SkatteministerietJ.nr. 2004-318-0302DenSpørgsmål Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet.101TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 101 af 3. november 2004.(Alm. del).Kristian Jensen/Birgitte Christensen
Spørgsmål:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2. november 2004 fraFeriehusudlejernes Brancheforening vedrørende regulering af de skattemæssigevilkår for udlejning af sommerhuse, jf. alm. del - bilag 37.Svar:I henvendelsen fra Feriehusudlejernes Brancheforening (FB) fremføres forskelligesynspunkter for, at der skal gives øgede økonomiske incitamenter til at udlejesommerhuse. Det skal i følge FB ske ved at forbedre skattereglerne, som gælder vedudlejning af sommerhuse. Nærmere bestemt foreslås det nuværende skattefribundfradrag i lejeindtægten på 7.000 kr. fordoblet til 14.000 kr.De gældende regler for ejere af sommerhuse, der er omfattet af de almindeligeejendomsværdiskatteregler, indebærer skattepligt af en eventuel lejeindtægtmodtaget ved udlejning af sommerhuset i en del af året. Indtægten beskattes somkapitalindkomst.Ved opgørelsen af den skattepligtige lejeindtægt kan der foretages et standardiseretfradrag på 7.000 kr. plus 40 pct. af den resterede del af lejeindtægten.Bundfradraget kan dog ikke overstige bruttolejeindtægten. Det kan alternativtvælges at foretage en egentlig regnskabsmæssig opgørelse af nettoindtægten vedsommerhusudlejningen under hensyntagen til de faktisk afholdte udgifter ogforetagne skattemæssige afskrivninger mv.Om formålet med den foreslåede fradragsforhøjelse anfører FB, at en forhøjelse viløge antallet af danske udlejningssommerhuse til gavn for turismen og samtidigtnedbringe antallet af sommerhusudlejninger, som kører uden ombeskatningsreglerne. Forslaget om en fradragsforhøjelse skønner brancheforeningenvil øge antallet af udlejningshuse med 10 pct. og betyde en samlet økonomiskgevinst for samfundet som følge af ekstra turistindtægter.Jeg mener ikke, at der er skattepolitiske argumenter for at ændre de skattemæssigevilkår ved sommerhusudlejning.Standardfradraget blev med indførelsen i 1993 bevidst sat meget højt som led i enpolitisk aftale og afspejler ikke et reelt omkostningsgrundlag, men er alene tænktsom en administrativ enkel og samtidig økonomisk fordelagtig ordning forsommerhusudlejerne. Sommerhusudlejere kan, som nævnt, i stedet forstandardreglen vælge et regnskabsmæssigt fradrag, hvor de får fradrag for præcis deudgifter, de har haft. At de fleste alligevel vælger ordningen med de 7.000 kr.antyder, at det ikke desto mindre stadigvæk er en fordelagtig og enkel ordning.Som det bl.a. fremgår af den tidligere skatteministers besvarelse af spørgsmål 242(bilag 383), Folketingsåret 2003-04, er det endvidere stærkt tvivlsomt, om deeventuelle dynamiske effekter af en fradragsforhøjelse vil kunne opveje detumiddelbare tab af skatteprovenu.
Regeringen har som bekendt i forbindelse med skattepakken Lavere skat på arbejdeog Forårspakken i 2004 prioriteret lavere skat på arbejde og andre tiltag, der harbetydelige positive samfundsøkonomiske konsekvenser.Jeg mener i øvrigt heller ikke, at den rigtige måde at komme sort arbejde elleranden snyd med indtægter til livs er, at fritage den pågældende indkomst ellersom FB foreslår dele af den for beskatning.Regeringen har netop lanceret Fairplay med en række vigtige indsatsområder for atgøre op med snyderiet. Kampagnen har fokus på at sikre, at vi alle betaler den skat,vi skal. Hverken mere eller mindre.