Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Menneskeretsenheden Sagsnr.: 2004-792-0922 Dok.: DBO21647 Besvarelse af spørgsmål nr.   90 af 1. december 2004 fra Folketingets Retsudvalg. Spørgsmål: ” Ministeren  bedes  kommentere  henvendelse  af  23.  november  2004  fra  Den  Danske Helsinki  Komité  vedrørende  ventetider  ved  Den  Europæiske  Menneskerettighed  s- domstol, jf. alm. del – Svar: 1. Den Danske Helsinki Komité udtrykker i henvendelsenbl.a. bekymring over, at ekspeditions- tiderne ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol   (herefter Domstolen) er blevet overor- dentlig lange, og henviser i den forbindelse til, at sagspuklen ved Domstolen er vokset til 75.000 sager med en ekspeditionstid på op til 11 år for visse sager. Regeringen er enig i, at det er meget uheldigt, at sagspuklen er vokset til 75.000 verserende sager ved Domstolen. Det bemærkes dog,   at statistiske oplysninger fra Domstolen viser, at omkring 92 procent  af  klagesagerne  afvises  uden  dom .  Hver  enkelt  klagesag  skal  imidlertid  gennemgås  og vurderes, inden der kan træffes afgørelse om afvisning eller realitetsbehan   dling, hvorfor Domsto- lens arbejdsbyrde er øget  betragteligt i de seneste år . 2. Den fortsatte store vækst i antallet af klagesager,   der indbringes for Domstolen, er netop års a- gen til, at det har været nødvendigt at vedtage endnu en reform af Domstolen kun 6 år e fter, at kontrolsystemet sidst blev revideret i 1998. Reformarbejdet blev sat i gang i november 2000 og resulterede  i,  at  Europarådets  Ministerkomité  den  13.  maj  2004  vedtog  protokol  nr.  14  til  Den Europæiske Menneskerettighed  skonvention. I forbindelse med udarbejdelsen af protokol nr. 14 nedsatte Justitsministeriet en uformel arbejds- gruppe med repræsentanter fra de   relevante myndigheder og organisationer, herunder Den Dan- ske Helsinki Komité, hvor forskellige mulige løsninger blev drøftet forud for møderne i Europ   a- rådet.
- Danmark undertegnede sammen med 16 andre af Europarådets 46 medlemsstater protokol nr. 14 samme dag, som den blev vedtaget. Protokollen træder først i kraft, når samtlige 46 me dlemssta- ter enten har ratificeret eller tiltrådt den . Medlemsstaterne har politisk forpligtet sig til at ratifice- re eller tiltræde protokollen inden for 2 år. Dette fremgår af Ministerkomiteens e rklæring: ”Ens   u- ring  the  effectiveness  of  the  implementation  of  the  European  Convention  on  Human  Rights  at national and European levels”, som o gså blev vedtaget den 13. maj 2004. Danmark har ratificeret protokol nr. 14 den 10. november 2004. Pr. 15. december 2004 havde i alt 5 medlemsstater ratificeret protokollen, mens yderligere 33 havde undertegnet den. Hensigten med reformen efter protokol nr. 14 er at effektivisere Domstolens sagsbehandling og derved nedbringe sagspuklen betydeligt. Protokollen forventes at træde i kraft i 2006. Domstolsreformen består navnlig i indførelsen af 1) en ny filtreringsmekanisme for afvi  sning af åbenbart  grund løse klager, 2) en  forenkling af behandlingen  af de såkaldte ”klons   ager” , det vil sige klagesager, der vedrører en bestemt fortolkning og anvendelse af Den Europæiske Menn   e- skerettighedskonvention,  som  allerede  er  afklaret  i  Domstolens  retspraksis,  og  3)  et  yderligere afvisningskriterium. Videre indføres der en adgang for Ministerkomiteen til at a nlægge en ko  n- ventionskrænkelsessag mod en medlemsstat, som ikke efterkommer en dom, og dommernes e  m- bedsperiode forlænges til 9 år, men de vil ikke længere kunne ge nudnævnes. Indholdet af reformen er beskrevet nærmere i Justitsministeriets notat af 9. juni 2004 om pr  oto- kol nr. 14 til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention om ændring af konventionens ko n- trolsystem, der er sendt til Folketingets Retsudvalg den 11. juni 2004 (alm. del – 3.  Samtidig  med  vedtagelsen  af  protokol  nr.  14  vedtog  Europarådets  Ministerkomité en  række anbefalinger og  en resolution, der tager sigte på  at garantere, at Den Europæiske Menneskere   t- tighedskonvention fortsat vil være effektiv.   Det drejer sig om følgende anbefali nger: - Rekommandation    (2004)    4    om    Den   Europæiske    Menneskerettighedskonvention   i uni versitets- og erhvervsuddannelser. - Rekommandation (2004) 5 om systematisk kontrol af lovudkast, eksisterende lovgivning og administrativ praksis for at sikre deres overensstemmelse med Den Europæiske Me  n- neskerettighedskonventions standarder. - Rekommandation (2004) 6 om forbedring af nationale retsmidler. - Resolution (2004) 3 om domme, der afslører en underliggende systemfejl . Anbefalingerne  opfordrer  bl.a.  medlemsstaterne  til  at  reagere  hurtigt  og  effektivt  på  domme, hvor  Domstolen  påpeger,  at  en   bestemt  krænkelse  af  Me  nneskerettighedskonventionen  skyldes den  måde,   som  statens  retssystem  eller  lovgivning  er  indrettet  på.  H vis  medlemsstaten  hurtigt
- retter op på sådanne systemfejl,   undgå s i vidt omfang  efterfølgende identiske   klagesager. Med- lemsstaterne kan på den måde   selv bidrage til at nedbringe antallet af klagesager ved Domstolen. Endvidere har Europarådets Ministerkomité den 3. juni 2004 givet Styringskomiteen for Menne- skerettigheder til opgave at følge op på domstolsreformen og   bl.a. løbende udarbejde statu srap- porter om, hvordan de nævnte anbefalinger   efterleves. Vedtagelsen  af  protokol  nr.  14  må  således  betragtes  som  det  f  ørste  skridt  i  en  lang  proces,  der skal bidrage til at sikre Domstolens effektivitet fremover, og fra regeringens side vil man natur- ligvis fø lge det videre arbejde og deltage aktivt i drøftelserne  i Europarådet .