Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Civilkontoret Sagsnr.: 2004-150-0586 Dok.: CAG21564 Besvarelse af spørgsmål nr. 18 fra Folketingets Retsudvalg. Spørgsmål: ”Ministeren bedes oplyse, om det i de øvrige EU-lande normalt er en politimæssig opgave at overvåge overholdelsen af veterinærmæssige forskrifter m.v., eller er der andre myndigheder m.fl. der varetager disse funktioner?” Svar: Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Udenrigsministeriet om at tilvejebringe de ønskede oplysninger fra de øvrige 24 medlemslande. Justitsministeriet  skal  indledningsvis  bemærke,  at  i  Danmark  er  ordningen  den,  at  det  som  udgangspunkt  er fødevareregionerne og Fødevarestyrelsen, der har ansvaret for kontrollen af de veterinærmæssige forskrifter m.v. på dyrevelfærdsområdet.  Hvis  der  imidlertid  i  forbindelse med  en  kontrol  hos  en  besætningsejer  opstår  mistanke  om konkrete lovovertrædelser, er kontrolmyndigheden forpligtet til at overgive sagen til politiet til videre efterforskning.   Når der i det følgende redegøres for retstilstanden i de øvrige EU-medlemslande, og politiet ikke er omtalt, kan der ikke herfra sluttes,  at politiet  ikke er  tillagt en  eller flere  opgaver i  forbindelse med  kontrollen af  overholdelsen af  de veterinærmæssige forskrifter i det pågældende EU-medlemsland. Det er således muligt, at der mellem særmyndigheder og politiet består en opgavefordeling, som i større eller mindre grad svarer til den danske ordning, som er beskrevet ovenfor. Justitsministeriet  kan  herefter  på  baggrund  af  modtagne  indberetninger  fra  de  øvrige  EU-medlemslandenes  danske repræsentationer oplyse følgende: Belgien: For  så vidt angår  Belgien  har Ambassaden i Bruxelles  oplyst, at den ansvarlige myndighed for  kontrol af belgisk veterinærlovgivning er det såkaldte "Agence Fédérale pour la Sécurité de la Chaîne Alimentaire", forkortet AFSCA (føderalt agentur for overvågning af sikkerhed i fødevarekæden), der hører under det belgiske Ministerium for Sundhed, Fødevaresikkerhed og Miljø. AFSCA er delt op i to generaldirektorater (Directorate Generale), hvoraf det ene, DG Kontrol, er ansvarligt for selve kontroludøvelsen, mens det andet, DG Kontrolpolitik, bl.a. er beskæftiget med kontrol af EU-implementering i belgisk lovgivning eller uoverensstemmelser i den belgiske lovgivning. Belgisk politi er således ikke ansvarlig for overvågning af belgisk veterinærlovgivning, men kan, såfremt kontrollører fra AFSCA i en specifik sag skulle skønne det påkrævet, blive tilkaldt af disse. Estland:
Finland: Om  kontrollen  i  Finland  har  Ambassaden  i  Helsingfors  oplyst,  at  overvågningen  af  veterinærmæssige  forskrifters overholdelse henhører under Skov- og Jordbrugsministeriet, der benytter dyrlæger, der dels optræder som selvstændige dels som myndighedernes repræsentanter. Frankrig: For så vidt angår Frankrig har Ambassaden i Paris oplyst, at veterinærkontrollen hører under MAAPARs (Ministeriet for Landbrug, Fødevarer, Fiskeri og Landdistrikter) ressort. Den kompetente administrative enhed er DGAL (Direction générale de l’alimentation – Generaldirektoratet for fødevarer). DGAL har ansvaret for fødevaresikkerhed og – kvalitet i hele kæden fra jord til bord, for dyresundhed og -velfærd og for  plantesundhed.  Opgaven  løses  i  samarbejde  med  Sundhedsministeriet  og  Ministeriet  for  Sundhed  og  Social Beskyttelse (DGS - Generaldirektoratet for Sundhed1) og Ministeriet for Økonomi, Finanser og Industri (DGCCRF - Generaldirektoratet for Forbrug, Konkurrence og Svigsbekæmpelse2). I  Frankrig  er  de  sanitære  og  phytosanitære  politikker  indrammet  af  et  såkaldt  nationalt  retningsgivende  direktiv (Directive nationale d’orientation), som bygger på fra jord til bord filosofien (”du champ à l’assiette”). De veterinære opgaver varetages på centralt hold, dvs. inden for DGAL, primært af Underdirektoratet for dyresundhed og  -beskyttelse,  af  Generalveterinærinspektørerne  og  af  Den  nationale  brigade  for  veterinære  og  phytosanitære undersøgelser (BNEVP – Brigade nationale d’enqête vétérinaires et phytosanuitaire). Underdirektoratet er ansvarlig for lovgivningen   vedrørende   dyresundhed   (epidemio-overvågning   og   sygdomsbekæmpelse, sanitære betingelser omkring avl og reproduktion, sanitær kvalifikation af bedrifterne og de praktiserende dyrlægers sanitære mandat), veterinær  medicin,  sanitære  produktionsvilkår  og  kvalitet  i  forhold  til  foderproduktionen, husdyrenes identifikation og bevægelser samt kontrol heraf og dyrevelfærd. De 9 generalveterinærinspektører er ansvarlige for den interregionale koordination mellem de dekoncentrerede tjenester (se nedenfor), de har til opgave at sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af ressourcerne og at evaluere de dekoncentrerede tjenesters indsats. BNEVP er en special- og specialistenhed, der gennemfører undersøgelser som led i kampen mod organiseret kriminalitet inden for de sanitære og phytosanitære områder, og som yder bistand til de dekoncentrerede tjenester i tilfælde af sygdomsudbrud eller anden sanitær krise. Brigaden intervenerer, når en undersøgelse omfatter mere end et departement. I hvert af Frankrigs 96 departementer (hvortil kommer 4 oversøiske departementer) har MAAPAR en dekoncentreret veterinærtjeneste (DDSV – Direction départementale des services vétérinaires – det departementale veterinærdirektorat) med ca. 4.000 medarbejdere, der efter behov kan trække på yderligere 8.000 praktiserende veterinærer. DDSV   er   på   departementalt   niveau   ansvarlig   for   kontrollen   med   gennemførelsen   og   overholdelsen   af veterinærlovgivningen og for hygiejne og sundhed omkring fødevarer ligesom DDSV inden for årlige kontrolplaner er ansvarlig for overvågningen af sikkerheden i foderproduktionen. DDSV er normalt organiseret i to hovedtjenestegrene, den ene ansvarlig for dyresundhed og dyrebeskyttelse/-velfærd, den  anden  for  fødevaresikkerhed.  DDSV  gennemfører  en  permanent  overvågning  af  dyresundheden,  og  ethvert konstateret  sygdomstilfælde  udløser  –  i  overensstemmelse  med  EU’s  fælles  regler  –  en  bekæmpelses-  og inddæmningsoperation efter forud fastlagte retningslinier. DDSV har også ansvaret for sundhed og sikkerhed omkring importerede dyr og fødevarer og de udsteder veterinærcertifikater i forbindelse med eksport. - 2 -
I  hver  af  Frankrigs  26  regioner  (inklusive  Korsika,  der  karakteriseres  som  et  regionalt  kollektiv)  findes  en dekoncentreret  regional  veterinær-tjeneste  (DRSV  –  Direction  régionale  des  services  vétérinaires  –  det  regionale veterinærdirektorat), som har til opgave at harmonisere og koordinere DDSV’ernes indsats og at understøtte disse på det teknisk faglige plan. I tilfælde af sygdomsudbrud eller anden krisesituation, som omfatter flere departementer, er DRSV ansvarlig for bekæmpelsesforanstaltningerne, idet det baserer sig på en pulje af de departementale tjenesters ressourcer. Medens det således på samme måde som i Danmark er veterinærtjenesten, der er ansvarlig for den veterinære sikkerhed mv., er der selvfølgelig en arbejdsdeling, når en sag udvikler sig fra en administrativ sag til en straffesag. De veterinære myndigheder kan med hjemmel i Code Rural (landloven) og Code de la consommation (forbrugsloven) påtale enhver lovovertrædelse inden for myndighedernes ressort. De kan give formaninger og påbud, de kan lukke en virksomhed,  de  kan  beslaglægge  fødevarer,  der  er  uegnede  til  menneskeføde,  de  kan  tilbagekalde  produkter  fra distributionen osv. De veterinære myndigheder har adgang til ethvert sted, hvor der opdrættes dyr, produceres eller oplagres fødevarer af animalsk oprindelse. Generelt kan de tage ethvert konserverende skridt, der er nødvendigt for at beskytte forbrugerne og besætningerne, og de kan, hvor det er nødvendigt, tilkalde ordensmagten. I  alvorligere  tilfælde  optages  rapport  (”procès  verbal”),  som  oversendes  til  den  offentlige  undersøgelsesdommer. Herefter kører sagen i det strafferetlige system. Grækenland: For så vidt angår Grækenland har Ambassaden i Athen oplyst, at det er veterinærafdelingen i Landbrugsministeriet, der har til opgave at overvåge overholdelsen af de veterinærmæssige forskrifter. I hvert amt samt ved grænseovergangene i Grækenland har Landbrugsministeriet en lokal veterinærafdeling, som forestår kontrollen i området. Holland: Ambassaden i Haag har om kontrollen i Holland oplyst, at det ikke er en politimæssig opgave at overvåge overholdelsen af veterinærmæssige forskrifter m.v. Overvågningen varetages af en særlig efterforskningsafdeling under landbrugsministeriet (Algemene Inspectiedienst), hvis  ansatte  har  særlige  beføjelser  til  at  udføre  efterforskningsopgaver  og  arbejder  landsdækkende  fra  regionale kontorer. Irland: Ambassaden i Dublin har oplyst, at det i Irland er Department of Agriculture, Food and Rural Development, der har det overordnede ansvar for  overvågningen af overholdelsen  af de veterinærmæssige  forskrifter m.v., under  hvem også embedsdyrlæger hører. De lokale myndigheder har visse decentrale bemyndigelser til inspektioner. Drejer det sig om spørgsmål i forbindelse med overtrædelse af regler om dyrevelfærd (dyremishandling, kriminelle sager, smugling etc.), er  det  politiet, muligvis  i samarbejde med  Department of  Agriculture, Food  and Rural  Development og de  lokale myndigheder, der har ansvaret. Italien: I  Italien  administreres  veterinærkontrollen  ifølge  Ambassaden  i  Rom  af  Sundhedsministeriets  fødevare-  og veterinærafdeling,  som  har  sit  eget  såkaldte  "veterinærpolitikorps"  (Polizia  Veterinaria)  tilknyttet  de  17  regionale veterinærkontorer (fødevareregioner), de lokale sundhedskontorer (ASL) og Sundhedsministeriet.  En del veterinærer, ansat i Sundhedsministeriets veterinærpolitikorps, er civile med status af politimænd (Ufficiale di Polizia Giuridiziaria), hvilket betyder, at de kan udfærdige politirapporter og udstede bødeforlag. Sundhedsministeriets "veterinærpolitikorps" består af ca. 5000 ansatte. Veterinærpolitiets typiske opgaver er im- og eksportkontrol samt kontrol hos producenter og på produktionsvirksomhederne. - 3 -
Herudover er en særlig afdeling af ”Carabinieri”-korpset ved navn Nucleo Antisofisticazioni (forkortet NAS - Enhed for bekæmpelse af bedragerier) tillige tilknyttet Sundhedsministeriet. NAS' typiske opgaver er kontrol i handelsleddet. Med  hensyn  til  transport  af  levende  dyr  er  følgende  egentlige  politikorps  involveret  i  kontrollen  udover veterinærpolitiet:  vejpolitiet  (Polizia  Stradale),  finanspolitiet  (Finanza)  og  det  italienske  landbrugsministeriums skovbrugskorps. Letland: For  så  vidt  angår  Letland  har  Ambassaden  i  Riga  oplyst,  at  kontrollen  med  overholdelse  af  de  veterinærmæssige forskrifter m.v. varetages af Fødevare-  og Veterinærtjenesten (Partikas un veterinarais dienests - PVD), som er en statslig myndighed under Landbrugsministeriet. PVD har til opgave at sikre en ensartet statslig overvågning og kontrol med hensyn til fødevaresikkerhed og veterinære bestemmelser. Litauen: I Litauen er kontrollen med overholdelse af de veterinære forskrifter ifølge Ambassaden i Vilnius ikke en politimæssig opgave.  Lovgivningen  kontrolleres  af  Den  Nationale  Levnedsmiddels-  og  Veterinærtjeneste  (NLVT),  der  er  en statsinstitution,  der  refererer  direkte  til  regeringsadministrationen  (statsministeriet),  og  som  har  ansvaret  for implementeringen af statens politik indenfor levnedsmiddel- og veterinærområdet. Luxembourg: I Luxembourg er opgaven med overholdelse af veterinærmæssige forskrifter ifølge Ambassaden i Luxembourg fastsat i hver   enkel   forskrift.   Uagtet   at   Veterinærmyndighederne   (Administration   de   Services   Vétérinaires)   under Landbrugsministeriet  er  den  fagligt  kompetente  administrations-  og  overvågningsmyndighed,  hvorunder  også Veterinærinspektionen hører, er også politi og toldvæsen tillagt overvågningskompetence i visse henseender. Det vil sige, at politi og toldvæsen har direkte førstehåndskompetence og kontrolpligt i visse sammenhænge. I andre tilfælde kan politiets og toldvæsenets indgriben ske på anmodning af Veterinærinspektionen. Luxembourg  er  transitland  for  en  betydelig  mængde  international  vejtransport,  og  et  eksempel  på  politiets  og toldvæsenets indgriben ex officio er kontrollen med dyretransporter. Årsagen til toldvæsenets indsats på dette område skyldes bl.a., at man i forbindelse med åbningen af grænserne som følge af indførelsen af "det indre marked" omskolede tolderne til andre overvågningsopgaver inde i landet. Polen: For  så  vidt  angår  Polen  har  Ambassaden  i  Warszawa  oplyst,  at  det  overordnede  ansvar  for  overholdelsen  af  de veterinære regler påhviler Den Veterinære Inspektion, der er underlagt landbrugsministeren. Den Veterinære Inspektion er et overordnet organ, der implementerer sine opgaver gennem den regionale administration på linie med de danske amter (Voivod/regioner og Poviats/sekundærkommuner) og gennem de veterinære grænsekontorer. Slovenien: For  så  vidt  angår  situationen  i  Slovenien  har  Ambassaden  i  Ljubljana  oplyst,  at  det  er  veterinærmyndighederne (Veterinary  Administration  under  Ministry  of  Agriculture,  Forestry  and  Food),  der  kontrollerer  overholdelsen  af veterinære forskrifter m.v. Eneste undtagelse er transport af levende dyr, der overvåges af politiet. Spanien: - 4 -
I Spanien kontrolleres overholdelsen af veterinære forskrifter ifølge Ambassaden i Madrid af de veterinære myndigheder under den spanske centralregerings Ministerium for Landbrug, Fiskeri og Fødevarer og Landbrugsministerierne i de 17 spanske autonomier (som Spanien i henhold til den spanske forfatning er opdelt i). Den udøvende kontrol (i forhold til borgerne) af veterinære forskrifter ligger hos autonomiernes veterinærmyndigheder. Storbritannien: Om kontrollen  i  Storbritannien har  Ambassaden  i London  oplyst, at  the  State Veterinary  Service  (SVS) varetager kontrollen med overholdelsen af veterinærmæssige forskrifter. SVS hører under Ministeriet for Miljø, Fødevarer og Landlige anliggender. SVS varetager en lang række opgaver, der vedrører dyrevelfærd og fødevaresikkerhed. Deres primære opgave består i at forebygge og overvåge udbredelsen af dyresygdomme, fremme landbrugsdyrs velfærd og offentlig sundhed, beskytte husdyr, og kontrollere anvendelsen af veterinær medicin samt eksport af dyr og dyreprodukter. Blandt SVS' opgaver indgår bl.a. kontrolbesøg til bondegårde og markeder, rådgivning af landmænd med hensyn til sygdomsforebyggelse og import og eksport af dyr samt udstedelse af sundhedscertifikat, undersøgelser af dyr for sygdomme og medicinrester og godkendelse af dyr til brug for kunstig inseminering. SVS har bemyndigelse til at håndhæve lovgivningen på samtlige af de ovennævnte områder. I tilfælde af et omfattende sygdomsudbrud som  f.eks. mund-  og klovsyge inddrages dog yderligere  aktører, heriblandt politiet, der sørger for sygdomskontrol og afhjælper f.eks. logistiske problemer i relation hertil. I det daglige arbejde inddrager SVS lokale myndigheder og tjenester i kontrollen med overholdelsen af veterinærmæssige forskrifter. Som  udgangspunkt  er  det  således  ikke  en  politimæssig  opgave  at  overvåge  overholdelsen  af  veterinærmæssige forskrifter. Sverige: For  så vidt angår  Sverige  har Ambassaden i Stockholm  oplyst, at det overordnede ansvar for  overholdelsen af de veterinære regler påhviler Djurskyddsmyndigheten, der er en ny myndighed, der blev oprettet pr. 1. januar 2004. Djurskyddsmyndigheten er det overordnede organ for en række regionale og lokale aktører. I alle kommuner findes således en "djurskyddsinspektör", der rapporterer til amtsdyrlægen (länsveterinär). Amtsdyrlægerne træffer beslutning i de mere alvorlige sager og udfører også selv inspektioner. Politiet skal efter begæring samarbejde med de veterinære myndigheder. Tjekkiet: Om  kontrollen  i  Tjekkiet  har  Ambassaden  i  Prag  oplyst,  at  politiet  næsten  aldrig  er  involveret  i  veterinære kontrolforanstaltninger. Ifølge loven er det hovedstadens såkaldte veterinære/hygiejniske station og dens filialer rundt i landet, der foretager veterinære kontroller f. eks. på restauranter og andre offentlige steder. De har beføjelse til at opkræve bøder og foretage andre indgreb i tilfælde af overtrædelser og er således fuldstændigt uafhængige af politiet. Hovedstadens hygiejniske station hører under Sundhedsministeriet. Tyskland: For så vidt angår Tyskland har Ambassaden i Berlin oplyst, at overvågning og kontrol af veterinære forskrifter m.v. er et delstatsanliggende, hvor den ansvarlige myndighed er delstatskredsens veterinære embeder. Når  en  borger  har  mistanke  om  dyremisrøgt,  sker  anmeldelse  først  til  politimyndigheden,  der  sammen  med  den veterinære myndighed foretager inspektion og undersøgelse af det anmeldte tilfælde. - 5 -
Ud over den forskriftsmæssige kontrol kan veterinærmyndigheden på eget initiativ foretage en uanmeldt kontrol, når der er mistanke om misrøgt. Hindres veterinærmyndigheden adgang til den pågældende bedrift, tilkaldes politimyndigheden for at sikre gennemførslen af den veterinære kontrol. Ved kontrol af dyretransporter kan en veterinærmyndighed betræde og kontrollere det pågældende transportmiddel. Den forudgående standsning af transportmidlet/køretøjet kan kun foretages af en politimyndighed. Ungarn: Ifølge Ambassaden i Budapest er det de veterinære myndigheder (lagdelt på nationalt, regionalt og lokalt niveau), som er  underlagt  det  ungarske  ministerium  for  landbrug  og  rural  udvikling,  der  kontrollerer  overholdelsen  af veterinærmæssige forskrifter m.v. i Ungarn. De ungarske toldmyndigheder forestår kontrollen af transporter af levende dyr over de nationale grænser, mens kontrol af  transporter  af  levende  dyr  indenfor  landets  grænser  kan  foretages  af  det  ungarske  færdselspoliti.  Konstaterede uregelmæssigheder  i  overholdelse  af  veterinærmæssige  forskrifter  rapporteres  umiddelbart  videre  til  relevante veterinære myndigheder, der tager aktion. Østrig: For så vidt angår Østrig har Ambassaden i Wien oplyst, at gennemførelsen og overvågningen af og kontrollen med veterinærlovgivningen   er   henlagt   til   delstaterne,   hvor   de   stedlige   embedsdyrlæger   i   ministerpræsidentens (Landeshauptmann) navn er de ansvarlige myndighedspersoner. På embedsdyrlægens anmodning kan politiet bistå ved efterforskningen. Justitsministeriet har  endnu  ikke modtaget  svar  fra Cypern,  Malta, Portugal  og  Slovakiet. Justitsministeriet  vender tilbage, hvis ministeriet modtager oplysninger fra disse lande. - 6 -
1 DGS gennemfører en sundhedsmæssig overvågning gennem indsamling af hospitalsstatistikker, det skal godkende berigede fødevarer, sundhedsanprisninger mv. 2 DGCCRF varetager opgaver vedrørende sikkerhed, redelighed og kvalitet, tilsætningsstoffer, mærkning og markedsføring mv. Hovedmålsætningen er sikring af redelig adfærd. - 7 -