Side 1 af 2 (S 519) Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 8. november 2004 Spørgsmål S   519: ”Vil ministeren redegøre for, hvad ministeren agter at gøre ved Landsklubben for Deltidsa   n- sattes  brandfolks  opfordring  til  medlemmer  om  at  undlade  røgdykning  på  ba  ggrund  af  ikke tilfredsstillende sikkerhedsforanstaltninger.” Svar: Landsklubben af Deltidsansatte Brandfolk oplyser i brev af 20. september 2004 til Folketin- gets  Kommunaludvalg,  at  Landsklubben  opfordrer  sine  medlemmer  til  at  ” undlade  røgdy k- ning, når sikker hedsforholdene ikke er tilfredsstillende” . Af  brevet  fremgår  det  endvidere,  at  denne  opfordring  skal  ses  på  baggrund  af,  ”at  det  er Landsklubbens  opfattelse,  at  svaret  fra  Arbejdstilsynet  klart  tilkendegiver  at  det  ikke  er  for- svarligt at røgdy kke, såfremt  der ikke står redningshold parat”. Det fremgår desuden af brevet, at opfordringen tillige skal ses på baggrund af den pr. 1. januar 2003 skete ændring af minimumsb  emandingen fra syv til fem brandmænd. Den  24.  juni  2004  fremsendte  Københavns  Brandvæsen  e   n  forespørgsel  til  Arbejdstilsynet vedr.  sikkerhedsforhold  i  forbindelse  med  røgdykning.   Arbejdstilsynet  har  på  et  møde  med Beredskabsstyrelsen den 30. september 2004 understreget, at Arbejdstilsynets svar af 11. au- gust 2004 til Københavns Brandvæsen ikke     er udtryk for  en ændret praksis på området. A r- bejdstilsynet  og  Beredskabsstyrelsen  har  på  den  baggrund   udarbejdet  en  fællesudtalelse  om arbejdssikkerhed i forbindelse med røgdykning, der i uge 44 er offentliggjort på Arbejdstils  y- nets og Beredskabsstyrelsens hjemmesider. I fællesudtalelsen anføres, at det overordnede hensyn er, at arbejdet skal planlægges, tilrett e- lægges og udføres således, at det er sikkerheds -  og sundhedsmæssigt fuldt fo  rsvarligt. Dette indebærer, at der forud for indsatser   - som hidtil - skal foretages en overordnet risikovurdering og en konkret vurdering af de lokale forhold. Der skal således i forbindelse med hver indsats ske både en indledende og en løbende risikovurdering, hvori de særlige farer for indsatsman d- skabet indgår, og indsats en skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med vurderi   n- gen. Det anføres endvidere, at vurderingerne på skadestedet kan føre til, at der enten ge   nnemføres en indsats med røgdykkere uden anvendelse af sikringshold, eller en indsats med anvendelse af sikringshold, eller at indsættelse af røgdykkere helt undlades, da ris   ikoen for mandskabets sikkerhed vurderes at være for stor.
Side 2 af 2 Det vil ifølge fællesudtalelsen sige, at det konkret skal vurderes, om indsatsen kan igangsæ t- tes og gennemføres umiddelbart,  eller om det er nødvendigt at afvente et back up hold. Hvis der er menneskeliv i fare, og situationen kræver, at redning iværksættes straks, vil der i pra k- sis være en bredere arbejdssikkerhedsmæssig margin. Det  fremgår  af  fællesudtalelsen,  at  Arbejdstilsy   net  ikke  hermed  har  taget  stilling  til  beman- dingen  af  udrykningsenhederne,  men  alene  har  forholdt  sig  til  de  betingelser,  der  skal  være opfyldt, for at løsning af den konkrete indsats kan ske sikkerheds - og sundhedsmæssigt fo  r- svarligt. Beredskabsstyrelsen har i udtalelsen supplerende oplyst, at ” der i uddannelsen af indsatsledere og holdledere indgår indlæring af en situationsbedømmelse, hvorunder der bl.a. gennemføres en struktureret risikovurdering”  med henblik på at kunne beslutte en sikkerhedsmæssigt fo   r- svarlig indsats. Jeg kan henholde mig til denne redegørelse, og finder ikke anledning til at foretage mig yde r- ligere i anledning af Landsklubben for Deltidsansatte Brandfolks opfordring til sine medlem- mer  om  at  undlade  røgdykning,  når  sikkerhedsforholdene    ikke  er  tilfredsstillende,  idet  det fremgår  af  redegørelsen,  at  arbejdssikkerheden  for  brandfolkene  indgår  som  et  centralt  led  i den  situationsbedømmelse,  der  foretages,  forinden  det  på  skadest  edet  besluttes,  om  der  skal foretages røgdy kning. Med hensyn til reduktionen af førsteudrykningens minimumsbemanding fra syv til fem bran d- mænd kan jeg oplyse, at ændringen er sket som led i den politiske aftale af 21. juni 2002 om redningsberedskabet efter 2002. Indenrigs- og Sundhedsministeren har den 30. oktober 2002 i sit  svar  til  Folketingets  Kommunaludvalg  på  spørgsmål  nr.  1  stillet  den  7.  oktober  2002  på baggrund af en henvendelse fra landsklubben (Alm.Del  –  bilag 11) redegjort for grundl   aget for beslutningen om just e ringen.