DEPARTEMENTET
J.nr. SN 2001-101-0931
Den 1. november 2004
Miljøministerens besvarelse af Alm. del - spørgsmål nr. 73 stillet af Folketingets Miljø- og
Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 73
Ministeren bedes redegøre for Skov- og Naturstyrelsens praksis med hensyn til at ophæve eller
indskrænke skovbyggelinjer.
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Skov- og Naturstyrelsen, som har svaret følgende, som jeg kan
henholde mig til:
Formålet med ministerens hjemmel i naturbeskyttelsesloven (der er delegeret til Skov- og
Naturstyrelsen) til at ophæve/indskrænke naturbeskyttelseslovens bygge- og beskyttelseslinjer er at
tilvejebringe en administrativ lettelse for myndighederne, hvor man erstatter en række konkrete
dispensationer med én administrativ sagsgang, en samlet ophævelse. Dvs. at ophævelse/indskrænkning
kan komme på tale i forbindelse med f.eks. parcelhusområder, der opføres på grundlag af en lokalplan.
Lovens hovedprincip er fortsat, at der søges konkret dispensation hos amt eller kommune med
ankemulighed til Naturklagenævnet. Hvis der ikke er tale om lokalplaner med et større antal successive
byggemuligheder, afviser styrelsen en ansøgning og henviser kommunen til lovens hovedprincip om
konkret dispensation. Sager af denne karakter kan være institutionsbyggerier, hotelbyggerier og
lokalplaner for et mindre antal huse.
Styrelsen afviser med samme begrundelse endvidere at ophæve bygge- og beskyttelseslinier, hvor der
er tale om enten meget ekstensiv arealanvendelse, f.eks. sommerlande, oplevelsesparker, idrætspladser,
vindmølleparker, P-pladser, campingpladser, materiel- og oplagspladser o.lign., eller hvor udnyttelsen
er midlertidig, f.eks. lossepladser eller deponeringspladser.
Når styrelsen afslår at ophæve en linje, helt eller delvis, vil det fremgå, om det skyldes, at kravet om
administrativ lettelse ikke er opfyldt, at lokalplanen er for upræcis, eller om det skyldes, at man ikke
finder det foreneligt med beskyttelseshensynet at ophæve linien eller kun vil ophæve den delvis.