Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2004-792-0911 Dok.: CHA21340 Besvarelse af spørgsmål nr. 57 af 2. november 2004 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del). Spørgsmål nr. 57: ”Ministeren bedes redegøre for strafniveauet i sager om groft hensynsløs kørsel, som resulterer i uagtsomt manddrab. Besvarelsen kan bl.a. evt. tage afsæt i sags-oversigten i Politiken den 2. november 2004: Om kap.” Svar: 1. Strafferammen for uagtsomt manddrab i straffelovens § 241 blev forhøjet fra fængsel indtil 4 år til fængsel indtil 8 år ved lov nr. 380 af 6. juni 2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og færdselsloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, vold, uagtsomt manddrab, uagtsom betydelig legemsbeskadigelse, forsætlig fareforvoldelse, biltyveri, grov forstyrrelse af ro og orden, menneskesmugling og menneskehandel m.v.). Af bemærkningerne til lovforslaget (L 118, Folketingsåret 2001-2002, 2. samling) fremgår det om strafniveauet i sager om særlig hensynsløs kørsel, som resulterer i uagtsomt manddrab, at der med lovændringen tilsigtedes en forhøjelse af straffen i normaltilfældene fra 3-4 måneders fængsel til 6-8 måneders fængsel. Endvidere fremgår det, at den udmålte straf for uagtsomt manddrab ved spirituskørsel i normaltilfældene tilsigtedes forhøjet fra fængsel i 6-8 måneder til fængsel i 10-12 måneder. For  så  vidt  angår  strafniveauet  i  sager  om  groft  hensynsløs  kørsel,  som  resulterer  i  uagtsomt  manddrab,  før lovændringen kan jeg henvise til en redegørelse af 3. januar 2002 fra Rigsadvokaten om strafniveauet for overtrædelse af straffelovens bestemmelser om uagtsomt manddrab, grov uagtsom legemsbeskadigelse og forsætlig fareforvoldelse i færdselssager, der er optaget som bilag til lovforslaget. Rigsadvokaten afleverede i januar 2004 en redegørelse til Justitsministeriet om straffene i sagerne om bl.a. uagtsomt manddrab efter straffelovens § 241 i forbindelse med spirituskørsel eller hensynsløs kørsel. Redegørelsen, der er sendt til Folketingets Retsudvalg den 26. februar 2004, indeholder en gennemgang af  retspraksis efter lovændringen. På grundlag  af  Rigsadvokatens  redegørelse  kan  det  overordnet  konkluderes,  at  den  tilsigtede  strafskærpelse  efter lovændringen i 2002 allerede er slået helt eller delvis igennem i retspraksis. 2. I forbindelse med min mundtlige besvarelse i Folketinget den 10. november 2004 af spørgsmål S 655 tilkendegav jeg, at der kan være anledning til at overveje nærmere, om det er rimeligt at opretholde forskellige udgangspunkter for strafudmålingen  ved  uagtsomt  manddrab  forårsaget  af  henholdsvis  spirituskørsel  og  særlig  hensynsløs  kørsel.  En nærmere stillingtagen til dette spørgsmål forudsætter imidlertid oplysninger om den gældende retspraksis på området, herunder om de konkrete forholds indvirken på domstolenes strafudmåling i de enkelte sager. Justitsministeriet har på den baggrund anmodet Rigsadvokaten om en redegørelse for retspraksis vedrørende uagtsomt manddrab forårsaget af henholdsvis spirituskørsel og særlig hensynsløs kørsel, herunder en nærmere belysning af, om der  bedømt  ud  fra  omstændighederne  i  de  enkelte  sager  synes  at  være  nogle  karakteristika,  der  kan  begrunde  en differentiering af strafniveauet i normaltilfældene. Når Rigsadvokatens redegørelse foreligger, vil jeg tage stilling til, om der er behov for initiativer med henblik på at foretage ændringer i strafniveauet. - 1 -