Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2004-792-0912 Dok.: CHA21341 Besvarelse af spørgsmål nr. 58 af 2. november 2004 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del). Spørgsmål nr. 58: ”Hvordan kan et lovforslag udformes, der indebærer, at groft hensynsløs kørsel, som f.eks. betydelig overskridelse af hastighedsgrænserne, hvorved andres liv og førlighed bringes i fare, straffes på lige fod med spirituskørsel, f.eks. således, at en fartbilist, der – uden at være spirituspåvirket – kører fodgængere ned på fortovet, så de dræbes eller lemlæstes, typisk vil blive straffet lige som en spiritusbilist med en ikke kortvarig ubetinget fængselsstraf? Vil ministeren fremsætte eller kunne støtte et sådant lovforslag? Hvor almindeligt forekommende er det, at spiritusbilisters biler konfiskeres i forbindelse med straffedom (gerne både antal og procentuelt), og hvordan kan et lovforslag udformes, der medfører, at der også kan ske konfiskation ved groft hensynsløs kørsel, f.eks. fartkørsel til fare for andre trafikanter? Vil ministeren fremsætte eller kunne støtte et sådant lovforslag? Svar: 1. Justitsministeriet kan oplyse, at domstolene med de gældende strafferammer på 8 år i straffelovens § 241 (uagtsomt manddrab), § 249 (uagtsom betydelig legemsbeskadigelse) og § 252 (forsætlig fareforvoldelse) har vide muligheder for ved strafudmålingen at tage hensyn til de konkrete omstændigheder, der gør sig gældende i hver enkelt sag. Justitsministeriet  finder, at  der  imidlertid kan  være  grund til  nærmere  at overveje,  hvorvidt  der bør  gælde  samme udgangspunkt i normaltilfælde for strafudmålingen ved uagtsomt manddrab forårsaget af henholdsvis spirituskørsel og særligt hensynsløs kørsel. På den baggrund har Justitsministeriet den 19. november 2004 anmodet anklagemyndigheden om en redegørelse for den foreliggende retspraksis. Justitsministeriet finder således, at en nærmere stillingtagen til dette spørgsmål må forudsætte yderligere oplysninger om den gældende retspraksis på området, herunder om de konkrete forholds indvirken på domstolenes strafudmåling i de enkelte sager. Hvis  uagtsomt  manddrab  i  forbindelse  med  særlig  hensynsløs  kørsel  skal  straffes  efter  de  samme  retningslinier  i normaltilfælde som uagtsomt manddrab i forbindelse med spirituskørsel, vil det kræve en ændring af straffelovens § 241 om uagtsomt manddrab. Dette kan f.eks. ske ved at ændre strafferammen eller ved at beskrive i bestemmelsen, hvilke konkrete omstændigheder der skal anses som skærpende ved strafudmålingen, og i begge tilfælde i bemærkningerne angive, hvilken strafposition der tilsigtes i normaltilfælde. 2. Færdselslovens § 133 a giver hjemmel til konfiskation af et motorkøretøj, som har været anvendt ved særlig grove eller gentagne overtrædelser af færdselsloven, hvis det må anses for påkrævet for at forebygge yderligere overtrædelser af færdselsloven, og hvis konfiskationen ikke er urimelig. Efter færdselslovens § 133 a, stk. 2, gælder straffelovens regler om konfiskation i øvrigt. Efter færdselslovens § 133 a er der mulighed for konfiskation ved alle former for færdselslovsovertrædelser, hvis der er tale om særlig grove eller gentagne overtrædelser. Ifølge forarbejderne til bestemmelsen er det hensigten, at konfiskation navnlig skal ske ved særlig grove eller gentagne tilfælde af spirituskørsel, gentagne kørsler i frakendelsestiden samt gentagne kørsler uden at have erhvervet kørekort.
133 a.    Det kan endvidere oplyses, at Justitsministeriet i indeværende folketingssamling vil fremsætte et lovforslag om ændring af bl.a. færdselslovens bestemmelse om konfiskation, hvorved der vil ske en udvidelse af muligheden for at konfiskere et køretøj i forbindelse med en færdselslovs-overtrædelse, herunder i tilfælde af groft hensynsløs kørsel.