingen i grænsehandlen, herunder  afgiftspolitikken  i  nabolandene.  Følgende  anføres  således  i  Finanslov 2004: ”Med henblik på neutralisering af virkningen på de offentlige finanser i forbindelse med 24-timers reglens ophør og afgiftsnedsættelserne på cigaretter og spiritus vil regeringen  overveje  initiativer  f.eks.  i  lyset  af  de  planlagte,  men  endnu  ikke gennemførte forhøjelse af den tyske tobaksafgift.” Regeringen  har  således  med  henvisning  til  ophøret  af  24-timers-reglen  allerede sidste  år  tilkendegivet,  at  der  kan  blive  behov  for  afgiftsjusteringer  i  lyset  af udviklingen i udlandet.
Efterfølgende  er  den  tyske  cigaretafgift  forhøjet  ligesom  der  er  indført  en  tysk særafgift på alkoholsodavand. Regeringen og  Dansk Folkeparti  har derfor  i lyset  af de  tyske afgiftsforhøjelser aftalt at reducere den oprindelige nedsættelse af cigaretafgiften og at indføre en særafgift på alkoholsodavand.   For  cigaretter  og  alkoholsodavand  baseret  på  spiritus  er  der  tale  om,  at  den oprindelige afgiftsnedsættelse bliver reduceret. Afgifterne er stadig lavere end før 1. oktober 2003. De foreslåede afgiftsforhøjelser er således i overensstemmelse med skattestoppet, da 24-timersreglens ophør kan  finansieres. Udviklingen i Tyskland har samtidig gjort det muligt at varetage hensynet til sundheden, særligt blandt de unge. Endvidere sættes afgifterne på øl og vin ned. Dette gøres bl.a. med henblik på at forebygge  en  øget  grænsehandel  med  disse  varer.  Afgiftsnedsættelser  er selvfølgeligt i overensstemmelse med skattestoppet. For så vidt angår nedsættelsen af grundskyldpromillen for landbruget er der her tale om en generel lempelse af beskatningen på landbrugets produktionsjord. Dette er naturligvis  også  i  fuld  overensstemmelse  med  skattestoppet,  som  selvsagt  ikke udelukker lempelser af skatter og afgifter. Baggrunden  for  lempelsen  af  grundskylden  for  landbruget  er  den  kommende reduktion i EU’s direkte landsbrugsstøtte og skal således kompensere landbruget for den lavere landbrugsstøtte. Det er regeringens politik, at beskatningen af landbrugets produktionsjord afvikles i takt  med  at  der  gennemføres  reduktioner  i  landbrugsstøtten  for  derigennem  at mindske landbrugets indenlandske udgifter og sikre et fortsat konkurrencedygtigt dansk landbrug.