Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Det Internationale Kontor
Sagsnr.:
2004-150-0588
Dok.:
LBN26975
Besvarelse af spørgsmål nr. 21 fra Folketingets Retsudvalg.
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse om notatet vedrørende forslag til rammeafgørelse om en europæisk
bevissikringskendelse (alm. del - bilag 987) skal forstås, sådan at hvis rammeafgørelsen vedtages i sin
nuværende form, så vil myndigheder fra andre EU-lande f.eks. kunne få adgang til oplysninger fra
DNA-registeret, som dansk politi ikke selv vil kunne få adgang til
Svar:
Som anført i det fremsendte grundnotat (side 20) kan oplysninger om dna-prøver, som er udtaget som led i strafferetlig
efterforskning, i dag opbevares og videregives i overensstemmelse med reglerne i lov nr. 434 af 31. maj 2000 om
oprettelse af et centralt dna-profilregister.
Af denne lovs § 1 følger det bl.a., at det oprettede dna-profilregister skal tjene som internt arbejdsregister for politiet i
forbindelse med identifikation af personer. I overensstemmelse hermed er det i lovens § 2, stk. 1, fastsat, at der i
registeret kun må optages oplysninger, der er af politimæssig betydning i forbindelse med personidentifikation. Det er
endvidere i lovens § 2, stk. 2, fastsat, at der i registerets persondel alene må optages dna-profiler af personer, som er
eller har været sigtet for nærmere angivne overtrædelser af straffeloven, hvis dna-analysen er udført i den pågældende
sag på grundlag af biologisk materiale udtaget efter reglerne i retsplejelovens kapitel 72. Hvad angår registerets spordel,
må der optages ikke-personidentificerede dna-profiler af biologisk materiale, der er fundet på gerningssteder eller på
effekter, personer eller steder med tilknytning til en forbrydelse. Endelig følger det af lovens § 5, at der til brug for
identifikation af personer kan videregives oplysninger fra registeret til bl.a. politiet, anklagemyndigheden og
Justitsministeriet. Der kan efter bestemmelsen også videregives oplysninger til udenlandske dom-stole og politi- og
anklagemyndigheder til brug for offentlige straffesager, såfremt det i det enkelte tilfælde findes ubetænkeligt.
Som anført i grundnotatet (side 28) er det spørgsmålet om denne sidstnævnte betingelse (ubetænkelighedskravet) for
udlevering af oplysninger fra dna-profilregisteret til udenlandske domstole og politi- og anklagemyndigheder vil kunne
opretholdes. Det er umiddelbart Justitsministeriets vurdering, at en gennemførelse af rammeafgørelsen vil kræve, at der
foretages en ændring af dna-loven på dette punkt.
Efter Justitsministeriets opfattelse kan forslaget til rammeafgørelse derimod formentlig ikke forventes at føre til, at andre
EU-medlemslandes myndigheder i praksis skal have adgang til oplysninger fra dna-profilregisteret i forbindelse med
straffesager i videre udstrækning end de danske myndigheder. Dette skyldes navnlig, at der efter dna-loven ikke
opstilles andre krav til anvendelsen af oplysninger end, at oplysningerne skal være af politimæssig betydning i
forbindelse med personidentifikation.
Justitsministeriet vil dog søge dette spørgsmål nærmere afklaret i forbindelse med de videre forhandlinger af forslaget.
Det kan i øvrigt oplyses, at jeg den 7. oktober 2004 har fremsat forslag nr. L 24 til lov om ændring af lov om oprettelse
af et centralt dna-profilregister og retsplejeloven (Udvidelse af dna-profilregisterets persondel, indikationskrav ved
legemsundersøgelse mv.)
- 1 -