DEPARTEMENTET J.nr. SN  2001-401 - 1213 Den  3. december 2004 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr.    135 stillet af Folketingets Miljø - og Planlæ  g- ningsudvalg Spørgsmål   135 ”Vil ministeren oplyse i skematisk  og sammenlignelig form forskelle og ligheder mellem samtlige miljøkrav, tilsyn etc. der stilles til henholdsvis landbruget og til den almindelige industri, jf. milj ø- beskyttelsesloven?” Svar: Miljøbeskyttelsesloven omfatter al virksomhed, som gennem udsen delse af faste, flydende eller luftformige stoffer, gennem udsendelse af mikroorganismer, der kan være til skade for miljø og sundhed, eller ved frembringelse af affald kan medføre forurening af luft, vand, jord og undergrund. Loven omfatter endvidere bl.a. støj, samt dyrehold, skadedyr og andre forhold, som kan medføre hygiejniske problemer eller væsentlige ulemper for omgivelserne. Dvs. loven omfatter både industri og landbrug. Der gælder således de samme principper for reguleringen af industri og landbru   g, jf. princippet om anvendelse af bedste tilgængelige teknik (BAT) og lokaliseringsprinci  ppet. Det er vanskeligt at sammenligne de krav, der fastsættes til de enkelte brancher. Det hænger sa m- men med, at reguleringen af de enkelte brancher afhænger af den   forurening, branchen giver anled- ning til. For de enkelte virksomheder må man tillige tage hensyn til, hvor virksomheden er lokalis e- ret. Husdyrbrug er specifikt reguleret, dels i bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgø d- ning, ensilage m.v. (herefter benævnt husdyrgødningsbekendtgørelsen), dels i reglerne om godke n- delse efter kapitel 5 i miljøbeskyttelsesl oven. Husdyrgødningsbekendtgørelsen fastsætter en række generelle krav til indretning og drift af hu s- dyrbrug. Bekendtgørelsen er udstedt i m edfør af miljøbeskyttelsesloven og fastsætter krav til plac e- ring af stalde, møddinger mv., indretning af stalde, kapacitet til gødningsopbevaringsanlæg, opbev a- ring af gødning, ensilage og spildevand, indretning af afløb, drift og vedligeholdelse samt anven  del- se af husdyrgødning (harmonikravet) og ens ilagesaft.
2 Ved etablering, udvidelse eller ændring af bestående anlæg eller etablering, udvidelse eller ændring af bestående dyrehold under godkendelsesgrænserne efter miljøbeskyttelsesloven gælder alene en forhåndsanme ldelse til kommunen. Etablering, udvidelse og ændring af husdyrbrug inden for en afstand af 100 meter (kun for husdy  r- brug over 100 DE) til naboer og 300 meter til samlet bebyggelse, byzone, fremtidig byzone, som- merhusområder eller områder i land  zone, der er udlagt til boligformål mv. kan imidlertid kun finde sted efter kommunalbestyrelsens godkendelse. Kommunalbestyrelsen fastsætter vilkår, så risiko for ikke uvæsentlige gener og forurening for omgivelserne begrænses. Inden for en afstand af 50 m eter til ovennævnte områder er etablering, udvidelse og ændring imidlertid ikke tilladt. Miljøbeskyttelsesloven fastsætter, at særligt forurenende virksomheder, herunder større husdyrbrug,   skal have en miljøgodkendelse efter lovens kapitel 5, inden etabl ering eller drift må påbegyndes. L  i- sten omfatter godt 6.600 virksomheder, herunder husdyrbrug over 250 dyreenheder (DE). For samt- lige typer af virksomheder gælder, at myndighederne på baggrund af en ansøgning meddeler eller afslår godkendelse til etablerin g, udvidelse eller ændring af virksomheden. Godkendelsen meddeles på en række vilkår for indretning og drift med henblik på at forebygge og begrænse fo rurening fra virksomheden. Vilkårene fastsættes på baggrund af de generelle vejledninger for luft -, støj -  og spildevandsforurening og ud fra en konkret vurdering af den enkelte virksomheds forureningsfor- hold, beliggenhed mv. Såfremt et husdyrbrug under godkendelsesgrænserne efter miljøbeskyttelsesloven eller et landbrug uden husdyrhold giver anledning til væsentlig forurening eller uhygiejniske forhold kan der   - lige- som for andre typer virksomhed - i medfør af § 42 i miljøbeskyttelsesloven udstedes et påbud til a   f- hjælpning af forureningen eller generne, medmindre forholdet er udtømmende reguleret i husdy   r- gø dningsbekendtgø relsen. I 1996 vedtog EU et direktiv om godkendelse af større virksomheder (IPPC -direktivet). Direktivet blev gennemført i Danmark i 1999. Af de ca. 6.600 godkendelsespligtige virksomheder er ca. 1250 er IPPC-virksomheder. Cirka halv- delen af IPPC-virksomhederne er større husdyrbrug. Alle godkendelsespligtige husdyrbrug er omfattet af IPPC-direktivets krav. Det indebærer, at der kan fastsættes vilkår, der rækker videre end de generelle regler i husdyrgødningsbekendtgørelsen, f.eks. vilkå r til begrænsning af lugt og støj fra husdyrbruget. Ved vurderingen af, hvad der er bedste tilgængelig teknologi for et godkendelsespligtigt husdyrbrug, skal der tages hensyn til de oplysni  n-
3 ger, som EU-Kommissionen har samlet i de såkaldte BAT reference d ocuments (BREF- dokumenter). EU-Kommissionen udsendte i 2003 et BREF-dokument om husdyrbrug. For tilsyn med henholdsvis industri og landbrug gælder miljøbeskyttelseslovens almindelige regler, hvorefter tilsynsmyndigheden fører et generelt tilsyn med, at lov en og de regler, der er fastsat med hjemmel i loven, overholdes. Herefter er det som udgangspunkt tilsynsmyndigheden, der skønner over, hvorledes et hensigtsmæssigt og forsvarligt tilsyn kan tilrettelægges. Til hjælp for kommune r- nes tilsyn har Miljøstyrels en udarbejdet en vejledning for industri og en vejledning for landbruget. Herudover er der som opfølgning på Virksomhedsudvalgets arbejde udarbejdet et differentieret ti  l- synssystem, så det kontrollerende tilsyn differentieres og reduceres i takt med virkso mhedens egen miljøindsats. Der er endvidere indgået en aftale mellem Kommunernes Landsforening og Miljøministeren i n  o- vember 1996 med virkning fra 1998 om minimumsfrekvenser for tilsyn. Det blev her aftalt, at mi- nimum 50 % af listevirksomhederne skal tilses årligt. Minimum 50 % af virksomheder omfattet af anmelde- og branchebekendtgørelser skal tilses i løbet af 2  -årig periode, og minimum 50 % af lan d- brug med erhvervsmæssigt dyrehold skal tilses i løbet af en 3   -årig periode. Alle svinebrug med en opbevaringskapacitet på mellem 6 -9 måneder skal dog være tilset i løbet af en 3 -årig periode. Mi l- jøstyrelsen og Skov - og Naturstyrelsen står for vurderingen af kommunernes tilsyn bl.a. i forhold til minimumsaftalen. Ud over miljøbeskyttelseslovens regler gælder o   gså reglerne om VVM efter planloven. VVM-proceduren og herunder også den såkaldte screeningsprocedure er ens for alle anlæg omfattet af VVM-reglerne, uanset om der er tale om anlæg til husdyrproduktion, industrianlæg eller offentl i- ge anlæg. Anlæg til hus  dyrproduktion med en kapacitet for mere end 250 DE eller mere end 210 DE i slagte- kyllinger alene er altid VVM-pligtige ved nyanlæg eller ændringer, der kan sidestilles med nya n- læg. Anlæg til intensiv husdyrbrug, som ikke er omfattet af det obligatoriske   krav om VVM – jf. ovenfor samt ændringer, der ikke i sig selv kan sidestilles med nyanlæg, hvis disse kan være til skade for miljøet, vil være VVM   -pligtige, hvis det pågældende anlæg konkret vurderes at kunne påvirke mi l- jøet væsentligt.
4 Hermed følger en  skematisk oversigt over miljøkrav til landbruget og industrien: Regulering og hjemler Industri Landbrug Miljøbeskyttelsesloven Omfattet af miljøbeskyttelsesloven, dvs. forureningsbegrænsningsprinci  p- pet (princippet om anvendelse af bedst tilgængelige tekni  k (BAT)) og lokali- seringsprincippet. Omfattet af miljøbeskyttelsesloven, dvs. forureningsbegrænsningsprinci  p- pet (princippet om anvendelse af bedst tilgængelige teknik (BAT)) og lokal  i- seringsprincippet. Bekendtgørelser En lang række bekendtgørelser, der fastsætter f.eks. emissionsgrænsevæ r- dier for bestemte virksomhedstyper.   Husdyrgødningsbekendtgørelsen fas  t- sætter en række generelle krav til pl a- cering af stalde, møddinger mv., in d- retning af stalde, kapacitet til gø d- ningsopbevaringsanlæg, opbevaring af gødning, ensilage og spildevand, in d- retning af afløb, drift og vedligeho l- delse samt anvendelse af husdyrgø d- ning (harmonikravet) og ensilagesaft. Godkendelsespligt En lang række større og forur   enings- tunge virksomheder (i alt ca. 6.000) Husdyrbrug større en d - 250 DE i kvæg - 100 DE i slagtekyllinger - 230 DE i æglæggende høns eller - 210 DE i slagtesvin. I alt ca. 640 husdyrbrug Omfattet af IPPC-direktivets krav Ca. 650 af de godkendelsespligtige virksomheder er omfattet af IPPC- direktivets krav. Det betyder bl.a., at der ved vurderingen af, hvad der er BAT for den enkelte virksomhedstype, skal tages hensyn til de dokumenter, som EU-Kommissionen udarbejder om BAT (BREF-documents) Alle de godkendelsespligtige husdyr- brug er omfattet af IPPC-direktivets krav. Det betyder bl.a., at der ved vur- deringen af, hvad der er BAT for den enkelte virksomhedstype, skal tages hensyn til de dokumenter, som EU- Kommissionen udarbejder om BAT (BREF-documents). Kommissionen har udarbejdet et BREF-dokument særligt om hu  sdyrbrug. Principper for godkendelse Regulering af de enkelte virksomheder og virksomhedstyper tager således u d- gangspunkt i en vurdering af de kon- krete forureningsforhold og mulighe- derne for at begrænse forureningen for den enkelte virksomhed eller branche samt i en bedømm else af de lokale omgivelsers sårba rhed. Regulering af de enkelte virksomheder og virksomhedstyper tager således u d- gangspunkt i en vurdering af de kon- krete forureningsforhold og mulighe- derne for at begrænse forureningen for den enkelte virksomhed eller branche samt i en bedømmelse af de lokale omgivelsers sårba rhed. Påbud Kommunen kan meddele påbud til i k- ke-godkendelsespligtige virksomheder om at nedbringe væsentlig forurening. Kommunen kan meddele påbud til i k- ke-godkendelsespligtige husdyrbrug om at nedbringe væsentlig forurening. Anmeldepligt Ingen anmeldepligt fra 1. 1. 2005 Krav om forhåndsanmeldelse ved
5 etablering, udvidelse eller ændring af bestående anlæg eller etablering, u   d- videlse eller ændring af bestående d   y- rehold under godkendelsesgrænserne efter miljøbeskyttelsesloven. Afstandskrav Kun afstandskrav i forbindelse med etablering af nye autoværksteder. E  l- lers ingen afstandskrav. Etablering, udvidelse og ændring af husdyrbrug inden for en afstand af 100 meter fra naboer (dog kun for brug over 100 DE) og 300 meter til samlet bebyggelse, byzone, fremtidig byzone, sommerhusområder eller områder i landzone, der er udlagt til boligformål mv. kan imidlertid kun finde sted efter kommunalbestyrelsens godkendelse. Kommunalbestyrelsen fastsætter vi  l- kår, så   risiko for ikke uvæsentlige g  e- ner og forurening for omgivelserne begrænses. Inden for en afstand af 50 meter til ovennævnte områder er eta   b- lering, udvidelse og ændring imidle  r- tid ikke tilladt.
6 Skematisk oversigt over reguleringen af forureningstyper Industri Landbrug Luftforurening Luftforurening reguleres efter Miljø- styrelsens Luftvejledning og en række bekendtgørelser (EU -direktiver), der fastsætter emission  sgrænseværdier for udledning af bestemte stoffer, herunder kvælstofforbindelser. I husdyrgødningsbekendtgørelsen er fastsat en række bestemmelser med henblik på at reducere ammoniakfo r- dampningen. F.eks. krav om overdæ  k- ning af gødningslagre, krav til udny t- telse af  husdyrgødning, krav til teknik til udbringning af husdyrgødning og krav om nedbringningstid for husdyr- gødning. Reglerne medfører endvid  e- re, at der ikke er mulighed for afbræ  n- ding af husdyrgødning, hvilket sikrer mod NOx- emissioner. Lugt Lugt reguleres efter Miljøstyrelsens Lugtvejledning For godkendelsespligtige landbrug er der i Vejledning nr. 4/1997 fra Miljø- styrelsen fastsat vejledende afstands- grænser for svine  - og fjerkræbrug ud fra produktionens større lse. For ikke- godkendelsespligtige landbrug regule- res lugt ud fra et krav om godkendelse inden for de fø rnævnte afstandskrav. Der skal i den forbindelse foretages en konkret vurdering af lugtgenerne og fastsættes vilkår til reduktion af g   e- nerne incl. lugt.  Der er desuden mu- lighed for at regulere lugt vha. påbud. Spildevandskrav Spildevand reguleres gennem spilde- vandstilladelser. Kravene fastsættes på baggrund af krav i Miljøstyrelsens spildevandsvejledning. Spildevand reguleres gennem spilde- vandstilladelser. Kravene fastsættes på baggrund af krav i Miljøstyrelsens spildevandsvejledning Støj Støjkrav fastsættes i forbindelse me   d en godkendelse eller som påbud til en ikke-godkendelses- pligtig virksomhed, jf. Miljøstyrelsens Støjvejledning. Støjkrav fastsættes i forbindelse med en godkendelse eller som påbud til en ikke-godkendelses- pligtig virksomhed. Miljøstyrelsens vejledning om godkendelse af husdyr- brug. Beskyttelse af jord og grundvand - Forbud mod at forurene jord og grundvand, jf. miljøbeskyttelse s- lovens § 19. - Olietankbekendtgørelsen - Krav til beskyttelse af jord og grundvand fremgår også af den enkelte godkendelse i vilkårene. - Forbud mod at forurene jord og grundvand, jf. miljøbeskyttelse s- lovens § 19. - Slambekendtgørelsen - Sprøjtning, gødning/gylle, bræmmer mmm.
7 Affaldsregulering Affaldsbekendtgørelsen Affaldsbekendtgørelsen Skematisk oversigt over tilsynet Industri Landbrug Tilsyn Tilsyn føres efter miljøbeskyttelsesl  o- ven regler Tilsyn føres efter miljøbeskyttelsesl  o- ven regler Tilsynsfrekvenser Nyt system under udarbejdelse Min. 50 % af listevirksomhederne skal tilses årligt. Min. 50 % af virksomh e- der omfattet af anmelde- og branche- bekendtgørelser skal tilses i løbet af 2 årig periode. Min. 50 % af landbrug med erhvervs- mæssigt dyrehold skal tilses i løbet af en 3-årig periode. Alle svinebrug med en opbevaringskapacitet på mellem 6 - 9 måneder skal dog være tilset i lø bet af en 3-årig periode. For godkende l- sespligtige landbrug skal 50 % tilses årligt.