Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdselskontoret Sagsnr.: 2004-150-0604 Dok.: FRM20826 Besvarelse af spørgsmål nr.   59 fra Folketingets Retsudvalg. Spørgsmål: ”Ministeren bedes redegøre for omfanget af problemet med bilister, som kører ge   n- tagne  gange  uden  kørekort  og  herunder  redegøre  for  muligheden  for  at  konfiskere disse  bilisters  bil.  Der  henvises  til  vedlagte  artikel  af  4.  november  2004  på   DR’s hjemmeside.” Svar: Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Rigsadv  oka- ten og Rigspolitichefen. Rigspolitichefen har oplyst følg ende: ” Der er i 2002, 2003 og første halvår af 2004 o  ptaget henholdsvis 12.968, 12.547 og 6.139 rapporter vedrørende kørsler foretaget af personer, som ikke har erhve  rvet fø- rerret til motorkøretøj. Vedrørende kørsel i frakendelsestiden er tallene 7.706 (2002), 7.639 (2003) og 3.984 (første halvår af 2004). Det bemærkes, at opgørelserne omfatter det samlede antal overtrædelser, der er reg i- streret indenfor de nævnte sagsgrupper, og at samme person således kan optr   æ  de fle- re gange i opgørelserne. Det er i kke muligt ud fra det foreliggende statistiske materi- ale at belyse enkeltpersoners antal af kørsler. Det tilføjes, at opgørelsen af kørsler foretaget af personer uden førerret til moto rkør e- tøj kun vedrører kørsler foretaget i bil eller på motorcykel. Kør sel i andre motordrev- ne  køretøjer  (traktor,  motorredskab  og  registreringspligtig  knallert)  indgår  således ikke i opgørelsen. ” Rigsadvokaten har oplyst følge nde: ”Det fremgår af færdselslovens § 56, stk. 1, at motordrevet køretøj kun må føres af en  person,  der  har  erhvervet  kørekort.  Efter  færdselslovens  §  117,  stk.  5,  straffes overtræ  delse  af § 56, stk. 1, med bøde eller under skærpende omstændigheder med
- fængsel indtil 1 år. Denne straffebestemmelse vedrører således personer, der ikke har erhvervet kø Det følger  endvidere af  færdselslovens § 117, stk. 6, at den, som fører  motordrevet kø retøj, hvortil der kræves kørekort, til trods for at retten til at være eller blive f ø rer af sådant køretøj er frakendt den pågældende ubetinget, straffes me d bøde.  I  gent a- gelsestilfælde  kan  straffen  stige  til  fængsel  indtil  1  år.  Denne  straffebeste mmelse vedrører personer, der fører motordr  evet køretøj i frakendelsestiden. Ifølge færdselslovens § 133 a, stk. 1, kan der ved særlig grove eller gentagne ove r- træ  delser  af  færdselsloven  ske  konfiskation  af  det  ved  overtrædelsen  anvendte  m o- torkø retøj, såfremt det må anses for påkrævet for at forebygge yderligere overtr æ  del- ser af færdselsloven, og såfremt ko   nfiskation ikke er urimelig. Færdselslovens § 133 a   blev indført ved lov nr. 278 af 8. maj 1991, der trådte i kraft den 1. juli 1991. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår bl.a. følgende: ”Formålet med at indsætte en særlig konfiskationsbestemmelse i færdselsl oven, uagtet  straffelovens  konfiskationsregler  principielt  også  omfatter  de  ti lfælde, som lovforslaget tager sigte på, er at skabe mulighed for en ændring af retsprak   - sis på dette område, således at domstolene vil anvende konfiskation af motorkø - retøj i videre o mfang end i dag. Efter Justitsministeriets opfattelse bør domstolene i videre omfang end tilfæ   ldet er  i  dag  benytte  konfiskation  af  det  anvendte  motorkøretøj  som  en  yderl  igere sanktion ved særlig grove eller gentagne overtrædelser af færdselsloven. Det er navnlig hensigten, at konfiskation skal kunne ske i følgende typer af færdsel   s- lovsovertrædelser: 1. Grove  eller  gentagne  tilfælde  af  spirituskørsel,  herunder  også  enkel t- stående til fælde, hvor forholdet er udtryk for en særlig hensynsløs ti l- sidesættelse af færdselssikkerh eden, 2. gentagne  kør sler  i  frakendelsestiden,  der  viser  en  manglende  respekt for  fører rettens frakendelse uden at antallet  af kørsler tilnærmelse   svis nærmer sig 8   – 3. gentagne kørsler uden nogensinde at have erhve rvet kørekort. Det  vil  for  alle  ovennævnte  tilfælde  gælde, at  det  er en  forudsætning  for  kon - fiskation, at denne må anses for påkrævet for at forebygge yderlig ere overtræ  - delser af færdselsloven. Endvidere må konfiskationen ikke være ur imelig.” I Anklagemyndighedens Årsberetning 1  992, s. 56 ff, er der refereret en undersø gelse af 87 endelige domme om konfiskation efter færdselslovens § 133 a. Der sk  ete kon- fiskation i 67 af sagerne. For  så  vidt  angår  kørsel  i  frakendelsestiden  viste  undersøgelsen,  at  der  skete  konf i- skation  ved  6  kørsler  med  mellemliggende  sigtelse  inden  for  5  år.  Med  hensyn  til kørsel  uden  at  have  erhvervet  kørekort  fremgår  det  af  undersøgelsen,  at  der  skete konfiskation i halvdelen af de sager, hvor der forelå mindst 10 kørsler med en me  l- lemliggende sigtelse inden for 5 år.
- Jeg har ikke siden 1992 gennemført nærmere undersøgelser af praksis vedrørende a n- vendelsen af færdselslovens § 133 a. I  Betænkning  nr.  1448/2004  om  sanktioner  for  spirituskørsel  og  kørsel  i  frakende l- sestiden gennemgår udvalget i afsni t 10.1.1.5. nyere retspraksis efter færdselsl  ovens § 133 a. Det fremgår af udvalgets bemærkninger, at der i perioden fra    den 1. januar 2002 til den 31. december 2003 er afsagt i alt 97 domme, hvor der er sket konfiskati- on af motorkøretøjer i medfør af § 1   33 a. Udvalget anfører i den forbi ndelse, at mu- ligheden for konfiskation kun anvendes i begrænset omfang. Udvalget har bl.a. på denne baggrund foreslået en ændring af § 133 a med he nblik på at lempe de gældende regler for konfiskation, således at det ik   ke længere vil v  æ  re en betingelse for konfiskation, at der har været tale om særlig grove eller ge ntagne færd  - selslovsovertrædelser, men blot at overtrædelserne har været grove eller ge ntagne. Jeg har i min udtalelse vedrørende betænkningen tilsluttet m   ig udvalgets forslag.” Det kan endvidere oplyses, at Justitsministeriet i indeværende   folketingssamling vil fremsætte et lovforslag om ændring af b  l.a. færdselslovens bestemmelse   om konfiskation, hvorved der vil ske en  udvidelse  af  muligheden  for  at  konfiskere  et  køretøj  i  forbindelse  med  en  færdselslov sover- trædelse.