- 1 -
Spørgsmål nr. 386:
Ministrene bedes redegøre for, hvorfor der endnu ikke er oprettet en centralt koor-
dinerende antiterror-indsats, sådan som det er tilfældet i de lande, vi no rmalt sam-
menligner os med.
Svar:
Forsvarsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst følgende:
De senere års ændring i trussels - og risikobilledet har rundt om i verden - ligesom i
Danmark - givet anledning til revurderinger og omlægninger af eksisterende sikker-
heds- og beredskabsforanstaltninger.
I USA førte erfaringerne fra den 11. september 2001 til oprettelsen af et nyt ministe-
rium, der samler kompetencer fra 22 myndigheder i én organisation. Målet med eta b-
leringen af Departement of Homeland Security var at skabe rammen om en sammen-
hængende og koordineret indsats imod terrorangreb og andre større katastrofer.
I Norge har man den 1. september 2003 oprettet en ny myndighed, Direktoratet for
Samfunnssikkerhet og Beredskab, der svarende til den organisering man har haft
siden 1992 i Danmark samler brandvæsen, civilforsvar og civilt beredskab i én st y-
relse. Direktoratet har i forlængelse heraf fået til opgave at skabe overblik over så r-
barhederne i det norske samfund og koordinere planlægningen inden for de forskelli-
ge sektorer, idet de enkelte ministeriers sektoransvar dog er fastholdt.
I Sverige har man i 2001 oprettet en ny myndighed, Krisberedskapsmyndigheten, der
har fået til opgave at koordinere og styrke samfundets beredskab. B eredskabet i Sve-
rige er ligesom i Danmark baseret på flere myndigheder, og Kr iseberedskabsmyn-
digheden overtager ikke opgaver fra de sektoransvarlige myndigheder. Myndigheden
har alene en rådgivende og koordinerende funktion, l igesom den fordeler 2 mia. skr.
årligt til styrkelse af samfundets beredskab. Det svenske redningsbere dskabs operati-
ve opgaver hører fortsat under Statens Räd dningsverk.
I Danmark er der efter regeringens opfattelse ikke behov for at oprette en ny myn-
dighed til varetagelse af de opgaver, som det ændrede trusselsbillede har medført.
Regeringen finder således, at de, som har ekspertisen og rutinen i det daglige, også er
de bedste til hurtigt og effektivt at løse opgaverne i katastrofesituationer.
Hertil kommer, at bl.a. Beredskabsstyrelsens opgavevaretagelse løbende er blevet
tilpasset det ændrede trusselsbillede, hvilket indebærer, at styrelsen i dag indtager en
central rolle for så vidt angår tværgående beredskabsplanlægning, koordination samt
rådgivning om beredskab i ko mmunerne og den civile sektor m.m.
Der er endvidere med oprettelsen af de regionale koordinerende stabe, den kommen-
de oprettelse af en national koordinerende stab, nedsættelse af kriseberedskabsgrup-
pen samt udarbejdelsen af den nationale beredskabsplan skabt de fornødne strukturer
for et velfungerende samarbejde og den nødvendige tværgående koord ination af be-
redskabet.