Justitsministeriet Kontor: Lovafdelingen Sagsnr.: 2004-792-0920 Dok.: LOJ21865 Besvarelse af spørgsmål nr.   68 af 12. november 2004 fra Folketingets Retsudvalg. Spørgsmål: ” Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. november 2004 fra Fæn  g- selspræsteforeni  ngen vedr. uro i fængslerne, jf. REU alm. del   – Svar: 1.  Fængselspræsteforeningen anfører bl.a. i henvendelsen af 8. november 2004, at man risikerer at drive kriminalforsorgen i en forkert retning, når der tænkes for meget i sikkerhed, ko   ntrol og skæ  rpelse af afsoningsvilkår og for lidt i at give de  indsatte en rimelig chance for at klare et liv uden kriminalitet. Jeg skal hertil bemærke  , at der som led i regeringens politik om nul-tolerance over for narkotika og andre ulovlige stoffer i kriminalforsorgens institutioner er iværksat fo  rskellige initiativer, som skal bekæmpe såvel misbrug, som indsmugling og handel med nark   otika. Dette er bl.a. sket med henblik på at skabe bedre vilkår for indsatte og ansatte. Nogle af disse initiativer er bl.a., at der i de lukkede fængsler opsættes hegn, kameraer og elek- tronisk varsling til sikring af området omkring fængslerne   , og at der på de fleste åbne fængsler opsættes kameraer på området til overvågning af ulovlig adgang til området. Derudover vil ho- vedparten af gårdtursarealerne  i arresthusene blive overdække  t med net med henblik på at hindre indkast af euforiserende stoffer. Endvidere  er  antallet  af  narkohunde  blevet  forøget,  og  der  er  anskaffet  røntgenscannere  til  alle lukkede fængsler, de lukkede afdelinger i Statsfængslet Midtjylland samt Københavns Fæng sler. Ligeledes vil der med virkning fra primo 2005 ske ændring af de administrative regler, således at der sker en begrænsning af de indsattes mulighed for at få udleveret egne effekter, som va   nske- ligt kan gennemsøges for narkotika og andre ulovlige stoff er.
- Med virkning fra den 1. juli 2004 er det endvidere blevet muligt at tage stikprøvevis urinpr øv kontrol på de indsatte, og alle institutioner tager nu stikprøvevis urinprøver svarende til cirka 2 % af det daglige antal indsatte på almindelige afdelinge r. Regeringens nul-tolerance politik håndhæves imidlertid ikke kun gennem øget kontrol af de in d- satte,  forbedring  af  den  fysiske  sikring  af  institutionerne  osv.  men  sker  i  kombination  med  en betydelig oprustning af behandlingsindsatsen over for stofmisbrugere i fængslerne. Med henblik på at kunne give en behandlingsgaranti til stofmisbrugere i fængsler og arresthuse    - svarende til den garanti, som er indført i det almindelige samfund  - er der således i 2004 via sat s- puljemidler etableret  yderligere tre behandlingsafdelinger for stofmisbrugere i statsfæng  slerne i Horsens, Vridsløselille og Nyborg, opkvalificering af behandlingen på kontraktafdeli  ngen i Sdr. Omme  og  udbygning  af  motivationsprojektet  i  Arresthuset  i  Esbjerg  til  arresthusene  i  Århus, Odense  og  Slagelse.  Hertil  kommer,  at  der  i  2004  er  åbnet  dels  en  behandlingsafd eling  for  de svageste  stofmisbrugere  i  Statsfængslet  Midtjylland,  dels  en  behandlingsafdeling  for  stof  -  og alkoholmisbrugere i Statsfængslet i Jyderup. Oprustningen af behandlingsindsatsen ligger helt i tråd med den udvikling, som allerede har v æ- ret i gang i Kriminalforsorgen i de seneste godt ti år, hvor der gradvist er etableret en bred vifte af ca. 40 behandlingstilbud mv. målrettet forskellige grupper af indsatte, herunder navnlig s tof- misbrugere, men også alkoho lmisbrugere, seksualkriminelle, unge og voldskriminelle. 2.  Fængselspræsterne  peger  i henvendelsen  endvidere  på,  at  effekten  af  de  bevilgede  pe nge  til resocialisering er ringe i forhold til effekten af stramningerne som led i nul-tolerancepolitikken overfor narko. Jeg skal i den anledning bemærke  , at det erfaringsmæssigt altid vil være vansk eligt inden for en kort tidshorisont at vurdere effekten af nye behandlingsinitiativer. I den forbindelse kan det sam- tidig nævnes, at de  t af flerårsaftalen for Kriminalforsorgen fremgår, at behandlingsindsa  tsen skal målrettes yderligere gennem kvalitetssikring, måling og dokumentation af behandli  ngen. Målre t- ningen skal blandt andet ske  gennem nedsættelse af  et akkrediteringspanel vedr  ø e behand- lingsprogrammer og gennem en forbedret visitationsprocedure. Kriminalforsorgen  har  netop  nedsat  et  akkrediteringspanel  vedrørende  behandlingsprogrammer bestående af eksterne eksperter. Endvidere er det besluttet, at der skal indføres et visitation  sred- skab  til  systematisk  afdækning  af  klienternes  problemer,  behov  mv.  med  henblik  på  at  ku   nne matche  disse  bedst  muligt  med  de  tilbud,  som  Kriminalforsorgen  råder  over.  Målgruppen  vil være  indsatte  med  dom  på  mere  end  to  års  fængsel,  og  som  har  været  vare tægtsfængslet  efter dom. En projektgruppe, som forestår planlægningen af arbejdet med at indføre visitat ionsredska-
- bet, forventes ved årsskiftet at komme med forslag til iværksættelse af et pilotprojekt på udvalgte institutioner. På baggrund af erfaringerne  hermed vil der blive taget stilling til, hvornår og hvo r- dan redskabet kan udbredes til hele Kriminalforsorgen. Det er på  ovennævnte   baggrund min opfattelse, at regeringens politik sikrer en balance mellem på den ene side  nødvendigheden af kontrol og skær   pede afsoningsvilkår, bl.a. i forbi ndelse med bekæmpelsen  af  narkotika  i  fængslerne og  håndtering en  af  negativt  stærke  indsatte  ,  og  på  den anden side hensynet til resocialisering, hvor indsatte får mulighed for behandling for eve ntuelle misbrugsproblemer samt andre relevante behandlingstilbud, der kan være med til at   sikre, at de pågældende ikke på ny begår kriminalitet efter endt afsoning.