SkatteministerietJ.nr. 2004-238-61DenSpørgsmål Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet.111TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 111 af 10. november 2004.(SAU alm. del).Kristian Jensen/John Fuhrmann
Spørgsmål: Ministeren bedes kommentere vedlagte artikler fra Berlingske Tidendeden 10. november 2004: Grænsebutikker dropper Carlsberg og Carlsberg-cheffik ørerne i maskinen.Kommentar: Det skal indledningsvis anføres, at hverken Carlsbergstilkendegivelser om at ville øge salgsindsatsen syd for grænsen ellergrænsekøbmændenes tilkendegivelser om at ville reducere salget af Carlsbergs øl,giver Skatteministeriet anledning til at ændre på vurderingerne af, atgrænsehandelen med øl er faldende, jf. Rapport om grænsehandel 2004 .Konflikterne mellem grænsekøbmændene og Carlsberg er ikke af ny dato.Konflikterne bunder i, at såvel grænsekøbmændene som Carlsberg harmodsatrettede interesser forbundet med salget af store mængder af Carlsbergs ølsyd for grænsen, som følge af bl.a. illegale import mv. Ligeledes er der blandtgrænsekøbmændene indbyrdes konkurrence.Carlsberg er klart det danske bryggeri, der har den største interesse i, atgrænsehandelen i Tyskland begrænses. Carlsberg har en høj markedsandel iDanmark, og kan måske regne med at omkring to tredjedele af de øl, der sælges igrænsehandelen til danskere, sker på bekostning af øl solgt fra Carlsberg iDanmark.Carlsberg kan øge markedsandelene i Tyskland ved lavere priser, men Carlsbergsnettofortjeneste er efter Skatteministeriets oplysninger lavere på øl solgt i Tysklandend på øl solgt gennem dansk detailhandel.Grænsekøbmændene er opmærksomme på, at Carlsberg har en særlig interesse i atgrænsehandelen med øl begrænses. Visse af grænsekøbmændene er tilbageholdendemed at markedsføre øl fra Carlsberg, dels fordi de frygter at høje salgstal vil blivebrugt af Carlsberg som argument for danske afgiftsnedsættelser, og dels fordi deikke ønsker at deres forretning skal blive for afhængig af en leverandør, der ikkehar samme interesser som dem selv. Carlsberg har derfor en forholdsvis lavmarkedsandel hos visse af de toneangivende grænsekøbmænd, men Carlsbergsmarkedsandel er ikke lige lav hos alle grænsekøbmændene.Om det skyldes, at Carlsberg tilbyder øl til særligt lave priser i forhold tilkonkurrenterne, som visse af grænsekøbmændene påstår, eller om de højere andelehos nogle af købmænd end hos andre skyldes en anden sammensætning af kunder,eller at konkurrenterne er mere villige til at reklamere for Carlsbergs øl mv., kanikke afgøres på baggrund af de tilgængelige oplysninger.