DEPARTEMENTET J.nr. SN 2001-101 - 1059 Den 13. januar 2005   Miljøministerens besvarelse af Alm. del  - spørgsmål nr. 157 stillet af Folketingets Miljø   - og Planlægningsudvalg Spørgsmål 157 ”Er det i overensstemmelse med planlovens § 35, når   der meddeles landzonetilladelse til opdeling af en landejendom i 3 ejerlejligheder, uden forøgelse af arealet.” Svar Jeg har forelagt spørgsmålet for Skov  - og Naturstyrelsen, der har oplyst følgende, som jeg kan he n- holde mig til: ”Skov - og Naturstyrelsen har forstået spørgsmålet således, at der er tale om indretning af 3 ejerle j- ligheder i eksisterende bygninger. Efter planlovens § 35, stk. 1, kræves der tilladelse til udstykning, opførelse af ny bebyggelse eller ændring i anvendelsen af bestående bebygge   lse og ubebyggede arealer. Planlovens §§ 36 og 37 i n- deholder dog en række undtagelser fra kravet om landzonetilladelse. Efter planlovens § 37 er det s  å- ledes muligt - uden landzonetilladelse - at indrette én ekstra bolig i en overflødiggjort landbrugs- bygning. Dette gælder dog ikke inden for naturbeskyttelseslovens strandbeskyttelses  - og klitfred- ningslinje. I den vurdering kommunalbestyrelsen skal foretage efter planlovens § 35, er ejerforholdet til boli- gerne ikke afgørende. Derimod har det stor betydning, h vor mange boliger der er tale om, og hvor de skal etableres. Ved stillingtagen til en konkret ansøgning om en ny bolig i landzone, bør kommunalbestyrelsen t  a- ge hensyn til, om beboerne kan sikres en rimelig adgang til offentlig og privat service (skoler og dagligvarebutikker m.v.), om der kan tilvejebringes forsvarlige kloakforhold og trafikale adgangs- forhold, samt om beboerne kan sikres mod forureningsulemper, herunder utilfredsstillende støjfo r- hold, lugtgener o.lign.
2 Af ”Vejledning om landzoneadministrat ion” fremgår, at der som hovedregel ikke bør meddeles landzonetilladelse til etablering af flere selvstændige helårsboliger i overflødiggjorte driftsbygni n- ger i det åbne land. Dette vil være i strid med landzonebestemmelsernes formål om at modvirke byspredning. Af hensyn til landdistrikternes udviklingsmuligheder bør kommunalbestyrelsen dog være imødekommende over for at meddele tilladelse til indretning af et begrænset antal helårsbol i- ger i overflødiggjorte driftsbygninger, når disse er beliggende i landsb  yer, som er afgrænset i ko  m- muneplanen. Ved indretning af boliger i overflødiggjorte driftsbygninger, skal der foretages en vurdering af, om de bygningsændringer, som en boligindretning måtte medføre, er forenelige med eventuelle bev a- ringsvæ  rdier, der ønsk es opretholdt. Kommunalbestyrelsen er landzonemyndighed og har således ansvaret for at varetage de hensyn, som fremgår af planlovens formål. I administrationen af landzonebestemmelserne skal kommuna  l- bestyrelsen virke for region-, kommune- og lokalplanlægn  ingen, samt sikre at anden lovgivning ik- ke tilsidesættes. Naturklagenævnet er klageinstans efter landzonebestemmelserne.”