Justitsministeriet Dato: 7. oktober 2004 Kontor: Ministersekretariatet Dok.: TRU22311 Spørgsmål nr. 387: ”Ministrene bedes redegøre for, hvorfor læger, brandmænd m.fl. ikke er uddannet til bl.a. at anvende de såkaldte "rullende kommandocentral". Ministrene bedes herunder ligeledes kommentere følgende udtalelser bragt i Radioavisen den 6. og 7. september 2004 af henholdsvis Anja Dalgaard Nielsen, forsker i terror på Center for Internationale Studier, og overlæge Søren Loumann Nielsen, chef for Lægeambulancen i København: "Der mangler en aktør, en organisation, der kan foretage en løbende vurdering af udviklingen, af sårbarheder i vores samfund, der kan foretage løbende prioritering, og som kan fremsætte forslag om, hvor man bør sætte ind", siger Anja Dalgaard. "jeg har aldrig set den (den rullende kommandocentral), så jeg ved ikke, hvor stor den er, eller hvad den kan. Den har ikke været med i de øvelser, vi har været en del af", fortæller overlæge Søren Loumann Nielsen. "I en situation hvor adrenalinet kører heftigt på grund af rigtig, rigtig mange tilskadekomne, så skal man ikke starte med en ny ting og bare sætte sig ind og håbe på, at man kan finde ud af det. Det skal trænes under øvelser og allerhelst i dagligdagen". Vedlagt udskrift fra DR Nyheder Online den 7. september 2004 (Dansk katastrofeberedskab mangler øvelse).” Svar: Forsvarsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst følgende: ”Det kan indledningsvis oplyses, at det Ledelses- og Kommunikationsmodul (LKM), der er henvist til i spørgsmålet, er en rullende kommandocentral til brug for koordinationen af  indsatsen  ved  større  ulykker.  LKM  er  beregnet  til  at  styrke  stabsarbejdet  og  den tværgående kommunikation i forbindelse med store og langvarige indsatser. Foruden  et  mobilt  mødelokale  med  moderne  A/V-faciliteter,  indeholder  køretøjet  en række muligheder for effektiv kommunikation. Ved anmodning om assistance, følger der mandskab med til betjening af modulet. I praksis vil det sige, at der som minimum følger en holdleder, en IT-ekspert og en hjælper med modulet. Bemandingen tilpasses i øvrigt den aktuelle opgave. LKM’en har været fuldt operativ fra medio 2003, og den blev præsenteret for pressen og en lang række interessenter den 18. juni 2003. Køretøjet, som til daglig er placeret ved Beredskabsstyrelsen Sjælland i Næstved, kan rekvireres herfra vederlagsfrit til indsats i hele landet. Det afgår inden for 15 minutter døgnet rundt, og kan således være fremme over hele landet tilstrækkelig tidligt til at indgå i en længerevarende indsats. Hidtil  har  LKM’en  været  anvendt  ved  operative  indsatser  af  det  kommunale redningsberedskab ved en plantagebrand, af politiet under gerningsstedsundersøgelse og som kommandostade under Roskilde Festivalen. Senest har den netop i sidste uge været aktiveret i forbindelse med olieforureningen ud for Esbjerg. Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk
vægt på i fremtiden. Herudover  bliver  den  løbende udstillet  og  fremvist  for  samarbejdspartnere over  hele landet.  Som  et  led  heri  kan  det  oplyses,  at  LKM’en  den  14.  september  2004  blev præsenteret  på  Københavns  Hovedbrandstation  for  chefen  for  ambulancelægerne  i København, Søren Loumann og hans kolleger.   Den anden del af spørgsmålet vedrører udtalelsen fra Anja Dalgaard Nielsen om, at der er et  behov for en  aktør, ”der kan  foretage en løbende  vurdering af udviklingen, af sårbarheder  i  vores  samfund,  der  kan  foretage  en  løbende  prioritering,  og  som  kan fremsætte forslag om, hvor man bør sætte ind”. Det  kan i  den forbindelse  oplyses, at  Den  Nationale Sårbarhedsudredning  fra januar 2004  peger  på  et  øget  behov  for  helhedstænkningen  vedrørende  beredskab,  og anbefalingerne  lægger  netop  op  til  en  koordineret  overvågning  og  vurdering  af samfundets  sårbarhed  samt  en  løbende  opfølgning  på  væsentlige  konstaterede sårbarheder. Beredskabsstyrelsen  varetager  ansvaret  for  implementeringen  af  en  lang  række  af sårbarhedsudredningens anbefalinger, herunder anbefalingen om, at der bør sikres en koordineret  overvågning  og  vurdering  af  samfundets  sårbarhed  samt  en  løbende opfølgning  på  væsentlige  konstaterede  sårbarheder.  Dette  ligger  således  i  naturlig forlængelse  af  de  opgaver,  som  styrelsen  allerede  varetager  i  dag  vedrørende beredskabsplanlægning, krisestyring og øvelsesvirksomhed samt deltagelse i nationalt og internationalt beredskabssamarbejde. Regeringen tillægger opfølgningen på sårbarhedsudredningen stor betydning, idet der herigennem kan skabes det fornødne grundlag for en mere koordineret udnyttelse af samfundets  beredskabsressourcer  samt  for  et  styrket  samspil  mellem  det  civile  – herunder politiet, der bl.a. har til opgave at opretholde sikkerhed og orden – og det militære beredskab. Målet er at sikre et sammenhængende beredskab, der bedst muligt kan forebygge, begrænse og afhjælpe skader på personer, ejendom og miljøet ved alle slags ulykker og katastrofer, herunder krigs- eller terrorhandlinger rettet mod Danmark. Samtidig er det naturligvis målet at sikre et godt grundlag for de nødvendige løbende drøftelser af behovet for tilpasninger i det danske terrorberedskab – så det til stadighed kan  modsvare  de  krav  til  redningsberedskabet,  som  det  til  enhver  tid  gældende trusselsbillede stiller.” Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk