SkatteministerietJ.nr. 2004-238-61 DenSpørgsmål  Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet. 111 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 111 af    10. november 2004. (SAU alm. del). Kristian Jensen /John Fuhrmann
Spørgsmål:   Ministeren bedes kommentere vedlagte artikler fra Berlingske Tidende den 10. november 2004: ”Grænsebutikker dropper Carlsberg” og ”Carlsberg-chef fik ørerne i maskinen”. Kommentar: Det    skal    indledningsvis    anføres,    at    hverken    Carlsbergs tilkendegivelser   om   at   ville   øge   salgsindsatsen   syd   for   grænsen   eller grænsekøbmændenes tilkendegivelser om at ville reducere salget af Carlsbergs øl, giver   Skatteministeriet   anledning   til   at   ændre   på   vurderingerne   af,   at grænsehandelen med øl er faldende, jf.    Rapport om grænsehandel 2004  . Konflikterne mellem grænsekøbmændene og Carlsberg er ikke af ny dato. Konflikterne   bunder   i,   at   såvel   grænsekøbmændene   som   Carlsberg   har modsatrettede interesser forbundet med salget af store mængder af Carlsbergs øl syd for  grænsen, som  følge af  bl.a. illegale  import mv.  Ligeledes er  der blandt grænsekøbmændene indbyrdes konkurrence. Carlsberg  er  klart  det  danske  bryggeri,  der  har  den  største  interesse  i,  at grænsehandelen  i  Tyskland  begrænses.  Carlsberg  har  en  høj  markedsandel  i Danmark, og kan måske regne med at omkring to tredjedele af de øl, der sælges i grænsehandelen  til  danskere,  sker  på  bekostning  af  øl  solgt  fra  Carlsberg  i Danmark. Carlsberg kan øge markedsandelene i Tyskland ved lavere priser, men Carlsbergs nettofortjeneste er efter Skatteministeriets oplysninger lavere på øl solgt i Tyskland end på øl solgt gennem dansk detailhandel. Grænsekøbmændene er opmærksomme på, at Carlsberg har en særlig interesse i at grænsehandelen med øl begrænses. Visse af grænsekøbmændene er tilbageholdende med at markedsføre øl fra Carlsberg, dels fordi de frygter at høje salgstal vil blive brugt af Carlsberg som argument for danske afgiftsnedsættelser, og dels fordi de ikke ønsker at deres forretning skal blive for afhængig af en leverandør, der ikke har  samme  interesser  som  dem  selv.  Carlsberg  har  derfor  en  forholdsvis  lav markedsandel  hos  visse  af  de  toneangivende  grænsekøbmænd,  men  Carlsbergs markedsandel er ikke lige lav hos alle grænsekøbmændene. Om  det  skyldes,  at  Carlsberg  tilbyder  øl  til  særligt  lave  priser  i  forhold  til konkurrenterne, som visse af grænsekøbmændene påstår, eller om de højere andele hos nogle af købmænd end hos andre skyldes en anden sammensætning af kunder, eller at konkurrenterne er mere villige til at reklamere for Carlsbergs øl mv., kan ikke afgøres på baggrund af de tilgængelige oplysninger.