Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2004-792-0912
Dok.:
CHA21341
Besvarelse af spørgsmål nr. 58 af 2. november 2004 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).
Spørgsmål nr. 58:
Hvordan kan et lovforslag udformes, der indebærer, at groft hensynsløs kørsel, som f.eks. betydelig
overskridelse af hastighedsgrænserne, hvorved andres liv og førlighed bringes i fare, straffes på lige fod
med spirituskørsel, f.eks. således, at en fartbilist, der uden at være spirituspåvirket kører fodgængere
ned på fortovet, så de dræbes eller lemlæstes, typisk vil blive straffet lige som en spiritusbilist med en ikke
kortvarig ubetinget fængselsstraf?
Vil ministeren fremsætte eller kunne støtte et sådant lovforslag?
Hvor almindeligt forekommende er det, at spiritusbilisters biler konfiskeres i forbindelse med straffedom
(gerne både antal og procentuelt), og hvordan kan et lovforslag udformes, der medfører, at der også kan
ske konfiskation ved groft hensynsløs kørsel, f.eks. fartkørsel til fare for andre trafikanter?
Vil ministeren fremsætte eller kunne støtte et sådant lovforslag?
Svar:
1. Justitsministeriet kan oplyse, at domstolene med de gældende strafferammer på 8 år i straffelovens § 241 (uagtsomt
manddrab), § 249 (uagtsom betydelig legemsbeskadigelse) og § 252 (forsætlig fareforvoldelse) har vide muligheder for
ved strafudmålingen at tage hensyn til de konkrete omstændigheder, der gør sig gældende i hver enkelt sag.
Justitsministeriet finder, at der imidlertid kan være grund til nærmere at overveje, hvorvidt der bør gælde samme
udgangspunkt i normaltilfælde for strafudmålingen ved uagtsomt manddrab forårsaget af henholdsvis spirituskørsel og
særligt hensynsløs kørsel. På den baggrund har Justitsministeriet den 19. november 2004 anmodet anklagemyndigheden
om en redegørelse for den foreliggende retspraksis. Justitsministeriet finder således, at en nærmere stillingtagen til dette
spørgsmål må forudsætte yderligere oplysninger om den gældende retspraksis på området, herunder om de konkrete
forholds indvirken på domstolenes strafudmåling i de enkelte sager.
Hvis uagtsomt manddrab i forbindelse med særlig hensynsløs kørsel skal straffes efter de samme retningslinier i
normaltilfælde som uagtsomt manddrab i forbindelse med spirituskørsel, vil det kræve en ændring af straffelovens § 241
om uagtsomt manddrab. Dette kan f.eks. ske ved at ændre strafferammen eller ved at beskrive i bestemmelsen, hvilke
konkrete omstændigheder der skal anses som skærpende ved strafudmålingen, og i begge tilfælde i bemærkningerne
angive, hvilken strafposition der tilsigtes i normaltilfælde.
2. Færdselslovens § 133 a giver hjemmel til konfiskation af et motorkøretøj, som har været anvendt ved særlig grove
eller gentagne overtrædelser af færdselsloven, hvis det må anses for påkrævet for at forebygge yderligere overtrædelser
af færdselsloven, og hvis konfiskationen ikke er urimelig. Efter færdselslovens § 133 a, stk. 2, gælder straffelovens
regler om konfiskation i øvrigt.
Efter færdselslovens § 133 a er der mulighed for konfiskation ved alle former for færdselslovsovertrædelser, hvis der er
tale om særlig grove eller gentagne overtrædelser. Ifølge forarbejderne til bestemmelsen er det hensigten, at konfiskation
navnlig skal ske ved særlig grove eller gentagne tilfælde af spirituskørsel, gentagne kørsler i frakendelsestiden samt
gentagne kørsler uden at have erhvervet kørekort.