DEPARTEMENTET J.nr. SN 2001-101 - 1062 Den 14. januar 2005 Miljøministerens besvarelse af Alm. del  - spørgsmål nr. 161 stillet af Folketingets Miljø   - og Planlæ  gningsudvalg. Spørgsmål 161 Er der sager hvor Skov- og Naturstyrelsen samlet har ophævet skovbyggelinjen for hele kommunen eller store dele af kommunen? og hvis ja, hvor mange og med hvilken begrundelse? Svar Skov-  og  Naturstyrelsen  har  i  flere  tilfælde  efter  anmodning  fra  en  kommune  foretaget  en  samlet indskrænkning af skovbyggelinj  er i større eller mindre dele af en kommune. Indenfor de seneste par år er skovbyggelinjen indskrænket generelt i Gentofte Kommune og for visse områder i Hvidovre Kommune og Høje Taastrup Ko mmune. Gentofte  Kommune  er  fuldt  udbygget,  og  skovbyggelinjen  på   300  m  ville  derfor  gælde  i  helt  u  d- byggede villakvarterer og betyde, at der skal træffes afgørelse i hvert eneste tilfælde, hvor grundej e- re  ønsker  at  opføre  tilbygninger,  drivhuse,  brændeskure,  carporte  eller  lignende  småbygninger.  I 2003 foretog styrelsen efter anmodning fra kommunen en samlet indskrænkning af skovbyggelinjen i kommunen, således at den blev fastlagt konkret i forhold til den eksisterende bebygge lse. I 2002 foretog styrelsen indskrænkning af blandt andet skovbyggelinjer for dele af Hvidovr  e Kom- mune omkring Harrestrup Å, omkring Fæstningskanalen ved Vestvolden, ved Mågeparken og ved S-banen sydvest for Avedøre Stationsby. Også her er der tale om fuldt u  dbyggede områder. I 2003 blev skovbyggelinjen generelt indskrænket for 7 områder i byern   e i Høje -Taastrup Kommu- ne, og i 2001 er skovbyggelinjen i Aalborg Kommune indskrænket for et antal skovstykker ved b  e- byggede arealer. I  sådanne  sager,  hvor  der  ikke  er  tale  om  kommende  men  eksisterende  bebyggelse,  gennemgår kommunen  og  Skov-  og  Naturstyrelsen  alle  skovbyggelinjer  på  detaljerede  kort,  og  linjen  in d- skrænkes med udgangspunkt i den eksisterende bebyggelse. Der fastholdes altid en afstand til sk  o- ven af hensyn til skovbrynet og til skovens drift.
2 I disse tilfælde, hvor indskrænkningen af linje rne sker i forhold til eksisterende bymæssigt udby  g- gede områder, er det ikke i modstrid med naturbeskyttelseslovens formål. Det indebærer desuden en væsentlig administrativ lettelse for kommunen, sparer de berørte grundejere for at skulle søge till a- delse til opførelse af småbygninger mv. og giver endelig kommunerne et klart og administrativt e  n- kelt plangrundlag.