Justitsministeriet Administrationsafdelingen Kontor: Budget- og Planlægnings- kontoret Sagsnr.: 2004-0091-0152 Dok.: HLS23275 Besvarelse af spørgsmål nr.   53 af 26. oktober 2004 fra Folketingets Retsudvalg. Spørgsmål: ” Ministerens kommentarer udbedes til henvendelsen af 23. september 2004 fra kon- fliktmæglere, jf. alm. del   – -04). Ministeren bedes herunder besvare følgende spørgsmål: a)    Kan ministeren bekræfte, at der ikke er løn til forsøgets tovholder, og at der hverken foregår erfaringsopsamling eller koordinering? b)   Kan ministeren bekræfte, at der ikke længere er mulighed for konfl iktråd i fo r- søgsordningen til at behandle sager fra andre politikredse? c)    Ministeren bedes redegøre samlet for status for forsøgsordningen, herunder hvi  l- ke ændringer der er sket i forsøgsordningen det seneste årstid (bevillinger, pers o- nale, antallet af sager, vidensopsamling og evaluering fra forsøget). d)   Hvordan harmonerer en indskrænkning af forsøgsordningen med ministerens ti   l- kendegivelser under 1. behandling af B 88, 2003-04, hvor ministeren bl.a. oply- ste, at forsøgsordningen vil blive videreført, og   at forlængelsen i hvert fald giver basis for, at vi får et endnu bedre beslutningsgrundlag?” Svar: Spørgsmålet om konfliktråd blev behandlet i forbindelse med forhandlingerne om en ny flerå r- saftale for politiet for perioden 2004-2006. Resultatet af disse forhandlinger blev som bekendt, at konfliktrådsordningen ikke blev landsdækkende. Det blev samtidigt besluttet, at den etabl   erede konfliktrådsordning i Ringsted, Roskilde og Glostrup p olitikredse skulle fortsætte indtil videre. Rigspolitichefen har oplyst, at Det Kriminalpræventive Råd på det grundlag har fortsat den nø d- vendige koordinering af ordningen i disse politikredse. Med hensyn til spørgsmålet om løn til forsøgets tovholder kan det i den forbindelse oplyses, at  mens koordineringsopgaven under den forudgående forsøgsperiode blev varetaget af en særskilt projektleder, så varetages opg aven i den videreførte ordning nu af Det Kriminalpræventive Råds ansatte. Det Kriminalpræ  ventive Råds opgaver i den forbindelse omfatter bl.a. indsamling af oplysninger om visitering af sager til mægling og af oplysninger om, hvorvidt mægling rent faktisk gennemføres. Det Kriminalpr æ- ventive Råd yder tillige politikredsene og mæglerne råd og vejledning om arbe jdet.
- Konfliktrådsmæglingen omfatter som anført fortsat sager fra de 3 nævnte politikredse.   Sager fra andre politikredse vil som hidtil efter en konkret vurdering også kunne indgå i ordningen, når antallet af egnede sager i de 3 udpegede politikredse ikke udfylder ordningens kapacitet. Der er således fortsat mulighed for ko nfliktråd i forsøgsordningen til at behandle sager fra a  ndre politi- kredse. Det Kriminalpræventive Råd har oplyst, at der blev gennemført mægling i 36 sager i 2002, i 40 sager i 2003 og i 17 sager i 2004. Det Kriminalpræventive Råd har tilføjet, at der i 2 004 alene har været det anførte relativt begrænsede antal egnede sager, hvor parterne har ønsket at me dvir- ke i konfliktråd, og at faldet i antallet af sager ikke beror på ordningens kapacitet.   Rådet har i øvrigt oplyst, at man har haft kontakt til de udpeg ede politikredse med henblik på at si kre, at kredsene er opmærksomme på løbende at vurdere, om der måtte være sager, der er egnet til at indgå i konfliktrådsordningen. Der er ikke på finansloven fastsat en særlig bevilling til videreførelse af konfliktr ådsordningen. De nødvendige udgifter til konfliktrådsordningen bliver nu afholdt af de ordinære bevillinger for politikredsene, Rigspolitiet og Det Kriminalpræventive Råd. Det Kriminalpræventive Råd varetager som nævnt koordineringen af konfliktrådsordnin gen. Rådet understøtter således kommunikationen og erfaringsudvekslinger mellem de deltagende politikredse og mæglerne, ligesom Rådet søger at imødekomme behovet for vedligeholdelse og udvikling af mæglernes faglige kompetencer. Rådet vil således fortsætte videnopsamling om konfliktrådsordningen i de deltagende politikredse.