DEPARTEMENTET
J.nr. SN 2001-101
-
1059
Den 13. januar 2005
Miljøministerens besvarelse af Alm. del - spørgsmål nr. 157 stillet af Folketingets Miljø - og
Planlægningsudvalg
Spørgsmål 157
”Er det i overensstemmelse med planlovens § 35, når der meddeles landzonetilladelse til opdeling
af en landejendom i 3 ejerlejligheder, uden forøgelse af arealet.”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Skov - og Naturstyrelsen, der har oplyst følgende, som jeg kan he n-
holde mig til:
”Skov
-
og Naturstyrelsen har forstået spørgsmålet således, at der er tale om indretning af 3 ejerle
j-
ligheder i eksisterende bygninger.
Efter planlovens § 35, stk. 1, kræves der tilladelse til udstykning, opførelse af ny bebyggelse eller
ændring i anvendelsen af bestående bebygge lse og ubebyggede arealer. Planlovens §§ 36 og 37 i
n-
deholder dog en række undtagelser fra kravet om landzonetilladelse. Efter planlovens § 37 er det s å-
ledes muligt - uden landzonetilladelse - at indrette én ekstra bolig i en overflødiggjort landbrugs-
bygning. Dette gælder dog ikke inden for naturbeskyttelseslovens strandbeskyttelses - og klitfred-
ningslinje.
I den vurdering kommunalbestyrelsen skal foretage efter planlovens § 35, er ejerforholdet til boli-
gerne ikke afgørende. Derimod har det stor betydning, h vor mange boliger der er tale om, og hvor
de skal etableres.
Ved stillingtagen til en konkret ansøgning om en ny bolig i landzone, bør kommunalbestyrelsen t a-
ge hensyn til, om beboerne kan sikres en rimelig adgang til offentlig og privat service (skoler og
dagligvarebutikker m.v.), om der kan tilvejebringes forsvarlige kloakforhold og trafikale adgangs-
forhold, samt om beboerne kan sikres mod forureningsulemper, herunder utilfredsstillende støjfo r-
hold, lugtgener o.lign.
2
Af ”Vejledning om landzoneadministrat ion” fremgår, at der som hovedregel ikke bør meddeles
landzonetilladelse til etablering af flere selvstændige helårsboliger i overflødiggjorte driftsbygni
n-
ger i det åbne land. Dette vil være i strid med landzonebestemmelsernes formål om at modvirke
byspredning. Af hensyn til landdistrikternes udviklingsmuligheder bør kommunalbestyrelsen dog
være imødekommende over for at meddele tilladelse til indretning af et begrænset antal helårsbol
i-
ger i overflødiggjorte driftsbygninger, når disse er beliggende i landsb yer, som er afgrænset i ko m-
muneplanen.
Ved indretning af boliger i overflødiggjorte driftsbygninger, skal der foretages en vurdering af, om
de bygningsændringer, som en boligindretning måtte medføre, er forenelige med eventuelle bev
a-
ringsvæ rdier, der ønsk es opretholdt.
Kommunalbestyrelsen er landzonemyndighed og har således ansvaret for at varetage de hensyn,
som fremgår af planlovens formål. I administrationen af landzonebestemmelserne skal kommuna l-
bestyrelsen virke for region-, kommune- og lokalplanlægn ingen, samt sikre at anden lovgivning ik-
ke tilsidesættes. Naturklagenævnet er klageinstans efter landzonebestemmelserne.”