DEPARTEMENTET J.nr. M 1034-0312 Den 28. oktober 2004 Miljøministerens besvarelse af alm. del spørgsmål nr. 63 stillet af Fol ketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 12. oktober 2004. Spørgsmål  nr. 63: Hvilke muligheder har virksomhederne for at anke et udfaktureret tidsforbrug, der opfattes som urimeligt/unødvendigt? Svar: Det er tilsynsmyndighedens ansvar at vurdere, hvilket tilsyn der er nødvendigt over for den enkelte virksomhed. Miljøstyrelsen udstikker generelle vejledende retningslinjer for tilsynet, men behovet vil altid skulle vurderes konkret af den relevante tilsynsmyndighed. En klageinstans ville ikke reelt kunne prøve dette spørgsmål, og heller ikke have mulighed for at kontrollere, om det anførte antal timer rent faktisk er anvendt af myndigheden. Det er derfor vurderet, at indførelse af klageadgang over tilsynsmyndighedens tidsforbrug reelt ikke ville give virksomhederne større sikkerhed, og derfor ikke vil være hensigtsmæssig I øvrigt vil tilsynsmyndigheden også være tilskyndet til en effektiv ressourceanvendelse, da myndigheden selv skal betale godt 40 % af indsatsen, som ikke indgår i brugerbetalingen. Forhold, som af myndigheder eller virksomheder opfattes som problemer i forhold til administrationen af de nye regler, herunder principielle spørgsmål om ressourceanvendelsen, vil også kunne drøftes i det under spørgsmål 435 omtalte evalueringsudvalg. Som i alle andre kommunale anliggender gælder det desuden, at hvis myndigheden klart tilsidesætter reglerne, kan statsamtet gribe ind efter den kommunale styrelseslovgivning. I sager på Miljøministeriets område vil statsamtet normalt foretage en høring af Miljøstyrelsen eller Skov- og
Naturstyrelsen, og der vil desuden som altid være mulighed for at henvende sig direkte til Miljøstyrelsen for at få en vejledende udtalelse om tvivlspørgsmål i bekendtgørelsen. Endelig kan sagen indbringes for domstolene.