BORGMESTERKONTORET Rådhuset  -  7500    Holstebro  -  Tlf: 9611 7503  -  Fax: 9611 7002 Hjemmeside: www.holstebro.dk  -  E-post: [email protected] CVR: 36102128 3.1 Dato: 23-12-2004 Sagsnr.: 00.18.00K04/0001-2004 Henv. til: Karina Elbrønd Tlf.: 9611 7044 Miljøministeriet Højbro Plads 4 1200 København K Høringssvar vedr. lovforslag om kommunalreformen Holstebro Kommunes forvaltning  har gennemgået ministeriets lovforslag vedr. kommunalreformen. I den forbindelse skal forvaltningen komme med følgende bemær  kninger. Vedr. forslag til lov om ændring af lov om forurenet jord Vedr. §8 og §8a: Det findes uhensigtsmæssigt, at kommunalbestyrelsen skal  frigive arealer til bygge og anlægsarbejder, når afgørelsen   skal være i overensstemmelse med en udtalelse, som skal indhentes hos regionsrådet. Det vurderes at være me- re  hensigtsmæssigt,  at  regionsrådet  meddeler  en  sådan  tilladelse.  Regions- rådet vil være  i besidde kompetencen og ekspertisen til at vurdere, hvilke vil- kår der skal fastsættes i forbindelse med frigivelsen til byggearbejdet. Med lovforslaget vil kommunens rolle blot være at formidle regionsrådets ud- talelse i form af afgørelsen, og der vil de rmed ikke blive tale om en forenkling af sagsbehandlingen. I praksis foregår denne slags sager i dag ofte ved, at der er drøftelser frem og tilbage   mellem   amtet   og   ansøger/borgeren   om,   hvordan   sagen   pra k- tisk/teknisk  løses  og  ofte  diskuteres flere forskel lige  lø sningsmodeller.  Dette behov  vurderes  også  at  ville  være  der  i  fremtiden,  og  derfor  vil  det  være uhensigtsmæssigt, at kommunen skal sidde ”i midten” af denne diskussion og agere myndighed, uden at have den egentlige kompetence. Vedr. forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse Vedr. § 1, nr. 18: Sammenholdt med at fredning er en statslig (nævns -)afgørelse bør ledsage  n- de  udgifter  til  erstatninger  og  godtgørelser  ikke  påhvile  kommunen.  Et  sy m- bolsk grundbeløb  – for stadigvæk ikke at tilskynd e til at lade bevarende lokal- planer afløse af fre dninger – kunne eventuelt være bedre. Vedr. forslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse I  lovforslaget opereres  der  i nogle  tilfælde  med  adskilt  godkendelses -  og  til- synsmyndighed,  således  at  godkendelsesmyndigheden  ligger  hos  kommu- nalbestyrelsen og tilsynsmyndigheden hos ministeren.
BORGMESTERKONTORET Rådhuset  -  7500    Holstebro  -  Tlf: 9611 7503  -  Fax: 9611 7002 Hjemmeside: www.holstebro.dk  -  E-post: [email protected] CVR: 36102128 Dette  forekommer  uhensigtsmæssigt   –  først  og  fremmest  for  virksomheder, der  vil  skulle  diskutere  miljøforhold  med  kommunen  i  forbindelse  med  go d- kendelse, og som derefter vil skulle diskutere de samme spørgsmål med en tilsynsmyndighed. Derudover vil det give dobbeltadministration hos de berørte myndigheder,  og  det  vil  være  vanskeligere  at  opretholde  et  højt  kvalitetsn  i- veau  i  både  tilsyn  og  godkendelse,  når  den  åbenlyse  synergi mellem  de  to områder ikke udnyttes. I lovforslaget er tilladelse til kommunale spildevandsudledninger, vandindvin- ding og nogle deponeringsanlæg placeret hos kommunalbestyrelsen. Det vi r- ker uhensigtsmæssigt, at godkendelse til kommunale spildevandsudledni nger skal  gives  af  kommunalbestyrelsen,  med  de  muligheder  for  beskyldning  om interessekonflikter det kan medføre. Vedr. forslag til lov om ændring af lov om planlægning Ad § 1, nr. 22 m.fl. Det  fremgår  af  lovudkastet,  at  den  regionale  planlægning  ændres   og  flyttes fra amtsråd til regionsråd, idet der samtidig indføres pligt til en ny landsplan- lægning (med offentliggørelse af forslag mv.). Endvidere indføres der yderl   i- gere et niveau i kommuneplanen, nemlig såkaldte retningslinier. Dette øger ikke mulighe den for at se, hvor det er muligt – og overkommeligt – at øve indflydelse på udformningen af vore fysiske omgivelser, sn arere tvært imod.  Det  bør  derfor  overvejes  at  lade  den  ny  landsplanlægning  udgå  og  i stedet  lade ministeren  følge  og  i  højere  grad  udnyt  te hidtidige  regler  på  det niveau. Der er trods alt fra miljøministeren ikke tale om en plan, men om en redegørelse, der bør være fagligt og sagligt velunderbygget, så den kan br   u- ges i kommunerne, og ikke blot en politisk udmelding som eksempelvis den seneste landsplanredegørelse, der stort set ikke  – udfra et kommunalt syns- punkt - har nogen substans og praktisk interesse. Ad § 1, nr. 5: At  tillægge  landsplandirektiver  virkning  som  regionpla nlægning  har  kunnet virke,  fordi  regionplanen  var  ramme  for  kommuneplaner  og  derfor  i  første række har haft kommunalteknisk interesse. At forskyde virkningen til komm u- neplanen, der er en helhedsplan med mere direkte borgeropmær ksomhed og interesse, kan derfor ikke anbefales. Bestemmelsen bør mere direkte sige, at reglen snarest skal tages med i kommuneplanen, og at den indtil da har en direkte virkning for kommunernes lokalplanlægning og øvrige planlægning og administration. Ad § 1, nr. 10: Betegnelsen ”regler om …” synes at relatere sig til noget i kke-stedbestemt, så der er vel snarere tale om ”retningslinier for …”  – efter forholdene vel konkre- te udpegninger og eventuelt afgrænsninger.
BORGMESTERKONTORET Rådhuset  -  7500    Holstebro  -  Tlf: 9611 7503  -  Fax: 9611 7002 Hjemmeside: www.holstebro.dk  -  E-post: [email protected] CVR: 36102128 Det virker i øvrigt uove rskueligt (og ikke som nogen forenkling), at reglerne i § 5  e,  der  ifølge  lovudk astets  §  1,  nr.  16,  skal  overholdes  i  en  lokalplan,  ikke blot er en (præciseret) del af ministerens hje mmel efter § 3. Ad § 1, nr. 13: Bemærkningerne til § 10 a, stk. 3, rummer en passus om, at det er op til r e- gionsrådene at afgøre, hvor grundigt og i hvilket omfang emnerne i den  regi- onale  plan  behandles.  Denne  passus  formodes  at  udelukke  muligheden  for evt. senere fornødne landsplandirektiver eller li gnende, der med virkning for den  regionale  plan  kunne  tydeliggøre  denne  plan,  som  kommuneplanerne ikke må stride imod. Ad § 1, nr. 14: Betegnelsen ”en periode på 12 år”, der foreslås i den nye § 11, stk. 1, har i praksis indsnævret forståelsen af håndteringen af de mere langsigtede hen- syn, der følger af, at eksempelvis nyt byareal nærmest for evigt mindsker bi  o- diversitetsmuligheder,  og  bygninger  må  forventes  at  stå  i  mindst  100  år  og skove  i  mindst  cirka  80  år.  Bestemmelsen  bør  derfor  sigte  mere  præcist  på hensynet, der hidtil har handlet om, at der ”ikke i kommuneplanerne kan ind- drages arealer til byvækst for perioder på mere end 12 år”, eller udtages for i stedet at foreligge i et landsplandirektiv. Vedr. § 11, stk. 2: I dag er sagsbehandlingstiden for at foretage en VVM- vurdering i amtet 6-8 uger. Sagsbehandlingstiden i kommunerne vil forvent e- ligt ligge på samme niveau, men at VVM proceduren tillige forudsætter sag s- behandling i Miljøstyrelsen kan betyde uhensigtsmæssigt lange sagsbehan  d- lingstider, som kan opleves som en forringelse af den nuværende pr ocedure. At kommuneplanen efter den foreslåede § 11, stk. 4, ikke må stride mod ”be- skrivelsen” af den af regionsrådet ønskelige fremtidige udvikling bør leds  ages af nærmere regler for, hvad der kan give grund til indsigelse fra region srådet, sådan at vilkårlighed overfor kommunerne undgås. Ifølge den foreslåede § 11 a, nr. 1, skal kommuneplanen indeholde retnings- linjer  for  udlægning  af  arealer  til byzoner  og  sommerhuso mråder. Det  virker ikke overbevisende, da der i samme plan i medfør af den foreslåede § 11 b, stk. 1, nr. 10, fastlægges rammer med hensyn til overførsel af arealer til b  y- zone mv. Det foreslåede indhold af § 11 b, stk. 2, vedrørende driftsbygninger forekom- mer  fornuftigt,  men  bør  følges  af  en  samtidig  fjernelse  af  hele  eller  dele  af undtagelsen i planlovens § 15, stk. 5. Citationstegn allersidst i den foreslåede § 11 g virker forkert. Den foreslåede § 11 g synes at rumme samme svaghed som de hidtidige re- gionplanregler, nemlig at der forlanges udarbejdet et ”unø dvendigt” plantillæg, uanset om det pågældende er fastlagt i planen. VVM bør i sådanne situati o-
BORGMESTERKONTORET Rådhuset  -  7500    Holstebro  -  Tlf: 9611 7503  -  Fax: 9611 7002 Hjemmeside: www.holstebro.dk  -  E-post: [email protected] CVR: 36102128 ner kunne ledsage en lokalplan – uden et samtidigt tillæg til kommuneplanen – eventuelt efter en præcisering af planlovens § 13, stk. 2, således at sådan- ne anlæg udtrykkeligt vil være omfattet af lokalplanpligten. Ad § 1, nr. 28: Betegnelsen  ”regionale  myndigheder”  i  den  foreslåede  §  25  virker  uafgræn- set.  Det  foreslås,  at  de  statslige  myndigheder  som  hidtil  fastsætter  præcist, hvilke lokale og regionale samt statslige myndigheder, der skal underrettes i givne  situationer,  og  at  alene  regionsrådet  omfattes  af  de  ikke-kommunale myndigheder. Ad Almindelige bemærkninger, afsnit 2.1: At indførelsen af kravet om en planstrategi (til forskel fra de hidtidige, udmæ  r- kede regler) har styrket kommuneplanlægningen, kan i høj grad diskut  eres og bør derfor udgå af b emærkningerne. Ad Al mindelige bemærkninger, afsnit 2.3: Der henvises i afsnittet ”Med lovændringen i 2002 (…)” til § 2 b. Der forventes at skulle stå Kapitel 2 b. Ad Almindelige bemærkninger, afsnit 2.6: Opmærksomheden henledes på dels ”strid med beskrivelsen af den region ale udviklingsplan”, dels ”strid med den regionale udviklingsplan”. Se herom Ad § 1, nr. 14, ovenfor. Ad Almindelige bemærkninger, afsnit 2.7: Det nævnes, at kommunerne med lovforslaget i langt højere grad end tidlig  e- re  får  mulighed  for  at  fastlægge  målene  for  udviklingen  i  hele  kommunen. Denne mulighed har også hidtil eksisteret – i et samarbejde med andre myn- digheder. Derfor bør det vel rettelig stå, at kommunerne får pligt til (…). Ad Almindelige bemærkninger, afsnit 3: De administrative, herunder personalemæssige, konsekvenser for kommunen vil  være  hidtil  uset  store.  Der  skal  tilføres  kommunen  betydelige  personal  e- ressourcer og udøves en meget mere stringent ledelse, for at der ikke lokalt vil være ris iko for kaos. Ad Almindelige bemærkninger, afsnit  5: Kommunen er også hidtil betragtet som hovedindgang til forvaltningen af are- aler og udvikling af lokalområder. Hvor amtet har været det samlede organ for overordnede interesser, synes det fremover at være en langt bredere vifte af myndigheder,  kommunen  fremover  må  henvise  til  i  begrundelsen  for  afslag og dermed henvise borgerne til. Ad Almindelige bemærkninger, afsnit 6: Der tales i 4. afsnit om forenkling. Som omhandlet ovenfor under § 1, nr. 22,   og de almindelige bemærkninger afsnit 3, synes der sn arere at blive tale om det modsatte.
BORGMESTERKONTORET Rådhuset  -  7500    Holstebro  -  Tlf: 9611 7503  -  Fax: 9611 7002 Hjemmeside: www.holstebro.dk  -  E-post: [email protected] CVR: 36102128 Ad bemærkninger til lovudkastets § 1, nr. 12 og 13: Til § 10 a, stk. 3, nævnes fremme (af) regionernes vækst og bæredygtige u   d- vikling. Det forekommer usammenhæ ngende, da vækstbegrebet må synes at være underlagt (bæred  ygtig) udviklingsbegrebet. Med venlig hilsen Estrid Oxlund Karina Elbrønd Kommunaldirektør Jurist