./. DEPARTEMENTET J.nr. D 013-0365   Den 9. december 2004 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 47 stillet af Folketingets Miljø - og Planlæ  g- ningsudvalg (jf. spm. 401 Folketingsåret 2003 -4, alm. del - bilag 1193). Spørgsmål: ”Ministeren bed es udarbejde en oversigt over udvalg, arbejdsgrupper m.v. på ministeriets område siden den 1. oktober 2003 med angivelse af kommissorium, sammensætning og tidsfrist for arbe  j- det.” Svar: Der er siden 1. oktober 2003 nedsat følgende udvalg, arbejdsgrupper m .v. på Miljøministeriets o  m- råde: 1.  Arbejdsgruppen vedr. sundhedsmæssige kriterier for indholdet af farlige stoffer i jord, luft og                  vand 2.    Arbejdsgruppe til kortlægning af problemstillinger, der knytter sig til verserende erstatningss  a- ger vedrørende indendørs anvendelse af Rentolin 3.  Arbejdsgruppen  vedrørende oprettelse af et  MCS -videncenter 4.  Arbejdsgruppen til revision af havbrugsbekendtgørelsen 5.    Myndighedsudvalget – 6.    Arbejdsgruppen vedrørende revision af motorsportsvejledningen 7.    Arbejdsgruppe for belysning af de tekniske muligheder og økonomiske konsekvenser for r eduk- tion af NOx-emissionen i Danmark. 8.    Arbejdsgrupper til udarbejdelse af branchebilag 9.    Udvalget vedrørende opfølgning på o   g overvågning af brugerbetalingsbekend tgørelsen 10. Skarv-arbejdsgruppen 11. Arbejdsgruppen om prioritering af fredningsindsatsen 12. Tre styregrupper for pilotprojekter for nationalparker (Kongernes Nordsjælland, Vadehavet og   Marin Nationalpark Læsø) 13. Den nationale følgegruppe vedrørende nationalparker 14. Bestyrelsen for Produktionsafgiftsfonden for Pyntegrønt og Juletræer De nævnte udvalg, arbejdsgrupper m.v. er bl.a. nedsat som led i den politiske opfølgning på drøfte l- ser i Folketinget, som led i forberedelsen af nye initiativer, herunder ny lovgivning, samt til at fore- tage evaluering og revision af eksisterende regler. Der er vedlagt en oversigt af 8. december 2004 over kommissorium, sammensætning og tidsfrist for de enkelte udvalg, arbejdsgrupper m.v
2 Miljøministeriet Departementet Koncernområdet J. nr. D 013-0365 8. december 2004 UVi Oversigt over Kommissorier, sammensætning og tidsfrist for udvalg, arbejdsgrupper mv., der er oprettet på Miljøminis  teriets område siden 1. oktober 2003. 1.    Arbejdsgruppen vedr. sundhedsmæssige kriterier for indholdet af farlige stoffer i jord, luft og vand Kommissorium Baggrund Kriterierne for kortlægning af forurenet jord blev fastlagt i 1992. På det tidspunkt blev d   et besluttet, at kriterierne skulle være identisk med de   sundhedsmæssige kvalitetskriterier for kemikalier. De sundhedsmæssige kvalitetskriterier fastlægger et meget højt generelt beskyttelsesniveau, som ikke tager højde for konkrete afvejninger af risiko. Siden jordforureningsloven blev vedtaget, har amterne kortlagt store områder i Danmark. Embed s- læger i København konkluderer i en rapport fra januar 2003 om de store jordområder i Københavns og Frederiksberg Kommuner, der overstiger de sundhedsmæssige kva  litetskriterier, at sundhedsrisi- koen for tjæren i jorden er ¼ af den beregnede risiko fra kosten og er betydelig mindre end risikoen ved luftforurening og passiv og aktiv rygning. Fyns Amt har i lyset af embedslægernes rapport besluttet indtil videre kun   at kortlægge tjæreforur e- ninger, når de overstiger kvalitetskriteriet mere end 25 gange, og anmodet Miljøstyrelsen om en udmelding vedr. kvalitetskriteriet for tjære. Miljøstyrelsen har oplyst, at kortlægningen af jordforurening har et omfang, som ikke t   idligere har været sat i forhold til den konkrete sundhedsmæss ige risiko ved jordforureningen. En regulering, der baserer sig på en direkte anvendelse af de sundhedsmæssige kvalitetskriterier kan efter Miljøstyrelsens opfattelse føre til en uhe  nsigtsmæss  ig kortlægningspraksis. På baggrund af ovennævnte, finder Miljøstyrelsen, at der bør sikres en kortlægningspraksis, der t a- ger udgangspunkt i den konkrete risiko for sundhed og miljø . Gruppens opgaver Arbejdsgruppen skal vurdere hvorvidt de sundhedsmæss  ige kvalitetskriterier ligger på det rigtige niveau i relation til international praksis, samt give forslag til ændringer, herunder hvilke konsekvenser dette vil h  a- ve for beskyttelsesniveauet. På baggrund heraf udarbejder Miljøstyrelsen udkast til vejledni  ng i fastsættelse af sundhedsbaserede kvalitetskriterier
3 vurdere, hvorledes kriterierne for kortlægning af forurenet jord   kan fastlægges mere hensigt  s- mæssigt, så der tages højde for såvel den konkrete sundhedsmæssige risiko fra de kortlagte ar ea- ler, som de samfundsmæssige konsekvenser af kortlægningen. Arbejdsgruppen skal i den fo r- bindelse give forslag til fremtidige kriterier for kortlægning med særlig vægt på bly og PAH - forbindelser. I dette arbejde skal der tages hensyn til principperne på andre områder  , herunder internationale principper. Kortlægningskriterierne skal : ligge på et sundhedsmæssigt forsvarligt niveau bidrage til understøttelsen af befolkningens sundhedstilstand også set i relation til de øvrige ki   l- der, der påvirker befolkningens sundheds tilstand bidrage til, at jord kun opgraves og transporteres til rensning, deponering eller genanvendelse, hvis det kan begrundes ud fra samlede sundheds- og/eller miljøhensyn føre til kortlægning af jordforurening i et omfang, der kan håndteres af myndighe der og borgere ligge i samme størrelsesorden som kriterierne i de øvrige EU  -lande. Gruppens sammensætning Formandskab og sekretariat: Miljøstyrelsen v. kontorchef Inger Bergmann. Øvrige deltagere: Sundhedsstyrelsen/Embedslægevæsenet: Arne Scheel Thomsen, Embedslægeinstitutionen i Købe   n- havns Amt og Henrik L. Hansen, Embedlægeinst  itutionen i Vejle Amt Fødevareministeriet: Lulu Krüger og Dorthe Licht, Fødevaredirektoratet Arbejdstilsynet: Lillian Petersen Amtsrådsforeningen: Ingela Karlsson, Frederiksborg A mt Kommunernes Landsforening: Eric Farley, Herning Kommune Københavns Kommune: Annette Bech Nielsen Frederiksberg Kommuner: Jens Erling Klindt Tidsplan Arbejdsgruppen afrapporterer til ministeren den 1. november 2004. Afrapporteringen til ministeren forelå den 6. december 2004, jf. b esvarelsen af spørgsmål 48. 2.    Arbejdsgruppe til kortlægning af problemstillinger, der knytter sig til verserende ersta  t- ningssager vedrørende indendørs anvendelse af Rentolin Kommissorium Baggrund Regeringen har i en beretning over B 166 tilkendegivet, at den som udgangspunkt er positivt indstil- let over for at hjælpe de skadelidte efter indendørs brug af træbeskyttelsesmidlet Rentolin. Det fo r- udsætter, at det saglige grundlag herfor er til stede, herunder at de nødvendige økonom iske og juri- diske forudsætninger er opfyldt. Regeringen har i den forbindelse besluttet at nedsætte en arbejd s- gruppe. Gruppens opgaver
4 Arbejdsgruppen skal kortlægge de problemstillinger, der knytter sig til  indendørs anvendelse af Rentolin, med særlig   fokus på de familier der ikke kan bo i deres huse på grund af rentolinbehan  d- lingen, og som midlertidigt er havnet i en problematisk situation som følge af, at verserende civile retssager om udbetaling af erstatning er stillet i bero i afventning af en afgørelse fra EF -domstolen. Derudover skal arbejdsgruppen undersøge behovet og mulighederne for at hjælpe de skadelidte, herunder om de nødvendige juridiske og økonomiske forudsætninger herfor kan opfy ldes. Arbejdsgruppen skal i den forbindelse: - give et overblik over de verserende civile erstatningssager, som er rejst som følge af  indendørs anvendelse af Rentolin, - belyse omfanget og typen af boligmæssige problemer, der er affødt af indendørs anvendelse af Rentolin. - vurdere mulighederne for at opdele de skadelidte i grupper af familier efter deres behov for mid- lertidig hjælp, især i relation til den boligmæssige situation, og muligheden for klart at def inere, hvilke familier der hører til i de e nkelte kategorier. - belyse forskellige muligheder for afhjælpning   af de opståede problemer for de skadelidte,  og i den forbindelse overveje: - om der er behov for at tilvejebringe et særligt lovgrundlag, - spørgsmål af administrativ karakter, herunder hvilke myndigheder der i givet fald vil skulle   inddrages i stillingtagen til de enkelte hjælpeforanstaltninger og eventuelt behovet for klagea  d- gang, - konsekvenser for de enkelte grupper af skadelidte, - de eventuelle økonomiske konsekvenser for stat og kommuner, og   - tidshorisonten for eventuelle hjælpeforanstaltningers iværksæt telse og gennemførelse, dvs. hvornår den enkelte foranstaltning kan være på plads, og de ramte familiers situa tion være forbedret. Arbejdsgruppen skal ikke direkte beskæftige sig med de sundhedsmæssige udgifter, kompensation for sundhedsmæssige gener mv  . eller de aspekter, der for eksempel relaterer sig til de skadelidtes eventuelle nedsatte erhvervsevne. Gruppens sammensætning Arbejdsgruppen består af repræsentanter for Miljøstyrelsen, Justitsministeriet, Indenrigs - og Sund- hedsministeriet, Finansministeriet og  Økonomi  - og Erhvervsministeriet. Miljøstyrelsen varetager formandskab og sekretariatsfunktion. Andre ministerier kan inddrages efter behov. Rentolinforeningen og faglige eksperter kan inddrages i arbejdet, især med hensyn til kortlægning af de skadelidtes problemer. Tidsplan Arbejdsgruppen afrapporterer til regeringen senest 1. oktober 2004. Arbejdsgruppen har afsluttet sit arbejde med en redegørelse af 24. september 2004, jf. besvarelsen af spørgsmål 48.
5 3. Arbejdsgruppen  vedr. oprettelse af et  MCS-videncenter1 Baggrund Forud for 1. behandlingen  i Folketinget af B166 om kompensation til ofre for træbehandlingsmidlet Rentolin tilkendegav den daværende miljøminister den 17. maj 2004, at han blandt flere fremadre   t- tede initiativer ville undersøge mulighederne for at oprette et MCS -videncenter. Målet med et s å- dant videncenter skulle være at skabe et bedre grundlag for konkrete initiativer, som kan forebygge MCS-skader fra kemikalier frem over. Ministeren tilkendegav endvidere, at der ville blive nedsat en arbejdsgruppe med relevante fagfolk og repræsentanter for foreningerne, der skulle rådgive minist   e- ren om fremadrettede initiativer, herunder hvilke præc  ise opgaver et sådant videncenter skulle have. Arbejdsgruppens sammensætning og arbejde Efter indledende drøftelser med Foreningen af Duft - og Kemikalieoverfølsomme, MCS netværk Danmark og Landsforeningen af Rentolin-ramte i Danmark i august 2004 nedsatte  Miljøstyrelsen en arbejdsgruppe med repræsentation fra følgende myndigheder og foreninge   r: Indenrigs- og Sund- hedsministeriet, Arbejdstilsynet, Socialministeriet, Arbejdsskadestyrelsen, Arbejdsmiljøinstituttet, Miljø - og arbejdsmedicinsk afd. Bispebjerg hospital, øre -næse    halsafdelingen, Rigshospitalet, Vi- dencenter for Allergi, forfatteren til MCS-rapporten, Foreningen for duft- og kemikalieoverfølso m- me, MCS netværk Danmark og Landsforeningen af rentolin  -ramte i Danmark. Arbejdsgruppen har afholdt sit første og eneste møde den 5. oktober 2004, hvor alle mødedeltagere havde forberedt et oplæg -center skal beskæftige sig med. På baggrund af disse tilkendegivelser og den efterfølgende diskussion, hvor der overordnet var ko  n- sensus om de vigtigste opgaver for et videncenter, har Miljøstyrelsen sammenskrevet anbefalinge r, som efterfølgende er godkendt af en enig arbejdsgruppen. Tidsfrist Arbejdet er afsluttet med arbejdsgruppens notat af 21. oktober 2004 til miljøministeren, jf. besvare l- sen af spørgsmål 48. 4.    Arbejdsgruppen til revision af havbrugsbekendtgørelsen Kommissorium Baggrund Den daværende fødevareminister nedsatte i sommeren 2001 et havbrugsudvalg. Udvalget afgav i marts 2003 sin betænkning. Blandt anbefalingerne var, at reglerne på området, herunder havbrug s- bekekendtgørelsen, skulle forenkles og harmoniseres m est muligt, og at der nedsættes en hurtigta  r- bejdende gruppe af repræsentanter for myndigheder og erhverv med henblik på udarbejdelse af en standardiseret beregnings- og kontrolmodel. Modellen skal dokumentere tilførslen af næringssalte til havmiljøet fra d et enkelte opdrætsanlæg. Gruppens opgaver Gruppen skal dels udarbejde forslag til ovennævnte model og dels medvirke ved udformningen af en ny havbrugsbekendtgørelse. Gruppens sammensætning Formandskab og sekretariat: Miljøstyrelsen. 1 MCS står for Multiple Chemical Sensitivity, på dansk duft  - og kemikalieoverfølsomhed.
6 Deltagere: Danmarks Fiskeriundersøgelser, Fiskeridirektoratet, Institut for veterinær Mikrobiologi, Danmarks Firskeriforening, Asnæs Fiskeopdræt, SID, Danmarks Naturfredningsforening, Minist e- riet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Fødevareministeriet, Hjarnø Havbrug, Afdelin   g for Miljø- teknik Aalborg Universitet, DHI – Institut for Vand & Miljø, Vestsjællands Amt, Danmarks Fisk e- riforening og Eksportforening, Danmarks Miljøundersøgelser   – afd. For Sø    - og Fjordøkologi, Da n- marks Sportsfiskerforbund. Tidsplan Gruppen begyndte sit arbejde i oktober 2003 og dette forventedes afsluttet med udgangen af februar 2004. 5.    Myndighedsudvalget –  placering af myndighedskompetence i ny kommunalreform Kommissorium Baggrund I aftale om strukturreform, juni 2004 fastlægges en række grundlæggende principper for opgavefor- delingen på natur - og miljøområdet. I forlængelse af disse principper er det bl.a. fastlagt, at hove d- parten af den konkrete myndighedsudøvelse og håndhævelse inden for miljøbeskyttelsesloven v are- tages af kommunerne, idet godkendelse og tilsyn med en række særligt komplicerede virksomh eder dog varetages af staten. Udvalgets opgaver Der nedsættes et udvalg, der har til formål at komme med anbefalinger til den nærmere arbejdsd e- ling mellem stat og kommuner, således at der sker en afkla ring af, hvilke virksomheder henholdsvis staten og kommunerne skal godkende og føre tilsyn med i henhold til milj Drøftelserne skal alene vedrøre de virksomheder/listepunkter, der er opført på bilag 1 i den ko m- mende godkendelsesbekendtgørelse, idet alle virksomheder på bilag 2 forudsættes placeret i ko m- munerne. Arbejdsdelingen mellem stat og kommuner skal hvile på ensartede, objektive kriterier for, hvilken instans der tildeles ansvaret for godkendelse og tilsyn med virksomhederne i henhold til miljøb e- skyttelsesloven. Udvalget skal vurdere de økonomiske, administrative, miljømæssige og retssikkerhedsmæssige konsekvenser af udvalgets anbefalinger for erhvervslivet og borgerne. Udvalgets sammensætning Udvalgets sammensætning er endnu ikk  e færdigbehandlet. Følgende organisationer deltager i udvalgsarbejdet: Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsfo  r- ening, Københavns Kommune, Dansk Industri, Landbrugsraadet, Dansk Landbrug, CO -industri, Danmarks Naturfredningsforening, Finansministeriet, Økon  omi- og Erhvervsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Miljøministeriet (Skov - og Naturstyrelsen og Miljøstyrelsen). Forman d- skabet varetages af Miljøstyrelsen og sekretariat varetages af Skov - og Naturstyrelsen og Miljøst yrelsen. Tidsplan Udvalgsarbejdet skal afsluttes ultimo oktober 2004 med en rapport, således at udvalgets anbefali n- ger kan indgå i det videre arbejde med at impleme ntere strukturreformen.
7 Udvalget har afsluttet sit arbejde, jf. besvarelsen af spørgsmål  48. 6.    Arbejdsgruppen vedr. revision af motorsportsvejledningen Kommissorium Baggrund Motorsportsvejledningen er på nogle punkter utidssvarende, den giver ikke tilstrækkelig vejledning om en række spørgsmål omkring planlægningsforhold, og anvisningerne om fastsættelse af vilkår for nye henholdsvis eksisterende baner er for uspecifikke. Der savnes retningslinier for, at der ved fastsættelse af vilkår sker en afvejning, som ud over miljømæssige hensyn også inddrager de sociale hensyn der kan være i visse sager, herunder også øk onomiske hensyn. Miljøministeren og motorsportens organisationer har aftalt at nedsætte en arbejdsgruppe, som skal se på den fremtidige regulering af motorsportsbaner i relation til det kommende forenklede godke n- delsessystem og desuden forberede en revision af Miljøstyrelsens vejledning om støj fra moto  r- sportsbaner. Arbejdsgruppens sammensætning Medlemmer i arbejdsgruppen om revision af motorsportsvejledningen: Susanne Gerdes, Fyns Amt (Amtsrådsforeningen.) Niels Galmar, Viborg Amt (Amtsrådsforeningen.) Asbjørn  Nordam, DIF Steen Fredsøe Sørensen, (Danmarks Motor Union) Henrik Nørgaard, (Danmarks Motor Union) Otto Dyrnum, (Dansk Automobil Sports Union) Mia Christernson, Landsplanafdelingen Claus Torp, Miljøstyrelsen Jørgen Jakobsen, Miljøstyrelsen Tidsplan Et udkast til revideret vejledning skal foreligge i efteråret 2004. Arbejdsgruppen har afsluttet sit arbejde, jf. besvarelsen af spørgsmål 48. 7.    Arbejdsgruppe for belysning af de tekniske muligheder og økonomiske konsekvenser for reduktion af NOx-emissionen i Danmark. Kommissorium Baggrund I oktober 2001 vedtog Rådet i EU(miljø) direktivet om nationale emissionslofter (NEC  -direktivet). Formålet med direktivet er, at forbedre beskyttelsen inden for Fællesskabet af miljøet og menn e- skers sundhed og risikoen for negative virkninger fra forsuring, eutrofiering af jordbunden og ozon ved jordoverfladen. I direktivet er hvert medlemsland tildelt et loft for emission af svovldi- oxid(SO2), kvælstofoxider (NO2), flygtige organiske kulbrinter (VOC) og ammoniak (NH3), der skal opfyldes fra og med 2010. I direktivet er emissionslofterne for Danmark 55.000 tons for SO2, 127.000 tons for NO2, 85.000 tons for VOC og 69.000 tons for NH3. Direktivet er implementeret i dansk lovgivning ved bekendtgørelse nr. 21 af 8. januar 2003.
8 De samme emissionslofter med samme tidshorisont er indeholdt i Gøteborg -protokollen under UNECE’s Genevekonvention om grænseoverskridende luftforurening, som Danmark ratificerede i juni 2002, men som endnu ikke er trådt i kraft. I henhold til artikel 6 stk. 3 i NEC-direktivet skal medlemsstaterne senest d. 1. oktober 2006 udar- bejde de nationale programmer for gradvis reduktion af de nationale emissioner af de fire stoffer, SO2, NO2, VOC og NH3 således at de inden udgangen af 2010 kan overholde de vedtagne l ofter. Kommissionen skal senest d. 31. december 2006 underrettes om de ajourførte programmer landene har udarbejdet i henhold til artikel 6. Ud fra de foreliggende beregninger, der blev udført af DMU i samarbejde med Miljøstyrelsen og Energistyrelsen i 2001: ”Projection Models 2010”, NERI Technical Report No. 414, forventes der ikke problemer med at opfylde lofterne for SO2 eller VOC. For NH3 vil det først efter en nærmere vurdering af  Vandmiljøplan III’s virkninger være muligt at foretage en beregning a    f, om Danmark vil være i stand til at opfylde emissionsloftet uden yderligere tiltag. De foreliggende beregninger, der antages at overvurdere emissionen i 2010, tyder på en vis overskr idelse af loftet. Det er derimod rimeligt sandsynligt, at Danmark ikke vil være i stand til at opfylde loftet på de 127.000 tons NO2 i 2010. De foreliggende beregninger for 2010, viser en forventet emission på ca. 145.000 tons eller knapt 20.000 tons over loftet. Selvom disse beregninger er behæftet med en vis usikkerhed, forventes en indsnævring af usikkerheden ikke at give en væsentlig mindre manko. Mi l- jøstyrelsen har nedsat arbejdsgruppen for så hurtigt som muligt, at skabe det tekniske og øk   onomi- ske grundlag for udarbejdelse af en detaljeret plan for, hvordan det vil være   muligt at opnå en ove r- holdelse af loftet. Formål Formålet med projektet er at skabe det bedst mulige beslutningsgrundlag set både fra en teknisk synsvinkel og en samfundsøkonomisk vurdering for, hvordan Danmark kan opfylde det nævnte loft på 127.000 tons  NO2 i 2010, og evt. at fremkomme med forslag til, hvilke tiltag, det vil være mest hensigtsmæssigt at bringe i anvendelse. Tidsplan Projektet består af en række delelementer, og som arbejdsgrundlag er opstillet følgende tid splan. 1. marts 2004: Energifr emskrivningen til og med 2010 foreligger og en detaljeret oversigt over de nationale kilder til emissionen af NOx fra såvel faste som mobile kilder for 2002 sammen med ove r- sigt over eksisterende mulige de-NOx-teknologier for de faste anlæg samt de direkte   omkostninger foreligger. 15. marts 2004: En gennemgang af de vedtagne og planlagte tiltag for reduktion af NOx fra de to kildetyper, samt den første reviderede fremskrivning af NOx -emissionen for faste og mobile kilder for 2010 foreligger. 29. marts 2004: Andet møde i arbejdsgruppen afholdes. En gennemgang af mulighederne for r e- duktion af emissionen af NOx fra de to kildetyper foreligger, herunder evt. udvikling af ny teknolo- gi. Fastlæggelse af hvilke tiltag, der skal regnes samfundsøkonomi på. 1.maj 2004: Den endelige fremskrivning af NOx-emissionerne fra faste og mobile anlæg foreligger. 15. september 2004 : De samfundsøkonomiske omkostninger ved udvalgte tiltag for eligger. 15. oktober 2004: Forslag til, hvilke tiltag, det vil være mest hensigtsmæssigt at bringe i anvendel- se foreligger.
9 15. november 2004: Den samlede dokumentation af projektet foreligger. Arbejdsgruppens sammensætning: Danske Fjernvarmeværkers Forening, Birger Lauersen, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Kent Eriksen, Dansk Industri, Vibeke Østergaard,   Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme,Per Lyngholm, DONG, Energiteknik, Asger Myken, Mike Robson Dansk Gasteknisk Center A/S, Per G. Kristensen,   FORCE Technology, Miljø og Energi, Knud Christiansen, Dansk Energi, Carsten Mathiesen, Energi E2, Johan Henrik Lous, Elkraft System, Thomas G. Hartmann, Elsam A/S, Jørgen Nielsen, Eltra, Kim Behnke, Energistyrelsen, Marianne Nielsen, , DMU, Jytte B. Illerup, Systemanalyseafdelingen,   DMU, Morten Winther, Systemanalyseafdelingen,   ECONdenmark, Marianne Ramlau, Finansministeriet, Catherine Skak Nielsen, Skatteministeriet, Søren Olsen, Louise Bank, Miljøstyrelsen, Finn Juel Andersen, Erik Thomsen, Lisbeth Strandmark, Mads Damsøe Nielsen, Flemming D. Secher, Ulrik Torp.   8.    Arbejdsgrupper til udarbejdelse af branchebilag Kommissorium Baggrund og formål Som opfølgning på Virksomhedsudvalgets anbefalinger og som et led i den vedtagne reform af s  y- stemet for virksomhedsgodkendelser skal der frem til udgangen af 2006 udarbejdes specifikke mil- jøkrav til virksomheder inden for 23 brancher (listepunkter), heraf de 8 i 2004, yderligere 8 i 2005 og de sidste 7 i 2006. Kravene udarbejdes som bilag (brachebilag) til bekendtgørelsen om godkendelse af listevirkso m- hed. Arbejdsgruppernes sammensætnin  g: Til arbejsgrupperne inviteres deltagere fra de berørte brancheorganisationer, Kommunernes Land s- forening og Amtsrådsforeningen samt særligt sagkyndige. Miljøstyrelsen varetager formandskab og sekretariat for grupperne. 9.    Udvalget vedrørende opfølgning på    og overvågning af brugerbetalingsbekend tgørelsen Kommissorium Formål Det nye brugerbetalingssystem træder i kraft 1. januar 2005. Udvalget har til formål løbende at fø l- ge og overvåge, hvorledes systemet jf. bekendtgørelsen om brugerbetaling anvendes i pr  aksis af til- syns- og godkendelsesmyndighederne.
10 På baggrund heraf skal Udvalget forberede en evaluering af systemet i 2006 inklusive forslag til ministeren til justeringer af eventuelle, konstaterede uhensigtsmæssigh  eder ved systemet. Udvalget skal i øv rigt løbende drøfte forhold, som af myndigheder eller virksomheder opfattes som problemer i forhold til administrationen af de nye regler. Hvis Udvalget vurderer, at der er sådanne problemer, skal Udvalget komme med konkrete løsningsforslag. Opgaver Dataindberetning fra tilsynsmyndighederne Til brug for evalueringen i 2006 samt den efterfølgende overvågning af ordningen skal Udvalget fremkomme med forslag til, hvilke oplysninger myndighederne skal indberette til Miljøstyrelsen fra og med 2005 ud over de data, som myndighederne skal indberette jf. henholdsvis bekendtgørelsen om tilsynsindberetninger og bekendtgørelsen om brugerbet aling. Udvalget skal afslutte denne del af arbejdet hurtigst muligt og inden udgangen af 2004, således at tilsynsmyndighederne kan registrere de relevante oplysninger fra starten af 2005. Kvalitative oplysninger Ligeledes til brug for evalueringen i 2006, men til belysning af hvordan de involverede parter opfat- ter brugerbetalingssystemet, skal Udvalget fremkomme med forslag til, hvilke supplerende og kvali tative oplysninger vedrørende erfaringer om ordningen, der vil være hensigtsmæssige at in d- hente i løbet af 2005 fra udvalgte virksomheder og landbrug samt de respektive tilsynsmyndigheder. Udvalget skal i forbindelse hermed fremkomme med forslag til, hvorledes de nævnte oplysninger mest hensigtsmæssigt kan indsamles. Ressourceeffektivitet og sagsbehandlingstid Udvalget skal også inddrage spørgsmål om ressourceeffektivitet og sagsbehandlingstid i arbejdet. Udvalget skal overveje, hvilke oplysninger der er nødvendige herfor og skal inddrage resultaterne af eventuel benchmarking på omr å det. Nulpunktmåling Udvalget skal endvidere overveje, om det til brug for evalueringen er muligt og hensigtsmæssigt at foretage en ”nulpunktsmålin  g” allerede for 2004, som er mere detaljeret, end hvad der efter gæ   l- dende praksis skal indberettes. Arbejdsgruppens sammensætning Udvalget består af repræsentanter for følgende myndigheder og organisati oner: Miljøstyrelsen Skov- og Naturstyrelsen Kommunernes Landsforening Amtsrådsforeningen Københavns kommune Frederiksberg kommune Dansk Industri Landbrugsraadet Dansk Landbrug Håndværksrådet
11 Dansk Akvakultur Miljøstyrelsen v/ Gudmund Nielsen er formand. Tidsplan Afrapportering Evalueringen af brugerbetalingssystemet efter det første år afrapporteres til ministeren i 2006. U  d- valgets fortsatte løbende overvågning af systemet afrapporteres ad hoc efter behov. Udvalgets tidshorisont Udvalgets arbejde ophører, når parterne i Udvalget er enige herom, eller n  år ministeren beslutter det. 10. Skarv-arbejdsgruppe Baggrund og kommissorium En række fiskeriforeninger henvendte sig i maj 2004 til Folketingets udvalg for Fødevarer, Lan   d- brug og Fiskeri samt Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg med anmodning om, a  t der blev gjort mere for at nedbringe konflikterne mellem fiskeri- og skarvinteresser. På den baggrund nedsatte miljøministeren en arbejdsgruppe, som fik til opgave hurtigt at finde ud af, om der inden for den eksisterende skarvforvaltningsplan 2002-2007kunne ske en mere målrettet konfliktløsning. Sammensætning Foreningen til Dyrenes beskyttelse Danmarks Fiskeriforening Danmarks Sportsfiskerforening Dansk Ornitologisk Forening Danmarks Jægerforbund Fiskeridirektoratet Danmarks Fiskeriundersøgelser Danmarks Miljøundersøgelser Skov- og Naturstyrelsen Tidsplan Arbejdsgruppens arbejde er påbegyndt 15. juni 2004 og afsluttes den 30. se ptember 2004. 11. Arbejdsgruppen om prioritering af fredningsindsatsen Kommissorium Arbejdsgruppen blev nedsat i efteråret 2 003 med det formål at foretage en yderligere prioritering af den fremtidige fredningsindsats. Deltagere Skov- og Naturstyrelsen, Danmarks Naturfredningsforening, Amtsrådsforeningen  og Kommune r- nes Landsforening. Tidsplan Arbejdsgruppen forventes at færdi  ggøre sit arbejde primo 2005.
12 12. Styregrupper for pilotprojekter for nationalparker Miljøministeren har i perioden november 2003  - februar 2004 udpeget de sidste 3 pilotprojekter for nationalparker: Pilotprojekt Nationalpark Kongernes Nordsjælland Pilotprojekt Nationalpark Vadehavet Pilotprojekt Marin Nationalpark Læsø For  hver  pilotprojekt  har  ministeren  udpeget  en  formand  for  en  styregruppe  samt  fremsendt  ret- ningslinier for opgavens indhold (kommissorium), styregruppens sammensætning og tid  sfrist. Kommissorium Styregruppen skal i dialog med lokalbefolkningen udarbejde en rapport, der beskriver visionen for samt indhold og afgrænsning af en evt. nationalpark. Der lægges vægt på, at pilotprojekterne peger på løsninger, der: afgørende styrker naturen og  dens muligheder for udvikling, styrker varetagelsen af kulturhistoriske værdier, fremmer befolkningens muligheder for at opleve naturen. Styregruppen har ansvaret for, at der gennemføres undersøgelser af en række relevante forhold i n- denfor  natur,  friluftsliv,  kulturhistorie  samt  foretages  samfundsøkonomisk  og  erhvervsøkonomisk analyse af konsekvenserne af etablering af en nationalpark. Styregruppen  har  endvidere  til  opgave  at  drøfte  og  gennemføre  konkrete  initiativer  (naturforval  t- ningsprojekter, frilufts-  og formidlingsprojekter m.v.), der kan være med til at synliggøre pilotpr   o- jektet. Sammensætning Styregruppen  skal  repræsentere  de  berørte  myndigheder,  foreninger  og  organisationer.  Styregru   p- pens  sammensætning  afgøres  af  formanden  i  samråd  med  de  relevante lokalpolitikere  fra  amt  og kommune. Tidsfrist Styregruppens rapport skal foreligge senest den 1. juli 2005. 13. Den nationale følgegruppe vedrørende nationalparker Kommissorium Følgegruppen  har  til  opgave  at  følge,  drøfte  og  støtte  arbejdet  med  pilotpro jekterne  og  at  rådgive miljøministeren. Konkret har følgegruppen følgende opgaver: at følge og drøfte arbejdet med pilotprojekterne, herunder borgerinddragelsen og gennemførsel af undersøgelser at tage initiativ til erfaringsudveksling mellem deltagerne i arbejdet med pilotprojekterne at igangsætte evt. supplerende undersøgelser af relevans for flere pilotprojekter og som ba   g- grund for følgegruppens rådgivning at behandle 3. mandsansøgninger om projekter indenfor de udpegede pilotprojekter at indsamle og formidle internationale erfaringer med etablering af nationalparker at drøfte målretningen af forskellige støtteordninger og tilskudsordninger, så de kan bidrage til udviklingen og drift af nationalparker
13 sikre at der ved eventuelle restriktioner i forhold til landbrugets drift og udviklingsmuligheder, som ikke gælder uden for nationalparkerne, vil ske en fuld kompensation, jf. princippet i § 26a i miljøbeskyttelsesloven at beskrive rammer og niveau for den afsluttende rapportering af pilotprojekterne at fastlægge tilrettelæggelsen og indholdet af den efterfølgende evaluering af de gennemførte p i- lotprojekter at give anbefalinger til danske modeller for nationalparker, herunder procedurer og kriterier for deres etablering og deres forvaltnings- og lovgivningsmæssige rammer, samt en balanceret a  f- vejning af alle de involverede interesser at give anbefalinger med hensyn til procedure og kriterier for evt. udpegning af danske natio- nalparker Sammensætning Bent Agerskov, fhv. formand for Friluftsrådet (formand) Nils Wilhjelm, fhv. industriminister Pilotprojekter Viceamtsborgmester Niels K. Kirketerp, Nordjyllands Amt Pilotprojekt Lille Vildmose Borgmester Jørgen Brøgger, Ebeltoft Kommune Pilotprojekt Mols Bjerge Borgmester Knud Larsen, Møn Kommune Pilotprojekt Møn Borgmester Ejner Frøkjær, Hanstholm Kommune Undersøge lsesprojekt Thy Borgmester Per Tærsbøl, Helsingør Kommune Pilotprojekt ’Kongernes Nordsjælland’ Formand for Teknik og Miljø Jens Andresen, Sønderjyllands Amt Pilotprojekt Vadehavet Formand for Teknik og Miljø Thyge Nielsen, Ribe Amt Pilotprojekt Vadehavet Borgmester Olav Juul Gaarn Larsen, Læsø Kommune Marint pilotprojekt Læsø Organisationer Niels Kanstrup Danmarks Jægerforbund
14 Viceformand Peder Thomsen Dansk Landbrug Præsident Poul Henrik Harrit  z Danmarks Naturfredningsforening Formand Christian Hjort Dansk Ornitologisk Forening Næstformand Jens Kristian Poulsen Dansk Skovforening Konsulent Ann Hein Hedegaard Danmarks Turistråd Bestyrelsesmedlem Kirsten Nielsen Friluftsrådet Næstformand Jyt  te Aa. Møller Landdistrikternes Fællesråd Tommy Dybbro WWF – Verdensnaturfo   nden Chefkonsulent Helene Sneftrup Jensen Kommunernes Landsforening Viceamtsborgmester Niels K. Kirketerp, Nordjyllands Amt Amtsrådsforeningen Landsnæstformand Jette Jonge Kyst, Land og Fjord Fiskerikonsulent Carsten Krog Danmarks Fiskeriforening   Ingeborg Svennevig Levende Hav Forretningsfører Jens K. Thygesen Danmarks Sportsfiskerforbund Konsulent Dorthe O. Andersen Danmarks Idræts  -Forbund Ministerier Kontorchef Lene B. Rasmussen Trafikministeriet
15 Fuldmægtig Odma Johannesen   Fødevareministeriet Landinspektør Marianne Jensen Fødevareministeriet Sekretariatschef Anne Mette Rahbæk Kulturarvsstyrelsen Vicedirektør Niels Østergård Skov- og Naturstyrelsen Skovrider Ditte Svendsen, Thy Statsskovdistrikt Skov- og Naturstyrelsen Kontorchef Marie Louise Klenow Skov- og Naturstyrelsen Tidsfrist Følgegruppen forventes at afslutte arbejdet tidligst ultimo 2005. 14. Bestyrelsen for Produktionsafgiftsfonden for Pyntegrønt og Juletræer Produktionsafgiftsfonden for Pyntegrønt og Juletræer blev iværksat i 1997 og beroede på et ønske fra branchen om at forene kræfterne for at udvikle og afsætte branchens produkter. Ordningen blev efter branchens ønske tidsbegrænset til 5 år og udløb således de n 31. december 2001. Den tidligere regerings forslag til finanslov for 2002 indeholdt ikke et statsligt bidrag til fonden. Den nuværende regering har efter anbefaling fra Dansk Skovforening og Dansk Juletræsdyrkerfo r- ening bestemt, at Produktionsafgiftsfonden skulle videreføres. Bevillingen er optaget på finansloven under hovedkonto 23.55.05. Ordningen omfatter perioden 1. januar 2003 - 31. december 2007. Miljøministeren har udpeget en bredt sammensat bestyrelse med repræsentanter fra branchen og forskellige organisationer efter indhentet udtalelse fra de repræsentative brancheorganisationer, jf. skovlovens § 32. Bestyrelsens hovedopgave er at fordele fondens midler til de forskellige projekt- ansøgere vedrørende udvikling af nye metoder til dyrkning og fo  rarbejdning samt forbedret afsæ  t- ning af produkterne såvel i udlandet som he rhjemme. Bestyrelsens sammensætning Formand Henrik Nissen, formand for Dansk Juletræsdyrkerforening. Finn Jacobsen, Dansk Juletræsdyrkerforening Peter de Neergaard, Dansk Skovforening Asger Olsen, Det danske Hedeselskab Søren Overgaard Laursen, Skovdyrkerforeningerne Marie Rerup, De danske pyntegrønt - og juletræsgrossister Ib Skals Jensen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd Suzanne T. Estrup, Landbrugsrådet og Dansk Landbrug Hanne N. Rasmussen, Forskningscentret for Skov & Landskab
16 Pernille Karlog, Skov- og Naturstyrelsen Michael Stoltze, Danmarks Naturfredningsforening Torben Leisgaard, Planteskoleejerforeningen, observatør Dansk Juletræsdyrkerforening varetager sekretaria  tsfunktionen og administrationen af fonden.