SkatteministerietJ.nr. 2004-318-0300 DenSpørgsmål  Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet. 102 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 102 af    4. november 2004. (Alm. del). Kristian Jensen /Birgitte Christensen
Spørgsmål:   Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. november 2004 fra Gorm Andersen, vedrørende personfradrag, jf. alm. del – bilag 38. Svar: Fængselsfunktionær  Gorm  Andersen  anfører  i  henvendelsen  som  sin opfattelse, at det er urimeligt, at indsatte, der har siddet i fængsel en del af året, har et helt personfradrag. Når en person kommer i fængsel i begyndelsen af året, får vedkommende skat tilbagebetalt, og ved en løsladelse sidst på året får vedkommen- de frikort for resten af året. Den indsatte bør efter Gorm Andersens opfattelse i stedet have nedsat personfradraget efter den periode, hvor vedkommende sidder i fængsel, idet den indsatte i denne periode kun er en udgift for samfundet, og derfor ikke samtidig skal belønnes. Hertil bemærkes: For  personer  beregnes  indkomstskatterne  til  staten,  amterne  og  kommunerne  af forskellige beskatningsgrundlag, og opgørelsen foretages på grundlag af samtlige skattepligtige indkomster og samtlige fradragsberettigede udgifter, som personen har haft i løbet af indkomståret. Indkomståret er normalt lig med kalenderåret. De beregnede indkomstskatter til staten og de kommunale skatter for et indkomstår nedsættes med skatteværdien af et personfradrag. I 2004 udgør personfradraget for en person, der er fyldt 18 år, 36.800 kr. Skatteværdien af personfradraget beregnes med skattesatsen for bundskatten ved nedsættelse af indkomstskatterne til staten og med  de  kommunale  skattesatser  ved  nedsættelse  af  indkomstskatten  til  amtet, kommunen og kirken. I en kommune med en samlet skatteprocent svarende til den gennemsnitlige  kommunale  skatteprocent  for  hele  landet  på  33,3  pct.  udgør skatteværdien af personfradraget 14.278 kr. i 2004.    Hvis en person i et indkomstår ikke har større indkomst end sit personfradrag, skal vedkommende slet ikke betale indkomstskat. Det  har  for  fuldt  skattepligtige  personer  helt  generelt  ikke  betydning  for nedsættelsen  af  skatterne  med  værdien af  personfradraget,  at  årets  indtægter  og fradrag  ikke  er jævnt  fordelt  på  hele  året.  Der  sker  således ikke  nedsættelse  af personfradraget under hensyntagen til, at indkomsten kun er optjent en del af året. Eksempelvis får unge under 18 år et helt års personfradrag (i 2004 27.300 kr.), selvom den unge eventuelt optjener hele årets indkomst i løbet af nogle få uger i sommerferien. Selvstændigt erhvervsdrivende har også et helt års personfradrag, selvom optjeningen af årets indkomst er koncentreret om en kort periode inden for året, f.eks. sommermånederne. Jeg finder det rimeligt, at fuldt skattepligtige personer, som det drejer sig om her, får et helt års personfradrag, selvom den periode, hvor de optjener indkomst, i nogle tilfælde kun udgør en del af året. Jeg finder også dette rimeligt, når det drejer sig om personer, der i løbet af et indkomstår enten indsættes i et fængsel til afsoning eller løslades efter afsoningen.
Det kan i øvrigt forekomme, at en indsat under sit fængselsophold har skattepligtige indkomster (eksempelvis renter og afkast fra en virksomhed). I dette tilfælde ville det være ganske urimeligt, at de beregnede indkomstskatter ikke skulle nedsættes med skatteværdien af et helt års personfradrag. Afslutningsvis skal jeg bemærke, at regler af den karakter, som Gorm Andersen gerne ser gennemført, i givet fald ville bidrage til at komplicere skattelovgivningen yderligere.