29. december 2004 Sags.nr. M072 Bøge Allé 5 2970 Hørsholm Tlf.   +45 4516 2626 Fax. +45 4516 2627 E-mail [email protected] www.gts-online.dk Miljøministeriet Departementet Højbro Plads 4 1200 København K Vedr. høring over lovforslag til udmøntning af kommunalreformen på Mi l- jøminist  eriets område Fra Miljøministeriet har GTS modtaget høringsanmodning vedr. lovforslag til u  d- møntning af kom munalreformen på Miljøministeriets område (Miljøministeriets journalnr. D 001-0006). GTS tillægger det afgørende betydning, at den nuværende høje kvalitet bibeho l- des i fremtidens miljøforvaltning. Det er GTS’s vurdering, at de foreliggende lo v- udkast ikke tilsikrer dette og at de, hvis de vedtages i den nuværende form, de r- med vil kunne medføre negative konsekvenser for miljøet i Da  nmark. De nuværende amtskommuner yder i dag et meget væsentligt bidrag til at sikre, at dansk miljøforvaltning foregår på et højt fagligt niveau. Med amternes nedlæ  g- gelse forsvinder som udgangspunkt dermed en helt central aktør. Dette øger risikoen for dårligere kvalitet i den danske miljøforvaltning, såfremt der ikke på anden vis tilsikres et minimum af faglig ekspertise samt koordinering mellem di- verse aktører henholdsvis på tværs af miljømæssige forvaltningsområder. På det foreliggende grundlag synes dette ikke at være tilfæ  ldet. Vurderingen af lovudkastene vanskeliggøres af den endnu meget uklare fremtid i- ge rollefordeling mellem de mange statslige aktører på området, herunder depar- tement, styrelser, sektorforskning og lokale statslige miljøcentre. Med sidstnæv  n- te indføres nye forvaltningsenheder, der principielt kunne træde i stedet for de nuvære nde amtskommuner, men deres kommissorier kendes endnu ikke. Det har eksempelvis været en stor styrke med hensyn til effektivitet og koordin e- ring af den samlede miljøforvaltning, at den samme administrative enhed (amte r- ne) på én og samme tid har haft ansvar for tilsyn med kommunale udledninger og særligt forurenende virksomheder og også forestået overvågningen af vandmiljø- et. GTS vil derfor tilskynde til at dette tages med i overvejelserne, og at opgave- beskrivelsen for de nye statslige miljøcentre indgår i den samlede lovpakke, der fremsættes for Folketinget. GTS udtrykker bekymring for, om kommunerne med en lang række af nye opg a- ver bliver i stand til at opretholde det høje faglige niveau, som hidtil har kend e- tegnet miljøforvaltningen i Danmark. Det er overvejende sandsynligt, at den  frem-
2 tidige miljøfaglige ekspertise i kommunerne ikke vil matche de nuværende faglige kompetencer i amterne. Den foreslåede kvalitetsstyringsordning bekræfter kun, at denne bekymring er velbegrundet, ligesom forslag til ordningens indhold og prak- tiske gennemførelse beklageligvis heller ikke kendes på nuværende tidspunkt. Det er samtidig vanskeligt at se, hvordan det er muligt at kvalitetssikre sig ud af den faglige udtynding af forvaltningsmiljøerne, som vil være resultatet af komm  u- nalreformen. Endelig er der med lovpakken tilsyneladende heller ikke taget stilling til, hvorledes det tværkommunale samarbejde skal sikres. Den manglende struktur for tvæ  r- kommunalt samarbejde er generel for forslagene, men gælder ikke mindst for vandforvaltningsopgaver, f.eks. overvågning af vandløb. GTS har noteret sig miljøministerens udtalelser om, at det ikke er hensigten, at amterne skal genin d- føres ad bagvejen via fælleskommunale selskaber. Som konsekvens heraf bør det overvejes at præcisere, hvorledes den tværkommunale koo  rdinering så skal foregå, og i hvilket omfang dette eventuelt kan ske med de regionale statslige miljøcentre som institutionelt omdrejningspunkt. Kommentarer til de enkelte lovforslag: Forslag til Lov om ændring af lov om miljømål og lov om vandforsynin  g GTS finder inddelingen af Danmark i fire vanddistrikter (Bornholm, Sjælland, Jy l- land/Fyn og et internationalt Sønderjylland/Tyskland) mere hensigtsmæssig end den tidligere inddeling. Forslaget om, at staten skal overtage amternes funktion som vanddistrikts-myndighed allerede fra 1. juli 2005 og dermed indtil 1. januar 2007 skal løse opgaverne med bistand fra amterne, forekommer samtidig fornu f- tigt. GTS udtrykke til gengæld bekymring over, at den basisanalyse til Natura 2000 - planerne, som amterne er ved at udarbejde til offentliggørelse i 2008, i stedet skal færdiggøres og afleveres til ministeren i 2006. Hensigten er en ensartet karakter af basisanalyserne, men derved bliver den afsatte tid til basisanalysen, der er et afgørende element i opfyldelsen  af Natura 2000-planen reduceret betydeligt, hvilket ikke kan undgå at påvirke kvaliteten. Etableringen af regionsråd som koordinerende og mæglende instans er interes- sant, men muligheden for at udfylde denne rolle troværdigt  – ikke mindst den mæglende  - vil dog vanskeliggøres af mangel på relevant faglig ekspertise (og muligheden for at tiltrække den), som nødvendigvis må være konsekvensen af de begrænsede forvaltningsmæssige ansvarsområder, som ligger i regionerne. R e- gionsrådene gives høringsret i det omf ang deres interesser berøres, men det er uklart, hvilke interesser, der udover jordforureningsområdet reelt bliver tale om.
3 Forslag til Lov om ændring af lov om jordforurening Oprensning af forurenet jord overtages primært af regionsrådene. GTS ønsker   at påpege det uhensigtsmæssige i, at myndighedsrollerne for områderne jord og grundvand nu bliver adskilt, da der er en tæt miljømæssig sammenhæng. Det har taget amterne en årrække at etablere en god koordinering af miljø  - og borgerinte- resser på henholdsvis jordforureningsområdet og vandforsynings- og grund- vandsforureningsområdet. Sammenhængen mellem forureningsrisici, areala n- vendelse og forsyningsinteresser m.m. bliver nu opsplittet på flere instanser, hvil- ket ikke kan undgå at svække koordinationen. Det fremgår ikke af lovteksten, efter hvilke retningslinier midlerne til regionsråde- ne på dette område planlægges fordelt. Det er tillige uklart om regionsrådenes prioriteringer på området vil blive fastsat centralt, og hvis ikke hvorledes de så vil blive fastsat. Det er således ikke muligt på det foreliggende grundlag at vurdere lovens faktiske miljømæssige konsekvenser, hvilket i sig selv er problematisk. I lyset heraf vil GTS stærkt anbefale en forvaltningsstruktur, hvor forvaltningen af opgaverne indenfor områderne jord og grundvand varetages indenfor samme forvaltningsmæssige e nhed. Høringssvaret er også sendt pr. e -mail. Venlig hilsen Henrik Morgen Direktør