SkatteministerietJ.nr. 2004-318-0304DenSpørgsmål Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet.10TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 10 af 11. oktober 2004.(Alm. del).Kristian Jensen/Birgitte Christensen
Spørgsmål: Finder ministeren det rimeligt, jf. den vedlagte artikel Obligationersom løn fra Statsautoriserede Revisorer Revisorposten nr. 3 fra 2004, atarbejdsgivere efter den ny afgørelse fra Ligningsrådet har mulighed for at udbetaleen del af medarbejdernes løn i form af obligationer?Svar:Det er måske ikke helt retvisende at give Ligningsrådet æren eller skylden for at arbejdsgiveren ved en ny afgørelse har mulighed for at udbetale en del afmedarbejdernes løn i form af obligationer. Det følger af ligningslovens § 7 A, stk. 1, nr. 3, at værdien af udbytteandele ellerlignende, som udloddes til de ansatte i form af obligationer udstedt afvirksomheden, ikke er skattepligtige for den ansatte. Hvis værdien af obligationerneoverstiger et reguleret grundbeløb på 2.800 kr. (4.500 kr. i 2004) skal der dogindbetales en afgift på 45 pct. af det beløb, hvormed ydelsens værdi overstigergrundbeløbet. Ligningslovens § 7 A fastslår, at der er en række betingelser for skattefriheden,herunder, at tilbuddet om obligationer skal gives til samtlige medarbejdere efterobjektive kriterier, at obligationerne skal være bundet i fem år, og at obligationernesværdi inklusive arbejdsgiverens afgift på 45 pct. af de beløb, hvormedobligationernes overstiger grundbeløbet, ikke må overstige 10 pct. af den ansattesløn. Bestemmelsen om skattefrihed for medarbejderobligationer under visse nærmereopregnede betingelser er indsat i ligningslovens § 7 A ved L 87 af 13. november1998. Før dette tidspunkt stod bestemmelsen om medarbejderobligationer imidlertidi ligningslovens § 7 N. Oprindeligt var bestemmelserne om medarbejderaktier ogmedarbejderobligationer samlet i lov om særlig indkomst § 16. Både bestemmelserne om skattebegunstigelse af medarbejderobligationer ogbestemmelserne om skattebegunstigelse af medarbejderaktier har således eksisteretlangt tilbage i tiden. Bestemmelserne udspringer af tanker om øget demokratiseringaf ejendomsretten til kapitalapparatet økonomisk demokrati. Disse tanker sombl.a. kom til udtryk i et lovforslag om fremme af udbyttedeling fra 1956 bundedebl.a. i, at de hidtidige lønsystemer ikke i tilstrækkelig grad ansås at gørevirksomhedens medarbejdere interesserede i den størst mulige arbejdsindsats.Tanken var at skabe et kompagniskab, et interessefællesskab mellem ejere ogmedarbejdere, der kunne fremme produktionen og dermed øge velstanden for alle.Den tidligere skatteminister har den 26. maj 2004 som svar på S 3744 fra MortenHomann (SF) i øvrigt kommenteret den konkrete afgørelse fra Ligningsrådet,herunder mulighederne for at lade medarbejderobligationer indgå som en del af densamlede vederlæggelse for arbejdsindsatsen. Svaret indeholder endvidere en mereudførlig historisk gennemgang af tankerne bag det gældende regelsæt omskattebegunstigelse af medarbejderaktier og medarbejderobligationer.
Jeg kan umiddelbart henvise til dette svar. Jeg henleder samtidig opmærksomhedenpå, at den tværministerielle arbejdsgruppe, der blev nedsat i 2003, og som skaludarbejde en årlig statusrapport om udviklingen på personalegodeområdet også erblevet bedt om at inddrage udviklingen på området for tildeling afmedarbejderaktier og obligationer. Jeg kan oplyse, at den første statusrapportforventes fremsendt til Folketinget i slutningen af november 2004.