Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2004-792-0895 Dok.: JSM20829 Besvarelse af spørgsmål nr.   32 af 15. oktober 2004 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del). Spørgsmål nr.   32: ” Ministeren bedes kommentere vedlagte henvendelse fra København Kommune om præcisering af straffeloven, så det bliver klart st   rafbart for såvel borgere som ansa tte at fjerne/stjæle dokumenter fra offentlige myndigheder.” Svar: Justitsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Rigsadvokaten om en udtalelse. Rigsadvokaten  har  i  den  anledning  oplyst,  at  han  har  indhentet  en  udtalelse  fra  Statsadvokaten for København, Frederiksberg og Tårnby. Rigsadvokaten bemærker endvidere følgende: ”For så vidt angår den konkrete sag har Statsadvokaten for København, Frederiksberg og Tårnby  oplyst, at Københavns Politi indledte efterfors kning i sagen efter, at den forurettede i sagen, Jens Kramer Mikkelsen, havde fremsat påtalebegæring. Den 29. september 2004 traf Københavns Politi imidlertid   afgørelse om at indstille efte r- forskningen i medfør af retsplejelovens § 749, stk. 2, idet polit iet ikke fandt, at der var ri- melig formodning om, at der var begået et strafbart forhold. Afgørelsen er begrundet med, at   der   ikke   under   efterforskningen   er   fremkommet   oplysninger,   der   underbygger,   at sagsmappen skulle være bortkommet ved en strafbar handl  ing. I henvendelsen fra Københavns Kommune anføres det, at der tilsyneladende ikke findes en klar strafhjemmel i tilfælde, hvor der fjernes offentlige dokumenter fra en kommunes   arki- ver. Herom har Statsadvokaten for København, Frederiksberg og Tårnby an  ført, at han i det h e- le kan henholde sig til det i Justitsministeriets notits af 17. august 2004 anførte, og at fje r- nelsen af de i sagen omhandlede dokumenter således  efter statsadvokatens opfattelse kan være strafbar efter straffelovens § 291, stk. 1, om   hærværk.
- Jeg er enig med statsadvokaten heri. Der er således heller ikke efter min opfattelse behov for  en  ændret  lovgivning  vedrørende  borgernes  eller  ansattes  fjernelse  af  dokumenter  fra offentlige myndigheder. I  den  forbindelse  bemærkes,  at  Københavns     Politis  beslutning  om  at  indstille  efterforsk- ningen  ikke  skyldes,  at  en  uretmæssig  fjernelse  af  sagsmappen  ikke  ville  være  strafbar, men derimod at der ikke er fremkommet oplysninger, som underbygger, at der er sket en uretmæssig fje  rnelse af sagsmappen. I henvendelsen fra Københavns Kommune anføres det endvidere, at bestemmelsen i    straf- felovens § 291, stk. 1, om hærværk bør ændres, således at enhver kan påtale overtræde lse af b e   stemmelsen, i hvert fald hvis almene hensyn kræver det. I den anledning bemæ  rkes, at det fremgår af straffelovens § 305, at offentlig påtale af ove  r- trædelse af straffelovens § 291, stk. 1, kan ske uden, at den forurettede har fremsat beg  æ- ring herom, hvis almene hensyn kræver det, jf. herved også retsplejelovens § 727, stk. 2.” Justitsministeriets notits af 17. august 2004, som omtales i Rigsadvokaten udtalelse, vedlæ  gges til  orientering.  Som  det  fremgår  heraf,  indeholder  straffeloven  en  række  bestemmelser,  der  a   f- hængigt  af  de  nærmere  omstændigheder  i  konkrete  sager  vil  være  anvend elige  i  tilfælde,  hvor dokumenter bortfjernes fra offentlige myndigheder. Justitsministeriet er enig med Rigsadvokaten i, at der ikke er behov for at ændre   straffeloven.