SkatteministerietJ.nr. 2004-318-0306DenSpørgsmål Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet.116TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 116 af 12. november 2004.(Alm. del).Kristian Jensen/Thomas Larsen
Spørgsmål: Ministeren anmodes om, at redegøre for, hvordan de i regeringensfinanslovsforlig med Dansk Folkeparti foreslåede ændringer på afgiftsområdet og afgrundskyldspromillen passer ind i regeringens skattestop.Svar:Aftalen om Finansloven 2005 omfatter bl.a. lavere afgifter på øl og vin, højereafgift på cigaretter samt indførelse af en særlig afgift på alkoholsodavand. Aftalener i overensstemmelse med skattestoppet.Allerede ved formuleringen af skattestoppet blev der taget hensyn til de særligespørgsmål i forbindelse med afgifter på grænsehandelsfølsomme varer og 24-timersreglens ophør. Af regeringens skattestopsnotat fremgår det således: Såfremt Danmark bliver nødt til at sænke en skat eller afgift som følge afEU-beslutninger eller internationale aftaler, kan mindreprovenuet kompenseresgennem forhøjelser af andre skatter eller afgifter. Det forudsættes at en sådanomlægning er provenuneutral.Den 1. januar 2004 ophæves den såkaldte 24- timers regel, hvorefter rejsende tilDanmark kan passere grænsen frit uden mængdemæssige begrænsninger på demedbragte varer. Med henblik på at forebygge vækst i grænsehandelen vilregeringen fremsætte forslag om sænkninger af en række afgifter på spiritus, tobakog andre typiske grænsehandelsvarer, således at satserne reduceres over et antal årstartende i 2003. Tilpasningen af de danske afgifter er en nødvendig omlægning afhensyn til en EU-beslutning, og kan derfor finansieres som led i enskatteomlægning.I forbindelse med bortfaldet af 24-timers reglen har regeringen gennemførtafgiftsnedsættelser pr. 1. oktober 2003 af afgifterne på spiritus og cigaretter for atforebygge en stigning i grænsehandelen med de to produkter. Regeringen valgteikke umiddelbart at finansiere bortfaldet af 24-timers reglen med forhøjelser afandre skatter og afgifter.Regeringen og Dansk Folkeparti har imidlertid i forbindelse med aftalen omFinansloven 2004 tilkendegivet, at man ville følge udviklingen i grænsehandlen,herunder afgiftspolitikken i nabolandene. Følgende anføres således i Finanslov2004: Med henblik på neutralisering af virkningen på de offentlige finanser i forbindelsemed 24-timers reglens ophør og afgiftsnedsættelserne på cigaretter og spiritus vilregeringen overveje initiativer f.eks. i lyset af de planlagte, men endnu ikkegennemførte forhøjelse af den tyske tobaksafgift. Regeringen har således med henvisning til ophøret af 24-timers-reglen alleredesidste år tilkendegivet, at der kan blive behov for afgiftsjusteringer i lyset afudviklingen i udlandet.
Efterfølgende er den tyske cigaretafgift forhøjet ligesom der er indført en tysksærafgift på alkoholsodavand. Regeringen og Dansk Folkeparti har derfor i lyset af de tyske afgiftsforhøjelseraftalt at reducere den oprindelige nedsættelse af cigaretafgiften og at indføre ensærafgift på alkoholsodavand. For cigaretter og alkoholsodavand baseret på spiritus er der tale om, at denoprindelige afgiftsnedsættelse bliver reduceret. Afgifterne er stadig lavere end før 1.oktober 2003. De foreslåede afgiftsforhøjelser er således i overensstemmelse med skattestoppet,da 24-timersreglens ophør kan finansieres. Udviklingen i Tyskland har samtidiggjort det muligt at varetage hensynet til sundheden, særligt blandt de unge. Endvidere sættes afgifterne på øl og vin ned. Dette gøres bl.a. med henblik på atforebygge en øget grænsehandel med disse varer. Afgiftsnedsættelser erselvfølgeligt i overensstemmelse med skattestoppet. For så vidt angår nedsættelsen af grundskyldpromillen for landbruget er der her taleom en generel lempelse af beskatningen på landbrugets produktionsjord. Dette ernaturligvis også i fuld overensstemmelse med skattestoppet, som selvsagt ikkeudelukker lempelser af skatter og afgifter.Baggrunden for lempelsen af grundskylden for landbruget er den kommendereduktion i EUs direkte landsbrugsstøtte og skal således kompensere landbruget forden lavere landbrugsstøtte. Det er regeringens politik, at beskatningen af landbrugets produktionsjord afvikles itakt med at der gennemføres reduktioner i landbrugsstøtten for derigennem atmindske landbrugets indenlandske udgifter og sikre et fortsat konkurrencedygtigtdansk landbrug.