DEPARTEMENTET J.nr. M 1034-0312 Den 28. oktober 2004 Miljøministerens besvarelse af alm. del spørgsmål nr. 62 stillet af Fo   l- ketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 12. oktober 2004. Spørgsmål  nr. 62: Vedrørende udkast til Bekendtgørels  e om brugerbetaling ved godken- delse og tilsyn efter Miljøbeskyttelsesloven. Hvilke overvejelser/beregninger har ministeren gjort sig over den eks- tra kommunale administration og det inddrivelsesarbejde, der vil op- stå, når virksomhederne ikke vil betale den   tilsendte faktura - f.eks. fordi de er uenige i det angivne tidsforbrug (til forberedelse og efter behandling af tilsynet) uden for virksomheden? Svar: Bekendtgørelsen er udstedt d. 16. september 2004, og den nye bruge r- betalingsordning træder i kraft fr  a 1. januar 2005. I forbindelse her- med har jeg nedsat et evalueringsudvalg, som bl.a. skal forberede en evaluering af ordningen, når den har fungeret et år. Udvalget skal l  ø- bende følge, hvorledes det nye brugerbetalingssystem anvendes i praksis af tilsyns- og godkendelsesmyndighederne, og skal også in d- drage spørgsmål om ressourceeffektivitet m.v. i arbejdet. Det kan oplyses, at der i forbindelse med høringen over bekendtgøre  l- sen har været enighed med de kommunale parter om at skønne me   r- udgifterne i forhold til administrationen af den gamle ordning til ca. 325.000 kr. om året, og dette beløb er givet i økonomisk kompensat   i- on til kommuner og amter. Beløbet skal dække    ressourceanvendelse til besvarelse af henvendelser om ordningen.