Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Politikontoret
Sagsnr.:
2004-150-0562
Dok.:
IGA21242
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 347 af 26. august 2004 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del bilag 1074).
Spørgsmål:
Hvilke oplysninger kan ministeren give om reglerne på området i andre lande, som vi normalt
sammenligner os med, herunder Norge og Sverige?
Svar:
1. Som anført i Justitsministeriets besvarelse af 24. september 2004 af spørgsmål nr. 342-347 af 26. august 2004 fra
Folketingets Retsudvalg (Alm. del bilag 1074), har ministeriet til brug for besvarelsen den 13. september 2004
anmodet myndighederne i Sverige og Norge om at tilvejebringe de ønskede oplysninger om adgangen til at pålægge
dømte personer at betale det offentliges udgifter til straffesagens behandling.
2. Justis- og Politidepartementet i Oslo har ved brev af 1. oktober 2004 til Justitsministeriet vedrørende
sagsomkostninger i straffesager bl.a. oplyst, at reglerne om sagsomkostninger i straffesager fremgår af
straffeprosessloven af 22. maj 1981 nr. 25, kapitel 30, §§ 436-443.
Justis- og Politidepartementet oplyser endvidere, at der hverken i loven eller i andre forskrifter findes en udtømmende
opregning af, hvilke sagsomkostninger den sigtede kan idømmes, ligesom der ikke er fastsat standardtakster eller en
øvre grænse for omkostningskravet. Hvis den sigtede bliver dømt, skal denne efter straffelovens § 436 som
udgangspunkt pålægges at erstatte staten nødvendige omkostninger. Den sigtede skal efter § 437, 1. led, imidlertid
ikke pålægges at erstatte udgifter til medlemmer af retten eller tjenestemænd ved retten samt udgifter til retslokalet. Det
er retten, der træffer afgørelse om, og i hvilken udstrækning den sigtede skal erstatte staten sagsomkostninger.
Udgangspunktet i norsk retspraksis er, at de udgifter, som er påløbet i den enkelte sag, medtages, mens generelle
udgifter, som er uafhængige af den enkelte sag, og generelle udgifter i forbindelse med strafforfølgning, ikke medtages.
Det, der henregnes til sagsomkostninger, vil typisk være udgifter som salær og rejsegodtgørelse til forsvarer,
godtgørelse til vidner eller sagkyndige, udgifter til blodprøveudtagning, rejseudgifter osv. Omkostninger vedrørende
sagen omfatter omkostninger under efterforskningen, forberedelse til domsforhandlingen samt selve
domsforhandlingen.
Hvis det kan lægges den sigtede til last, at omkostningerne er blevet højere end nødvendigt, kan sigtede efter
straffeprosesslovens § 436, 1. led, 2. pkt., pålægges at erstatte sådanne meromkostninger.
Bestemmelsen i straffeprosesslovens § 437, 3. led, indebærer en vigtig begrænsning i sigtedes ansvar for
sagsomkostninger og medfører, at sigtede i praksis ikke eller kun i beskedent omfang bliver pålagt at betale
sagsomkostninger. Efter denne bestemmelse skal sagsomkostninger alene pålægges sigtede, hvis det vurderes muligt at
opnå betaling, ligesom det fremgår, at beløbet skal fastsættes i forhold til sigtedes økonomiske evner. I denne vurdering
vil indgå, om sigtede er arbejdsløs og ikke har andre indtægtskilder, om han har forsørgelsespligt, og om han er dømt til
at betale erstatning til forurettede eller andre skadelidte. Sigtedes mulighed for at få arbejde efter afsoning indgår også i
vurderingen. Begrundelsen for reglen er først og fremmest at forhindre det offentlige i at blive påført udgifter ved
mislykket tvangsinddrivelse hos personer, som ikke har betalingsevne.
Retten tager efter straffeprosesslovens § 441 stilling til sagsomkostningsspørgsmålet i dommen eller i den kendelse, som
afslutter sagen. I praksis har retten ofte begrænsede oplysninger om omfanget og størrelsen af omkostningerne i sagen.
Det er ikke usædvanligt, at domfældte idømmes små, nærmest symbolske beløb i sagsomkostninger til det offentlige.