DEPARTEMENTET
J.nr. M 1034-0312
Den 28. oktober 2004
Miljøministerens besvarelse af alm. del spørgsmål nr. 62 stillet af Fo l-
ketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 12. oktober 2004.
Spørgsmål nr. 62:
Vedrørende udkast til Bekendtgørels e om brugerbetaling ved godken-
delse og tilsyn efter Miljøbeskyttelsesloven.
Hvilke overvejelser/beregninger har ministeren gjort sig over den eks-
tra kommunale administration og det inddrivelsesarbejde, der vil op-
stå, når virksomhederne ikke vil betale den tilsendte faktura - f.eks.
fordi de er uenige i det angivne tidsforbrug (til forberedelse og efter
behandling af tilsynet) uden for virksomheden?
Svar:
Bekendtgørelsen er udstedt d. 16. september 2004, og den nye bruge r-
betalingsordning træder i kraft fr a 1. januar 2005. I forbindelse her-
med har jeg nedsat et evalueringsudvalg, som bl.a. skal forberede en
evaluering af ordningen, når den har fungeret et år. Udvalget skal l ø-
bende følge, hvorledes det nye brugerbetalingssystem anvendes i
praksis af tilsyns- og godkendelsesmyndighederne, og skal også in d-
drage spørgsmål om ressourceeffektivitet m.v. i arbejdet.
Det kan oplyses, at der i forbindelse med høringen over bekendtgøre l-
sen har været enighed med de kommunale parter om at skønne me r-
udgifterne i forhold til administrationen af den gamle ordning til ca.
325.000 kr. om året, og dette beløb er givet i økonomisk kompensat i-
on til kommuner og amter. Beløbet skal dække ressourceanvendelse til
besvarelse af henvendelser om ordningen.